Förtält A-mått? / av krytox

• 10 svar
Förtält A-mått?
2016-02-08 kl 21:01

Hej,
Jag funderar på att köpa ett nytt förtält till min Knaus, men jag ska försöka hitta något begagnat.

A-måttet är 1015 och jag funderar på om måttet på tältet måste vara exakt, eller om det fungerar med tex 1025 eller 1000?

Någon som vet hur mycket har man och spela med både plus och minus?

Mvh
Thomas

2016-02-08 kl 21:10

Har du kollat här? http://www.isabella.net/se/support/sok-a-maatt

2016-02-09 kl 08:29

Min erfarenhet är att det är smidigare med ett nummer mindre A-mått än vad som rekommenderas. Orsaken är att det ofta blir så att man måste höja vagnen när man har angivet A-mått. Tältet blir för långt när det är lite motlut eller om man har ett förtältstrall. Markkappan medger god justeringsmån när förtältet är ett nummer mindre.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2016-02-16 kl 21:24

Hej,

Tack för all information, det är värdefullt för en nybörjare...

Mvh
Thomas

2016-02-17 kl 16:25

Hej

Lånar den här tråden, hoppas det är ok :-)

Vi har idag ett Isabella förtält med a-mått 1000 som vi gillar, och nu funderar vi på att köpa en lite större vagn. A-måttet på den större vagnen enligt Isabellas hemsida är 1023, men vi skulle gärna vilja ha kvar vårat tält men blir det för litet tro? Jag tycker att tälten är lite för stora om man följer rekommendationerna (som det också nämns här ovanför) men frågan är om det blir lite väl tajt? Tältet vi har är så gott som spritt nytt, därav viljan att ha kvar det.....

Susanne
2016-02-17 kl 22:50

Passar tältet på er nuvarande vagn så blir det ju 11,5cm kortare på varje sida. Med normallängd på markkappan så borde det inte vara några problem. Men som sagt, jämför med nuvarande vagn.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2016-02-28 kl 18:15

Hej igen,
När jag läser på Isabellas hemsida så står det att med mitt a-mått 1015 (Knaus 2000) så är Isabellamåttet 1025. Är det så för andra tillverkare också, att det skiljer mellan a-mått och deras mått. Hur mycket kortare kan ett tält vara och att markkappan ändå täcker?
Mvh Thomas

2016-02-29 kl 08:13

Susanne_L skrev:
Hej

Lånar den här tråden, hoppas det är ok :-)

Vi har idag ett Isabella förtält med a-mått 1000 som vi gillar, och nu funderar vi på att köpa en lite större vagn. A-måttet på den större vagnen enligt Isabellas hemsida är 1023, men vi skulle gärna vilja ha kvar vårat tält men blir det för litet tro? Jag tycker att tälten är lite för stora om man följer rekommendationerna (som det också nämns här ovanför) men frågan är om det blir lite väl tajt? Tältet vi har är så gott som spritt nytt, därav viljan att ha kvar det.....

Står du säsong så du har tältet fäst mot golv blir det nog lite väl kort. Eftersom Isabellas markkappa går inåt så leder den inte bort vattnet som en utvändigt markkappa kan göra om tältet är lite kort. 11,5 cm på var sida gör nog att du får det lite knepigt att få det tätt mot golvet.
Reser ni är det inte lika betydande då marken ändå allt som oftast är ojämn.

Ett annat problem som kan uppstå om du inte får tältet tätt mot marken är att luft tar sig lättare in och vid kraftig vind kan det få oönskade följder.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-02-29 kl 10:00

Vi står inte på säsong. Men helt klart kan det bli som du skriver, att luft tar sig in om det blir för mycket avstånd mellan marken och tältet, inte bra om det blåser (vilket det gör allt oftare tycker ja....)
Vi får se hur vi gör, har inte hittat någon vagn än som vi vill ha.

Susanne
2016-03-09 kl 14:49

Har en vagn med rekomendation 1000. har köpt ett tält som är 975 fungerar utmärkt . det gamla var i största laget var märkt 1000.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206