Frontkök + barnkammare / av annarehn

Frontkök + barnkammare
2019-07-29 kl 13:52

Hej alla. Vi går i husvagnsköpartankar och har två små barn. Jag har försökt hitta en vagn med både frontkök och barnkammare men hittar bara Adria Alpina 753 HK. Är det den enda som finns? Jag tycker det borde vara en uppskattat kombination för campande familjer då man med frontkök slipper en massa barnspring genom vagnen när man lagar mat.

2019-07-30 kl 18:04

Kabe har väl åtminstone någon (740 TDL FK verkar ha både barnkammare och frontkök).

Men hur menar du med mindre spring genom vagnen? Med köket i fronten så brukar ju dörren vara i framänden också, så ska barnen in/ut så springer de ju förbi köket ändå. Så hänger inte riktigt med på varför det skulle bli mindre spring än t.ex med sittgrupp i fronten och köket därefter...

2019-07-30 kl 18:56

Tack för svar.

Jag tänker att man ändå har mer plats bakom ryggen i ett frontkök. Men jag kan ha fel. Jag har inte varit inne i så många vagnar men jag tycker att det ser så ut och jag får den känslan utifrån bilder på frontkök.

2019-07-30 kl 20:51

Det verkar vara en rätt ny typ av planlösning om man ser till vilka årsmodeller som finns på blocket. Du slipper springet genom köket mellan barnkammaren och bordet i fronten om du har köket fram och bordet i mitten.

2019-07-30 kl 21:27

Är väl främst det då - att sittgruppen är mellan köket och sovdelen...
Annars är det nog hugget som stucket - bästa är om barnen är ute när man lagar mat vilket som... Fast jag kan inte påstå att det är trångt att gå förbi någon som står och lagar mat i vår vagn heller...

En nackdel med frontkök (gäller vissa andra planlösningar också) är att (men detta är min upplevelse) att sittgrupperna som är längs "korridoren" ofta är rätt så små. Har nog hellre en rejäl sittgrupp i fronten då.

2019-07-30 kl 22:49

Okej, tar tacksamt emot alla synpunker och erfarenheter.
Nästa vecka ska vi gå på stor mässa för att klämma och känna lite för att förhoppningsvis sedan landa i ungefär vad vi vill ha.

2019-07-31 kl 08:06

Ja, att gå in i olika vagnar är det bästa sättet att bedöma vilken planlösning som passar en bäst. Bilder "ljuger" ofta, eftersom dom är tagna med vidvinkelobjektiv, för att få med mer på bilden. Men detta gör att utrymmen ser större ut än dom verkligen är.

2019-07-31 kl 08:58

Ja, en u-soffa i ena änden sväljer mer än sittgrupper på mitten. Min vagn har sängarna fram och sittgruppen bak. Inuti spelar det ingen roll hur det är vänt, men med den lösningen jag har slipper man från den fuktkänsligare lösningen med ett fönster vänt framåt, i färdriktningen.

2019-07-31 kl 09:05

Okej, ja det lät ju som en bra synpunkt. Jag har själv tänkt att man kanske vill ha dubbelsäng och våningssäng i olika delar av vagnen så vuxna och barn kan få sin egen del men gemensam snittyta i mitten. Men som sagt, vi har ingen egen erfarenhet av olika planlösningar och husvagn så jag ska försöka hålla ett öppet sinne :)

2019-07-31 kl 11:04

Att gå in och känna av läget i olika vagnar är oumbärligt, även när det gäller att få en känsla för vilka märkens olika inredningar osv man trivs med.

Hur stor vagn är ni ute efter?

