Fukt i fönsterbrädan / av mange76

• 6 svar
Fukt i fönsterbrädan
2021-06-30 kl 14:55

En hobby 560 från 2005 som jag har upptäckt fukt i fönsterbrädan. Alltså där chassit möter själva fönsterbrädan.

Det kommer som det verkar från koffertluckan och har runnit in med skruvarna tror jag. Skruvarna var rostiga och själva träet var fnuskigt.

Ngn här som bytt fönsterbrädan och tätat om? Tänker om det är en omfattande insats? Är ganska händig men har mindre av tid. Lämna in på hobbyverkstad kanske blir för dyrt?

2021-07-01 kl 06:16

Är det inte så att fönsterbrädan är helt oisolerad. Det är bara en bräda mellan utrymmet i kofferten och bodelen. Så var det på vår KMFE från 2008 och det ledde till kondens på brädan när det var kallt ute. Många skadas av det, så jag limmade isolering på den underifrån, alltså ute i kofferten. Det hjälpte rätt mycket men jag fick ändå torka kondens ibland. Särskilt där brädan möter ytterväggen.

2021-07-01 kl 20:03

David skrev:
Är det inte så att fönsterbrädan är helt oisolerad. Det är bara en bräda mellan utrymmet i kofferten och bodelen. Så var det på vår KMFE från 2008 och det ledde till kondens på brädan när det var kallt ute. Många skadas av det, så jag limmade isolering på den underifrån, alltså ute i kofferten. Det hjälpte rätt mycket men jag fick ändå torka kondens ibland. Särskilt där brädan möter ytterväggen.

Ja den är säkert helt oisolerad, ganska kass konstruktion. Hursomhelst så bör jag byta fönsterbrädan och säkerligen ngn regel. Förmodligen ganska bökigt att få till och ska kolla med ngn husvagnsverkstad för kostnadsförslag.

2021-07-11 kl 11:51

Vanligt fel på Hobby vagnarna av den årsmodellen. En dålig konstruktion/lösning på infästning. Det är gångjärnslisten till gasolkofferten som är boven. Har precis haft min inne för åtgärd på verkstad för exakt samma fel. Byte vit skiva runt fönstret, omtätning list samt upptorkning av fönsterbrädan(den är konstruerad i fack; regelverk med frigolit övertäckt med fanér på ovansidan och någon tunnare skiva på undersidan). Fönsterbrädan tillverkas inte av Hobby längre och finns därmed inte som reservdel utan ska det tillverkas ny så blir det i annan nyans än övrig inredning som bord och köksbänk vid köket. Jag upptäckte mitt efter en säsong och min stod på verkstad 7v för upptorkning. Byter man skivan så går det fortare men kostar säkert 5000kr mer. Mitt "kalas" gick loss på 15.000kr och slutresultatet blev jättebra och säkert bättre än när vagnen lämnade fabrik.
Tittar på dessa vagnarna hos firmorna så är många av vagnarna åtgärdade.

2021-07-12 kl 05:52

mortimer skrev:
Vanligt fel på Hobby vagnarna av den årsmodellen. En dålig konstruktion/lösning på infästning. Det är gångjärnslisten till gasolkofferten som är boven. Har precis haft min inne för åtgärd på verkstad för exakt samma fel. Byte vit skiva runt fönstret, omtätning list samt upptorkning av fönsterbrädan(den är konstruerad i fack; regelverk med frigolit övertäckt med fanér på ovansidan och någon tunnare skiva på undersidan). Fönsterbrädan tillverkas inte av Hobby längre och finns därmed inte som reservdel utan ska det tillverkas ny så blir det i annan nyans än övrig inredning som bord och köksbänk vid köket. Jag upptäckte mitt efter en säsong och min stod på verkstad 7v för upptorkning. Byter man skivan så går det fortare men kostar säkert 5000kr mer. Mitt "kalas" gick loss på 15.000kr och slutresultatet blev jättebra och säkert bättre än när vagnen lämnade fabrik.
Tittar på dessa vagnarna hos firmorna så är många av vagnarna åtgärdade.

Jag ska kontakta firma för kostnadsförslag. Vad gjorde dem som kostade 15000kr? Jag tänker att firman får eventuellt byta fönsterbrädan och täta om koffertluckan så det blir tätt ordentligt.

2021-07-26 kl 22:48

Fönsterbrädan finns inte att beställa hos Hobby så då blir det torka och bef. eller bygga en ny som kostar tid
(vad som är möjligt beror på hur illa det är)
Den vita skivan runt om fönstret på insidan bytte de till mig, beställd hos Hobby. Största delen är arbetskostnaden för att riva allt. Tror de hade lagt 18h på min, och varje timme ligger ju på 800-1000kr. Andra firmor lämnade fantasipriser på 50-60.000kr och skulle bygga om hela vagnen i fronten. En annan firma lämnade också 15.000kr i offert men hade inte tid samt att de gör fuktskadejobb på hösten.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206