Direktkopplat avlopp från husvagn / av FalconHero

• 17 svar
Direktkopplat avlopp från husvagn
2021-03-31 kl 16:58

Vi har köpt en Adria 753 UP Alpina i vår och nu är vi intresserade att koppla avloppet direkt till avloppsrör i mark, på samma sätt vi har gjort när vi hyrt husbil och stannat på campingplatser som har platser med avloppsrör. Är det möjligt? Finns det tillsatser för att komma förbi kassetten? Går det att göra någon egen lösning? Behövs vattenlås? Tacksam för lite goda råd...

2021-03-31 kl 19:50

Har aldrig hört talas om att husbilar kan koppla toa avloppet. De har ju samma system som husvagnarna map toabehållare. Undantag kan ju förekomma men är inget jag har stött på. Har suttit i receptionen på Åsleröd 15 år men aldrig fått frågan. Däremot kan man koppla gråvattnet till externt avlopp utan vidare.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2021-03-31 kl 20:01

Tack. :) Ok, jag borde kanske ha skrivit att vi hyrde husbil i USA, det är kanske lite annorlund där?

2021-04-14 kl 08:08

Är det toalettavloppet ni menar eller är det det vanliga gråvattnet? Gråvattnet gr ju finfint att dra till befintligt avlopp i marken, men toaletten får man nog tömma för hand som vanligt när den blir full. :)

2021-04-14 kl 08:14

Hej PJ!
Jo, det är från toaletten. Det är möjligt att du har rätt, men nu har jag beställt en extra kassett som jag ska borra hål i på utsidan och dra ett rör (med luftning) ner i avloppet. Blir spännande att se om det funkar.

2021-04-14 kl 08:38

FalconHero skrev:
Hej PJ!
Jo, det är från toaletten. Det är möjligt att du har rätt, men nu har jag beställt en extra kassett som jag ska borra hål i på utsidan och dra ett rör (med luftning) ner i avloppet. Blir spännande att se om det funkar.

Jag tror inte att du får även om du skulle få det att funka att leda ner toalett avlopp ner i samma som man leder ner gråvatten, det skulle även lukta rätt illa runt den platsen du skulle stå på, låter inte som sådär jättetrevligt. Det är ju inga problem att tömma en toakassett änvänder man bara kemikalier så luktar det nästan ingenting, på vissa campingar så har dom även maskiner som tömmer kassetten åt dig.

2021-04-14 kl 08:44

https://www.thetford-europe.com/se/sv/livet-blir-mycket-enklare-de-som-maste-tomma-sin-avfallstank

2021-04-14 kl 12:48

Jo, AndresDotNet, så är det absolut. Men i mitt fall ska jag bara ha husvagnen som gäststuga på min fritidshustomt. Och där har jag ett reningsverk. Min tanke är att dra ett separat avloppsrör i marken till platsen där husvagnen ska så. Sen gäller det att hitta en lösning där det blir helt tätt mellan kassett och rör i mark, men det borde gå. Lite längre bort på samma rör så sätter jag in gråvattnet, så att det får spola röret lite extra. Och så behöver jag luftning. Så min plan är inte att gegga ner på en camping, det är nog ingen bra idé. :)

2021-04-14 kl 12:49

Tack, Hagbard. Cool produkt, har inte sett den tidigare. Vi har kikat på förbränningstoalett, men då är det billigare med några meter avloppsrör. För den som åker runt och campar så iNDUS vara kanon.

