Camping för stora husvagnar - NYBÖRJARE / av Skansenhall

• 21 svar
Camping för stora husvagnar - NYBÖRJARE
2021-08-10 kl 11:11

Jag och min sambo ska köpa husvagn nästa säsong och har hittat en perfekt för oss. Adria Adora 673pk. Den är stor och funkar för hela familjen i många år.

Nu funderar vi över om den är för osmidig. Särskilt eftersom vi vill kunna resa i Europa när vi blir mer vana, via färja, på campingplatser osv.

Längden är 9,51 m. Vad bör vi tänka på?

2021-08-10 kl 12:32

Montera på en mover på den för 15-20tkr så ser jag spontant inget problem. Och se till så den har bra lastvikt. Ni får ju mest troligt stå på de områden på campingplatserna som inte tillhör normal standardstorlek; kan ev. kosta något mer.
Sen handlar allt om hur van man är och blir

2021-08-10 kl 13:30

Längden med drag på en Adora 673 är 8765 mm.
Håller med mortimer att om ni monterar mover är det inte några större problem.
Vi har gjort både Italien, Frankrike, Österrike och Tyskland med en Cabby som var 9,50 meter och visst, vi kanske inte precis fick den plats vi önskade men med mover kom vi alltid in.
Nu har vi en Adria 753 HT som också är 9,50 och har än så länge inte stött på några problem.
Inledningsvis kan man kanske undvika de största turistfällorna och välja lite mindre campingar.
Försiktighet och övning är bra att tänka på.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-08-10 kl 15:53

Okej det ska jag kolla upp! Vad märkligt, det står att den är 9,51 m på produktbladet. Kanske innefattar något mer. Ja övning ger färdighet, och med ett släp är man alltid extra försiktig. Men det tar nog lite tid att bli van.

Tycker ni att man ska kolla på ett alternativ som är kortare eller är det rimligt om man är en barnfamilj på fem personer? Barnen är 6, 10 och 12.

2021-08-10 kl 16:35

Kortare? Du menar längre, va? :) Vi har en lika lång vagn (8,7 meter) och vi är två.

Förövrigt ska man inte överskatta skillnader i längd på en halvmeter eller en meter. Går det inte med en 8,7m vagn kan du ge dig på att det inte går med en 8,3m vagn heller. Platser som är små för en 8,7m vagn men bra för en mindre vagn - ja då ska man hyvla av ett par meter i alla fall enligt min erfarenhet. Och då är man ju inne på en helt annan vagn komfortmässigt så det är som att jämföra äpplen och päron.

2021-08-10 kl 19:29

Nja jag menar en mindre haha! Även om längre också hade varit nice. Men vi vill nog inte spara in på komforten. Och som du säger så blir det rätt mycket man ska ner om man ska satsa på mindre platser.

2021-08-10 kl 20:57

Jag har en 580. Totallängd strax under åtta meter. Den är perfekt för två personer. Så med tre ungar dessutom vill man gärna ha lite mer plats.

Tänk på att E-kort blir nog ett krav, om ni inte redan har det. Det är också bra om båda har behörighet. Jag mer eller mindre tvingade kära damen när vi skulle ut, och så fick jag en pinne i ögat och kunde inte se att köra på tre dagar. Då var det bra att hon också hade körkort som räckte till.

2021-08-11 kl 06:28

Jag har en 590 på strax över 8 meter. Och visst på många ställe är draget farligt nära vägen när man har backat in på sin plats. Vi har två barn och jag börjar uppleva att vagnen är liten. Särskilt när man reser och bara stannar en eller två nätter och inte reser tältet.
Vi är inga långliggare utan gillar att upptäcka nya platser. Så skall jag vara ärlig tror jag en husbil hade passat oss bättre, även om jag sneglar på större vagn.
Dragbilar börjar bli problem tycker jag. Det är värt att tänka på också, att man skall kunna dra vagnen några år framåt också.

