Förvaring/uppställning. / av nilsj

• 13 svar
Förvaring/uppställning.
2018-04-17 kl 14:24

Kom att fundera på en sak rörande alla goda och helt säkert välmenta råd om vintetförvaring såsom palla upp med bockar hör att inte skada däcken, ha underhållsvärme på, t om avfuktare nämns ibland, ha olika former av överdrag över; helst med luftspalt för att undvika fuktskador o s v.
Tittar man sedan in hos husvagsförsäljarna så står det ju oftast långa rader med vagnar utomhus (mest begagnade av olika åldrar) och jag kan inte påminna mej att jag sett någon av ovanstående åtgärder hos någon handlare och många har ju vagnar som står där i ganska många månader. Är handlarna okunniga och allmänt slarviga eller hur hänger det ihop?

2018-04-17 kl 16:00

*För egen del ser jag till att lufttrycket är bra i däcken, iof blir de runda när de rullat ett tag på våren ändå.
*Batteriet fulladdat och urkopplat så klarar det sig fint över vintern.
*Tömt alla vattentankar och lämnar kranarna öppna så de inte fryser sönder.

Avfuktare o värme anser jag vara överkurs.
Ska man ha avfuktare ska ju helst inga luftventiler vara öppna annars avfuktar man ju hela "universum.
Skulle ngn mögel uppstå så finns det nog förutsättningar för det redan innan man vinterförvarar.

2018-04-17 kl 17:49

Jag tror helt enkelt inte att återförsäljarna har tid att lägga på en hel drös av vagnar.I regel har man som privatperson bara 1 st vagn att ta hand om och då vårdar man denna på ett bättre sätt.Någon nämnde att-En husvagn bör väl tåla att stå ute.Ser man på dom vagnar som står ute år efter år och jämför med en som alltid står under tak och skydd så är skillnaden stor.Även hos återförsäljarna tycker jag mig se att dom riktigt dyra beg vagnarna oftast står inomhus.

2018-04-18 kl 08:26

Eller åtminstone under tak.

2018-04-18 kl 17:19

nilsj skrev:
Kom att fundera på en sak rörande alla goda och helt säkert välmenta råd om vintetförvaring såsom palla upp med bockar hör att inte skada däcken, ha underhållsvärme på, t om avfuktare nämns ibland, ha olika former av överdrag över; helst med luftspalt för att undvika fuktskador o s v.
Tittar man sedan in hos husvagsförsäljarna så står det ju oftast långa rader med vagnar utomhus (mest begagnade av olika åldrar) och jag kan inte påminna mej att jag sett någon av ovanstående åtgärder hos någon handlare och många har ju vagnar som står där i ganska många månader. Är handlarna okunniga och allmänt slarviga eller hur hänger det ihop?

Hej,

Personligen tror jag inte man tillverkat vagnar/husbilar för att de ska stå på underhållsvärme under den kallare delen av året.
God ventilation, tomma tankar, öppna kranar och ställ kuddar/dynor på högkant så luften kan cirkulera fritt.

Ha en fortsatt bra dag!

Jens

2018-04-19 kl 05:27

skulle nog inte köpa en husvagn som alltid har stått inomhus,hur vet man då om den är tät.Husvagnen ska väl tåla regn snö mm. Den blir visserligen smutsig under vintern men det är ju lätt att tvätta bort.

2018-04-19 kl 05:57

Det är nog betydligt större risk att den är otät om den alltid stått ute än om den alltid stått inne.

2018-04-19 kl 10:22

De är ju byggda för att stå ute. Det fräter ju inte hål bara för den står ute, mer skitig bara!
Läcker det in när den står ute är den ju otät från början.

2018-04-20 kl 07:24

Smältvatten som fryser, tinar, rinner in längre, fryser och spränger, tinar och rinner in lite till och fryser igen, säger sig ju självt att det skyndar på förloppet för att få läckage.

Vi har vår inne även på sommaren när vi inte ska använda den, dels håller den sig renare, solen bleker inte vare sig dekaler utvändigt eller dynor (om man råkat glömma dra ner en rullgardin) och det blir inte så varmt i vagnen under heta sommardagar. UV-strålningen tror jag inte heller är nåt som hjälper vagnen att vara tät extra många år.

Att de är byggda för att stå ute spelar väl mindre roll, det betyder ju inte att de inte klarar sig bättre om de får stå skuggigt och svalt och slippa vädrets makter. Då klarar de kanske rent av att stå ute ännu fler år.

2018-04-20 kl 07:40

så länge det rinner in, fryser,spränger mm så är den ju otät då måste det ju åtgärdas i alla fall.

2018-04-20 kl 09:01

Alla material tar åt sig fukt mer eller mindre och detta gäller förstås även det material en husvagn är byggd av.Detta betyder givetvis inte att vagnen är kass.Trots att vagnen är i 100 % skick så behöver man inte vara något större geni för att förstå att en vagn som ständigt står ute tar mer skada än en vagn som står skyddad under tak.

2018-04-24 kl 14:25

Den kan vara tät trots att vattnet når in någon pyttemillimeter eller ett par under nån kant och bor man i de lite sydligare delarna av Sverige där temperaturen snurrar runt nollan mest hela vintern så kan frostsprängningen bli droppen som får vagnen att läcka, en vagn som kanske inte skulle ha börjat läcka om den inte utsatts för frostsprängning.

Skulle frostsprängning vara helt ofarlig hade man ju inte sett en enda tråd nu på FB om varmvattenberedare, kranar, och dylikt som fryst sönder i vinter..

Folk får göra som de vill, själv köper jag MYCKET hellre en vagn som stått inne mycket än en som stått ute året om.

2018-04-24 kl 16:27

Ingenting är byggt för att stå ute. Kravet på underhåll ökar rejält för allt som står ute.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206