Min erfarenhet är lite att man sedan när man väl köpt sin vagn inser saker man inte insåg först, och vill byta sedan... ;)

2019-07-31 kl 12:03

Ja, att känna att man vill byta vill man såklart helst undvika. Vi vill nog ha en lite större vagn men det finns såklart en begränsning i vad vi får dra på körkortet. Vi vill inte måsta ta BE-kort utan B96 tänker vi får räcka. Adria Alpina 753 som har både frontkök och barnkammare är ju för stor om man lastar max i både bil och vagn tyvärr. Dessutom tycker vi att den har en lite onödigt stor soffdel i mitten. Vi har kollat på de festa märken. Favoriter är så långt: Adria Adora 613 PK och 573 PT, Adria Alpina 663 PT, knaus sudwind scandinatian 590 uk och Dethleffs generation skandinavia 545 qmk.

2019-07-31 kl 12:45

Südwind 590UK är den vagnen vi har, vi bytte från en mindre Knaus innan som inte hade våningssäng.

Tänk på att när det körkortsbehörigheten (t.ex B96) så är det totalvikten på vagn och bil som spelar roll, inte bruttovikterna. I fallet B96 gäller att summan av vagnens och bilens totalvikter inte får överstiga 4250kg, hur mycket ni lastar har alltså inte med saken att göra.
Hur mycket ni lastar påverkar då vagnens bruttovikt - den får inte överstiga bilens maximala släpvagnsvikt.

Om vi tar t.ex vår kombo:
Audi A4: Totalvikt 2145kg, maximal släpvagnsvikt 1700kg
Knaus 590UK: Totalvikt 1800kg

Det innebär att totala totalvikten blir 3945kg, men jag får inte lasta vagnen mer än att bruttovikten håller sig inom 1700kg.

2019-07-31 kl 13:03

annarehn skrev:
Okej, ja det lät ju som en bra synpunkt. Jag har själv tänkt att man kanske vill ha dubbelsäng och våningssäng i olika delar av vagnen så vuxna och barn kan få sin egen del men gemensam snittyta i mitten. Men som sagt, vi har ingen egen erfarenhet av olika planlösningar och husvagn så jag ska försöka hålla ett öppet sinne :)

Ja, det där är väl mycket en smaksak var man vill ha sängarna. Båda typer av planlösning finns hos de flesta tillverkarna så köpare finns uppenbarligen.

Själv hade jag föredragit att ha allt samlat i en ände för att slippa få intrycket av att husvagnen är ett stort sovrum, men det är mitt högst personliga tyckande. Är sovdelen i motsatt ände av ingången så slipper man dessutom se obäddade/ stökiga sängar varje gång man går in, om man nu inte har militärisk disciplin på sina barn. :)

En soffa mitt i vagnen blir heller inte i närheten så bekväm som en U-soffa. Å andra sidan så tillbringar man den mesta tiden utanför vagnen vid sommarcamping, åtminstone om man sätter upp förtält.

Denna planlösning skulle vara min dröm planlösning om jag vore småbarnsförälder på nytt (vilket Gud förbjude) med egen dinett för barnen. Se denna bild.
Mer att läsa finns här.

2019-07-31 kl 14:05

Den Kaben verkar toppen! Läser även att den nya verkar heta 660 DGDL och ha duschkabin vilket är ytterligare ett plus!!

2019-07-31 kl 14:25

Vi har haft dusch i båda våra vagnar och använt det exakt 0 gånger. Då har det dock inte varit dedicerad duschkabin, utan kombinerat med toaletten.
Men känns som det inte blir mycket till dusch med 40-liters vattentank... Då går jag hellre till duschen i servicehuset.

2019-07-31 kl 14:39

annarehn skrev:
Vi vill inte måsta ta BE-kort utan B96 tänker vi får räcka. Adria Alpina 753 som har både frontkök och barnkammare är ju för stor om man lastar max i både bil och vagn tyvärr.
Som redan påpekats har lasten inget med körkortet att göra. Det är bara totalvikten som räknas där.
Vad har ni för totalvikt på den tänkta dragbilen?

Den ger ju ett mått på vad ni kan svänga er med.