2021-08-11 kl 08:07

Dubbelkollade upp längden och på den nya modellen så
Är den 9,51. Men då borde det finnas gott om plats för tre barn! Bara man hittar de större platserna. Vi har ingen lust att vara långliggare heller. E kort ska vi båda ta - lika bra så man kan turas om. Dragbil ska vi faktiskt köpa en ny rätt snart som kan dra den typen av vagn.

Vi tänkte först på husbil, jag har vuxit upp med det och det är så smidigt. Men det är också litet och trångt. Vi har varit och tittat på flera och det är för vår del svårt att hitta alternativ med 5 bälten och känna att det är värt de extra pengarna. Husbil får det bli när barnen flyttat! Även om jag egentligen hade föredragit det.

2021-08-11 kl 10:33

Skansenhall skrev:
Är den 9,51.

Okej, där har du förklaringen. Adria har i så fall antagligen inte uppdaterat hemsidan ännu med nya modellen utan där är fortfarande den gamla på 8 765 mm. Vet du vad nya 753 hamnar på i längd? Om den gjort motsvarande hopp i storlek gissar jag att den ligger uppåt 10,3 meter?

https://se.adria-mobil.com/husvagnar/adora/673-pk

2021-08-11 kl 17:30

Dragbilar för tunga vagnar går så klart att hitta. Det är bara min ekonomi som gör att jag tycker bilar som drar 2500kg är för dyra.
Vi har idag tre bilar i familjen. Jag har en tjänstebil(hybrid) får inte dra något, en Tiguan i princip enbart för vagnen. Frun har tjänstebil som inte får dra. Båda tjänstebilarna kommer dessutom att bli strikt eldrivna nästa år. Inget jag kan göra något åt tyvärr.
Eftersom jag är tvungen att ha en bil endast för husvagnen, så ser jag bil + husvagn som en utgiftspost, likvärdigt med en husbil i princip.

2021-08-12 kl 08:39

David skrev:
Dragbilar för tunga vagnar går så klart att hitta. Det är bara min ekonomi som gör att jag tycker bilar som drar 2500kg är för dyra.
Vi har idag tre bilar i familjen. Jag har en tjänstebil(hybrid) får inte dra något, en Tiguan i princip enbart för vagnen. Frun har tjänstebil som inte får dra. Båda tjänstebilarna kommer dessutom att bli strikt eldrivna nästa år. Inget jag kan göra något åt tyvärr.
Eftersom jag är tvungen att ha en bil endast för husvagnen, så ser jag bil + husvagn som en utgiftspost, likvärdigt med en husbil i princip.

Ja i ditt fall låter det som en husbil vore en bättre lösning, då bilen ändå bara används till att dra husvagnen och ni dessutom stannar få nätter på varje plats. Utvecklingen mot elbilar går dessutom väldigt fort nu. Läste häromdagen att någon tillverkare enbart kommer att sälja elbilar från 2027! Och övriga följer efter... Så inom en inte allt för avlägsen framtid är det enbart begagnade dragbilar som går att köpa och dom nya idag har ruskigt hög skatt. Förmodligen kan vi räkna med ytterligare skattehöjningar för att pressa över de flesta till elbil... Så snart kanske man får överge husvagnslivet och istället köpa elbil + fritidshus...
Sorry om det gled lite OT.

2021-08-12 kl 20:28

David skrev:
Hyra? Det är inte så enkelt som man kan tro. Väldigt få hyrbilar har dragkrok, har jag konstaterat. Men det kanske kommer att öka. Ska man köra elbil, som de är idag, kan man inte dra husvagn i praktiken. Inte som jag gör, i alla fall. Så antingen får jag ge upp det, eller hålla med en extra bil för husvagnen. För hyra bra dragbilar, det går knappt.
Kanske blir mer efterfrågan på det i framtiden, så hyrbilsföretagen ökar på det utbudet.

2021-08-12 kl 21:12

apersson850 skrev:
David skrev:
Hyra? Det är inte så enkelt som man kan tro. Väldigt få hyrbilar har dragkrok, har jag konstaterat. Men det kanske kommer att öka. Ska man köra elbil, som de är idag, kan man inte dra husvagn i praktiken. Inte som jag gör, i alla fall. Så antingen får jag ge upp det, eller hålla med en extra bil för husvagnen. För hyra bra dragbilar, det går knappt.
Kanske blir mer efterfrågan på det i framtiden, så hyrbilsföretagen ökar på det utbudet.

