Elförbrukning vintercamping / av nova

• 10 svar
Elförbrukning vintercamping
2016-01-04 kl 19:55

Hej

Vi står med vår husvagn på en vintercamping i Dalarna. Vagnen är ny och har m.a.o endast LED lampor. Vi är där på helgerna och har Aldevärmaren på ca 21-21 grader. Nr vi inte är där är den för det mesta avslagen.

Elkostnaden för tiden mitten oktober fram till mitten december blev 800:-, vilket vi tycker är väl mycket. Ni som vintercampar, Hur ligger Era kostnader till?

Drar med en XC 60 D4 summum -17 alternativt V60 Cross Country D4 2019 med en Kabe Royal 630 TDL -16
2016-01-04 kl 20:48

Ja det lät dyrt. Vi har vagnen i Jämtland. Vi ligger på ca 1800:-per säsong. Då,har vi även ett konvektorelement i förstugan. Har en snittkostnad på ca 50"kr per dygn.

2016-01-05 kl 15:40

Jag har för mig om att jag har läst att man får räkna med en förbrukning på ca: 40-50 kWh/dygn så här års. Då är det bara att räkna beroende på vad man betalar per kWh.

2016-01-05 kl 17:57

Finns ett antal effektmätare att koppla in för att se sin förbrukning, kostar drygt 100:- och finns både hos Classe och Kjell och company. Går att lägga in kWh-kostnaden så får man resultatet i kronor. Ett enkelt sätt att få koll på sin förbrukning.

2016-01-05 kl 19:13

Det verkar vara en rimlig kostnad. Du skriver inte hur mycket ni betalar/kWh varför det kan vara svårt att avgöra mer noga. Tänk på att det är fler prylar än pannan som drar ström så som batteriladdare, kylskåp, vattenpump, ytterbelysning. Många bäckar små.... En fråga: Har ni gasolen påslagen till pannan ?
Om inte vill jag hävda att 800:- är riktig överkomligt. Ni lär inte betala mindre än 1:50 Kr/kWh och då har ni gjort av med ~535 KwH för hela perioden. Inte mycket. Då anläggningen har elavläsning faller mrcool,s inlägg om man inte misstänker att man blir lurad. En energimätare måste för att visa relevanta värden monteras på inkommande matning dvs vid huvudsäkringen. De stickpropps varianter som finns gör inte jobbet.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2016-01-05 kl 20:32

Självklart ska energimätaren monteras på inkommande matning dvs vid stolpen. Med hjälp av den kan man testa förbrukningen med olika förbrukare inkopplade, har ingenting med anläggningens avläsning att göra.

Utan det är ett hjälpmedel för att se förbrukningen när man inte har full värme och ingen belysning jämfört med när man är på plats och har allt på, dessutom att kunna jämföra med olika utetemperaturer, således ett hjälpmedel för att kunna spara energi, tror inte det finns någon anläggning som kan leverera detta.

2016-01-06 kl 00:36

Hej alla

Tack för alla synpunkter. Gasol har jag inte behövt använda då elpatronen stått på 2 kvh och klarat värmen ca 20 gr. bra. Batteriladdare står på hela tiden. Kylskåpet är endast på (5 gr) då vi är där. Vi slår på värmen med hjälp av GSM mottagare kvällen innan vi åker. Det innebär att värmen stått på max 3 dagar vid ca 4- tillfällen, m.a.o ca 12 dagar under tiden 14/10 till 1:a veckan i december. Med den uträckning som angavs av Perin ovan så är nog förbrukningen OK. Räknar jag bakåt så ska rätt förbrukning vara 342Kvh med en kostnad på 861:- Det gör en förbrukningskostnad på 2,50/Kwh vilket jag anser är lite högt.

Hälsningar
Mats

2016-01-06 kl 11:25

Vi gör av med ca 60 kwh/dygn, har varit uppe i nästan 80 vid något tillfälle. Har lagt märke till att det inte skiljer mycket om det är +5 eller -5, elförbrukningen är ungefär densamma.
Vi betalar 1,50/kwh.

2016-01-06 kl 11:44

Tycker det låter rimligt. De kallaste månaderna kan min elräkning hamna runt 1200 kr/ månad, där jag stått uppställd med konstant elvärme på 22 grader. Fick en liten chock vid första räkningen, men jag betalar både el förbrukningen och nätavgift för min el.

2016-01-06 kl 20:45

2:50/kWh är i högsta laget kan man tycka. Vi debiterar 1:50/kWh på vår camping. Det ger ett litet överskott till underhåll och nödvändiga kontaktbyten då och då. Annars är det fördelaktigt att ha gasolen aktiverad samtidigt som man kör med el. Vinsten är att man håller jämnare värme i vagnen och elförbrukningen justeras ner i motsvarande grad. I viss mån spelar gasolpriset roll för hur ekonomiskt fördelaktigt det är. Däremot är temperaturjämnheten i vagnen värt en eller annan krona.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
  • 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206