Jag har inte haft någon dusch i någon vagn, så jag har ingen egen erfarenhet av en sådan. Men en sån där flyttbar dusch, som man pumpar upp trycket i, innehåller bara 5-10 liter vatten. Så visst kan man duscha på 40 liter.
Jag ser det dock mer som ett alternativ när det inte finns något servicehus att gå till. Finns det dusch inom några hundra meters håll går jag hellre dit än bär vattnet till vagnen först.
Jag skulle kunna tänka mig en duschkabin i vagnen, för de tillfällen på året där jag jobbat mig svett och ingen dusch finns att tillgå inom rimligt avstånd.

2019-07-31 kl 14:53

Okej, så man räknar alltid totalvikt trots att man inte kör med max last. Det hade jag inte koll på.. Vi har en volvo v60, totalvikt 2280. Så då begränsar det oss till en vagn med totalvikt på 1970 kg med B96. (Kaben vägde 2000 såg jag ☹️)

2019-07-31 kl 15:00

Ja, körkortsbehörighetsmässigt är det totalvikterna som spelar roll... När det gäller bilens tillåtna släpvagnsvikt är det bruttovikten (alltså hur mycket den väger i det givna ögonblicket) som spelar roll....

2019-07-31 kl 15:14

Någorlunda rimligt välbyggda vagnar i den storleken som du är ute efter ligger ofta på ca 2000 kg totalvikt, för att få en rimlig lastvikt. Jag har själv en 580, en utmärkt tvåpersonersvagn. Den har 1700 kg som totalvikt.

När jag tog BE-kort 2011 gick det löst på strax under 3500 kronor. Då var vi två som skulle ta samtidigt, så vi delade på teorimaterialet. Men det är ju mer bök, eftersom man måste skriva teoriprov också.

2019-07-31 kl 15:18

Hur vet jag hur mycket bilen får bra då?

2019-07-31 kl 15:44

Det står i registreringsbeviset. Du kan även lulla in på Transportstyrelsens hemsida och söka fordonsuppgifter, knappa in bilens regnummer

2019-07-31 kl 16:04

Max släpvagnsvikt för vår bil är 1800 kg. Förstår jag det rätt då att set inte spelar någon roll vad jag tar för körkort.. bilen får ändå bara dra max 1800 kg?

2019-07-31 kl 16:40

Det är olika beräkningsregler för behörigheten (körkortet) och bilens tekniska begränsningar.

När det gäller ditt körkort är det bilens och vagnens sammanlagda totalvikter som du inte får överstiga. Gränsen går vid 3500 (B ), 4250 (B96) och 7000 (BE) kg.
För vanliga personbilar får bilens totalvikt vara max 3500 kg.
Om vagnens totalvikt är för hög gör man sig skyldig till olovlig körning.

När det gäller max släpvagnsvikt är det vagnens bruttovikt som gäller. Beroende på last är den mer eller mindre under totalvikten.

Om vi antar att du tar B96, så får du alltså dra en vagn med en totalvikt på max 1970 kg. Låt säga att du hittar en på 1950 kg totalvikt. Om vi då antar att den har en lastvikt på 200 kg innebär det att dess tjänstevikt är 1750 kg. Tjänstevikten är alltså vad bruttovikten ska vara när vagnen är olastad.

Då kan du dra den vagnen tom efter din bil, oaktat att totalvikten överstiger max släpvagnsvikt. Det räcker att bruttovikten, 1750 kg, är lägre än max släpvagnsvikt. Du kan även lasta vagnen med 50 kg, men sen är det stopp, för sen får du överlast på bilens max släpvagnsvikt.

Jag, som har BE-kort, kan dra en flaksläp med totalvikt på 3500 kg efter din bil, så länge den inte har en last som gör att dess bruttovikt överstiger 3500 kg.

Att bara kunna lasta 50 kg i husvagnen är rätt värdelöst om man ska köra omkring, och inte har möjlighet att lasta mycket i bilen. Det har man ju inte, när fyra personer (låt vara två är små) ska med i bilen. Det kan fungera bra om man ska stå länge på en camping, eftersom man då kan köra dit vagnen och grejorna separat.