Hyra?

2021-08-13 kl 02:20

perin skrev:
Hyra?
Jisses, jag läste "hitta" och strax intill stod "dyra". Min jetlagpåverkade hjärna fick ihop det till "hyra".

Jag ska nog gå och lägga mig nu, även om klockan bara är 19:20 här...

2021-08-13 kl 08:37

Ha, ha, hyrbil hade ju annars varit en bra lösning för David och likasinnade, om det bara är under semesterveckorna man behöver en dragbil. Men det kräver ju då att man kan lita på att få en med lämplig dragvikt när man behöver... Kan vara en nisch att sikta in sig på för hyrbilsfirmorna i takt med att elbilarna blir fler...

2021-08-13 kl 16:36

Ja, det var det jag menade. Problemet är väl att efterfrågan är mycket större på sommaren än på vintern, så det blir svårt för dem att hålla det beståndet av bilar. Eller så får de hyra ut dem billigare på vintern.

2021-08-14 kl 10:23

Vi använder vagnen alla månader året runt, olika mycket beroende på väder givetvis. Så det gör det lite svårare.
Men jag har märkt att det börjar bli vanligt att folk inte kan dra sina egna vagnar. De blir säsongare och någon annan drar dit vagnen till dem. Det märks ganska tydligt på campingar vi brukar besöka. Antalet platser för bofasta har ökat de senare åren. Och man ser husvagnsfirmor som kommer och stället upp vagn och tält.

Men har man idag en fräsch dragbil så bör man nog hålla den vid liv ett tag. Förhoppningsvis kommer även bilföretagen komma på att folk behöver bilar med dragkrog i framtiden. Annars kanske de får studera närmaste återvinningsstation eller byggvaruhus en helg.

2021-08-14 kl 13:17

apersson850 skrev:
Ja, det var det jag menade. Problemet är väl att efterfrågan är mycket större på sommaren än på vintern, så det blir svårt för dem att hålla det beståndet av bilar. Eller så får de hyra ut dem billigare på vintern.

Ja det blir nog en svår ekvation att få ihop det där. Speciellt som folk dessutom har olika behov av dragvikt och olika körkortsbehörighet... Man får nog fortsätta hålla sig med sin egen dragbil, så länge det är möjligt. Hålla den vid liv, som David skriver. Ska vi enbart ha elbilar får vi väl hoppas att biltillverkarna får fram fler modeller med bra dragvikt, till rimligt pris, annars ser jag framför mig en framtid där nyare husvagnar dras av veteranbilar. Kanske dags att redan nu investera i lämplig dragbil som är lätt att reparera och hålla liv i länge... ;)

2021-08-14 kl 15:09

Problemet med elbilar som dragbilar är att det kräver en batterikylningskapacitet som är dyr att bygga in i en bil. Används den då inte som dragbil varje dag, som ett transportfordon gör, så blir bilar som kan vara dragbilar istället dyrare, inte billigare.

Det jobbas på vagnar som ska ha egna batterier och hjälpmotorer, men det gör ju ingen nytta på dagens husvagnar. Dessutom ska man då komma åt att ladda både bil och vagn samtidigt.

För en del år sedan, när jag hade köpt mitt flaksläp, hade jag en almanacka i källaren. Där markerade jag varje dag som jag hade något släp på kroken. Det blev 50 dagar det året.

2021-08-14 kl 20:40

Ingen aning tyvärr!

Anden skrev:
Skansenhall skrev:
Är den 9,51.

Okej, där har du förklaringen. Adria har i så fall antagligen inte uppdaterat hemsidan ännu med nya modellen utan där är fortfarande den gamla på 8 765 mm. Vet du vad nya 753 hamnar på i längd? Om den gjort motsvarande hopp i storlek gissar jag att den ligger uppåt 10,3 meter?

https://se.adria-mobil.com/husvagnar/adora/673-pk

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206