2021-04-14 kl 15:06

Spontant känner jag att det nog kan komma bli en ganska rejäl lukt i husvagnen då tanken fortfarande ska användas.
Som AndreasDotNet skriver så är det kemikalierna i tanken som tar bort doften.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2021-04-14 kl 17:24

Ok, chriper, då får jag kanske tänka lite till. Kanske ett vattenlås i kassetten eller möjligen att byta ut toastolen till en vanlig toalett. Tur att det är ett tag kvar till sommaren, det känns som om jag har några gupp kvar på den här resan. :)

2021-04-15 kl 08:45

Ja, lukten blir nog en klurig nöt att knäcka, du har ju inte de vattenmassorna att spola med som i en vanlig toalett, så risken är ju att det kommer ligga lite "rester" kvar i tanken som kommer lukta illa som bara den. Vet hur det var härom sommaren när nåt av barnen hemma (våra eller nån kompis) hade kissat i husvagnstoan som var tom. Kisset låg där i kanske 2-3 dagar innan jag upptäckte det och den doften tog ett par veckor att få bort, det luktade riktigt illa när man öppnade toalocket fram tills vi hade använt toan så pass att jag kunnat tömma den 4-5 ggr. Jag antar att Thetfords medel då till slut vunnit kampen mot doften. :)

Sen är det väl även ett bekymmer att få det tätt där avloppsröret ska ut ur vagnen, så du inte får fuktskador när det regnar?

Jag tror nog att det är enklast och minst illaluktande att använda toan som det är tänkt är jag rädd. Men motbevisa mig gärna. :)

2021-04-15 kl 11:23

Jag är tacksam för alla skeptiska inlägg, de är ju garanterat rätt dessutom. Jag ska fundera. Eftersom det finns toalett i stugan så kan jag till och börja med begränsa användningen till nummer 1 i vagnen. Då kan jag nog koppla ett smalare rör i kassetten som lutar och som sluter någorlunda tätt mot hålet upp mot toastolen. Jag har cityvatten så jag kan sätta upp en instruktion att spola flera gånger (får se hur många som behövs). Sen så gäller det att få ut röret ur vagnen utan att få fuktskador, det måste jag fundera på.

2021-04-15 kl 22:57

FalconHero skrev:
Jo, AndresDotNet, så är det absolut. Men i mitt fall ska jag bara ha husvagnen som gäststuga på min fritidshustomt. Och där har jag ett reningsverk. Min tanke är att dra ett separat avloppsrör i marken till platsen där husvagnen ska så. Sen gäller det att hitta en lösning där det blir helt tätt mellan kassett och rör i mark, men det borde gå. Lite längre bort på samma rör så sätter jag in gråvattnet, så att det får spola röret lite extra. Och så behöver jag luftning. Så min plan är inte att gegga ner på en camping, det är nog ingen bra idé. :)

Ok, husvagn som gäststuga, hade det inte varit billigare och bättre att bygga attefalls stuga istället, där hade du ju kunnat sätta in riktig toalett.?

2021-04-15 kl 23:43

Jo, det är en utomordentlig tanke. Men jag kan tyvärr inte bygga på grund av hur det ser ut på tomten. Så husvagn är den lösning det får bli.

2021-04-21 kl 18:29

I bland är man enkelspårig. Jag som har varit sjömänniska i väldigt många år tappade bort möjligheten för dig att installera en båttoalett med kvarn. Har för det mesta funkat fin fint. Enda undantaget är när någon kvinna glömmer sig och spolar ner bindor. Då vill kvarnen inte vara med.
https://www.watski.se/Toalett-med-elpump-11eVV

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2021-04-23 kl 14:56

PJ skrev:
Vet hur det var härom sommaren när nåt av barnen hemma (våra eller nån kompis) hade kissat i husvagnstoan som var tom. Kisset låg där i kanske 2-3 dagar innan jag upptäckte det och den doften tog ett par veckor att få bort, det luktade riktigt illa när man öppnade toalocket fram tills vi hade använt toan så pass att jag kunnat tömma den 4-5 ggr. Jag antar att Thetfords medel då till slut vunnit kampen mot doften. :)

Köp en produkt som heter Sanera Lukt nästa gång :) och som finns hos färghandeln. Fantastiskt produkt som tog bort lukten av katturin på 15 sekunder när kattfan pinkat på mattan i vardagsrummet. Funkar alltså även på mänsklig urinlukt kan jag intyga :).

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206