En del vagnar har ett typgodkännande som medger en förhållandevis enkel ändring mellan tre olika totalvikter. Det som krävs i sådana fall är ett intyg och en ny typskylt, som man köper från tillverkaren/importören. Med detta i handen gör man sedan en begränsad registreringsbesiktning.
Intyget kan kosta några tusen, besiktningen runt en tusenlapp.
Det finns andra sätt att ändra totalvikterna på, men de är krångligare och dyrare. Kolla innan du köper om den enklare metoden är möjlig för den vagn du funderar på.
Jag gjorde en sådan manöver när jag blev tvungen att köpa en annan husvagn för ett tag sedan. I mitt fall kunde jag på det sättet öka totalvikten från 1590 till 1700 kg, och då få en betydligt bättre lastvikt på vagnen. Eftersom jag har BE spelar det ju inte mig någon roll att totalvikten är högre, men jag vill få lov att lasta mesta möjliga i vagnen.
I mitt fall stod firman som sålde den begagnade vagnen för kostnaden för intyget, och så stod jag själv för besiktningen.

2019-07-31 kl 16:44

annarehn skrev:
Hur vet jag hur mycket bilen får bra då?

Har du även registreringsnumret på en tilltänkt husvagn kan du använda den här, släpvagnskalkylator.

2019-07-31 kl 23:43

Vi har en Adria 573 PT. Det är våran första vagn och barnen är fyra och två. Känns inte som man saknar något. Vi fastnade för att ha barnen längst bak i vagnen. Kollade på ett antal modeller innan vi köpte våran. Jag gillar inte när sängen är i mitten av vagnen och smalnar av i ena fotändan. Tycker den här lösningen är mkt bättre. Störs man av obäddade sängar kan man dra för avskärmningen. Rätt fint att ligga och kolla igenom panoramataket på stjärnorna innan man drar för :-)

Vi gillar duschutrymmet där vi förvarar smutstvätt. Ibland duschar vi av barnen där. Men duscha själv då fyller man ju upp gråvattentanken på en gång. Jag tog mitt E kort 6/12-18 gick på 6000kr.

2019-08-01 kl 06:45

Adria 573 pt finns med på favoritdistansen och vi ska titta på en sådan på mässan till veckan! Det blir spännande!

2019-08-01 kl 12:14

Adria 573 PT ser ju ut att ha hyfsat stor sittgrupp trots att den är mitt i vagnen. Dock ser det ju väldans trångt ut mellan sittgrupp och kök.

Vi gillar att ha sovdel i ena änden av vagnen för att, som Perin skrev, att eventuellt obäddade sängar inte syns så mycket. Vi fastnade för Knaus Südwind 590UK dels pga att vi var väldigt nöjda med den lite äldre och mindre Südwind vi hade innan, i kombination med att köket känns väldigt gott om plats när man står där, samt luftigheten och ljuset vid sittgruppen under fönstren och takluckan i fronten, samt slutligen att det är bra, lättåtkomlig förvaring under dubbelsängen som är ganska hög så mycket får plats.

2019-08-01 kl 13:31

Jag tycker att knaus 590 uk ser så trång ut vid/mellan sängarna.. Men vi ska titta på en sån också!

2019-08-01 kl 15:03

Det är inte brett mellan sängarna nej, är man kraftigt överviktig kan det nog vara jobbigt, är man smal eller upp till småfet är det inga bekymmer, man är ju inte i gången där särskilt länge och ofta.

En negativ sak med vår 590UK är att jag upplever den som lite baktung. Det mesta i lastutrymmesväg är långt bak i vagnen, vilket gör att om man inte fyller upp vattentanken (som sitter under soffgruppen i fronten) så blir kultrycket lite i lägsta laget.

2019-08-01 kl 18:00

e120guru skrev:
....är man smal eller upp till småfet är det inga bekymmer.....

Kunde inte låta bli att le åt den kommentaren. :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206