2014-10-20 kl 19:39
|
|
Hej! |
2014-10-20 kl 20:36
|
|
Det kan bli rejält med fukt speciellt om man har typ 5+ i vagnen när temperaturen går under/över det hela tiden. Då blir det lätt kondens överallt i stora mängder säger expertisen. Bättre utan värme eller att värmen alltid är några grader högre än utanför. |
2014-10-20 kl 21:38
|
|
Tack för svar. Flera på campingen som kollade på det och som inte har haft så i deras vagnar känns skumt. |
|
2014-10-21 kl 05:52
|
|
- Är det inte lite samma scenario som man kan uppleva en varm sommardag på tex stödbens ölburkens utsida, luftfuktigheten kondenseras på den "kalla ytans varma sida" Daggpunkten förändras med temperaturen, jag skulle tippa på att lite bättre luftcirkulation, tex med en liten fläkt, löser problemet, då den varma(ste) luften ju stiger upp i taket, och "fastnar" i hörnen mm. |
2014-10-21 kl 12:59
|
|
Ingen "fisvärme" på säger de som kan. |
2014-10-21 kl 18:21
|
|
Det kan bero på inläckage eller kondens som redan nämnts. Svårt att veta vilket utan vidare undersökningar. Jag kan dock försäkra dig att de 5-6 grader du har som underhållsvärme INTE försämrar läget ur fuktteknisk synpunkt. Lite värme är aldrig sämre än ingen värme alls. De som säger annat har ingen kunskap i ämnet. Jag är så trött på denna "husvagnsmyt". |
|
2014-10-22 kl 13:00
|
|
@Glenn, Jag är inte helt övertygad om din försäkran i just nu rådande väder/temp förhållande. Nedan text är ur Avfuktningsteknisk materielhandbok för Försvarsmakten som ni kan läsa här. http://www2.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf |
2014-10-22 kl 18:28
|
|
Det är helt korrekt Gixxer Rolle. Det viktiga är att hålla högre temperatur inne än vad det är ute för att säkra en låg relativ fuktighet. Och det stämmer också att väggytor m.m. är lite kallare än luften är i rummet. |
2014-10-22 kl 23:13
|
|
Glenn! Nej du ska inte alls sluta skriva i detta ämne om du är verksam inom fuktforskning.. Du vet krypgrunder.... Detta ämne som har diskuterats så länge som just krypgrunder har funnits.... En krypgrund behöver värme för att inte fukten ska få fäste i organiskt materiel, men samtidigt så frodas ju sporer i värmen.. Så, i en krypgrund är en av dom viktigaste faktorerna att stoppa fuktbildningen, där har det tvistats i årtionden om vilket som är bästa sättet... Det har diskuterats om ventilering hit och dit, värme hit och dit.. Summan har blivit att man är överens om att inte ventilera för mycket, ty då värms inte luften i krypgrunden upp tillräckligt för att torka ut fukten som dessutom är allra värst under sommarmånaderna, ty då möts den fuktiga varma luften med kall mark... Och därmed ökar risken för bakteriell påväxt. Ett mycket effektivt sätt att stoppa krypgrundsfukten har visat sig vara att plasta in marken, gå upp ca 40 cm upp på väggarna, tejpa för alla skarvar, fyll upp med Lecakulor... Då har man skapat en bra miljö för krypgrunden, varmt om vintern, och varmt om sommaren, fukten stannar i marken ty den kan inte tränga genom plasten.. Vänd på det, en husvagn är ju riktigt jädra tät inuti, om det bara tillförs lite värme i en kall utomhusmiljö så stannar fukten inomhus, vilket gör att allt organiskt i vagnen blir påverkat av kondensfukten som bildas men inte blir uppvärmd tillräckligt mycket för att dunsta. För att klara av att få bort fukten så krävs det en massiv uppvärmning vilket kan få dyra konsekvenser vad gäller elräkning.. Om man istället kallställer en husvagn/husbil, så minskar ju därmed risken för kondensbildning då ju rätt snart det blir samma temperatur inne som ute.. Om man istället då på våren drar igång en avfuktare när man hämtat hem sin vagn, så får man ju snart bort den lilla fukten som bildads, och då även minskat risken för bakteriell påväxt då ju det krävs ett minimum på ca 6 gr för att det ska börja gro... Ja jag vet att jag förklarar mycket men jag är sådan bara... |
2014-10-23 kl 10:19
|
|
Jag själv använder mig av ett torrluftaggregat,Munters MG90 i vagnen nu när den står i vinterdvala. Ställer in hygrostaten på 50% relativ fuktighet och med det kan jag sova gott med vetskap om att det inte blir fuktigt i vagnen. |
2014-10-23 kl 18:35
|
|
Det bildas ingen fukt i en obebodd husvagn. Det finns inget annat fukttillskott än det som kommer med uteluften. Således blir det samma temperatur och relativ fuktighet (RF) i vagnen som utanför när den är kallställd. Att då värma den till t.ex. 5 grader gör att man får lägre RF i vagnen när det är kallare än så ute. Är det varmare än så ute får man återigen samma RF, vilket det hade varit även utan någon uppvärmning alls. Man kan alltså aldrig FÖRLORA något på att stödvärma (även om tillräcklig RF för mögel och kondens kan uppnås vid "fel" klimat). |
2014-10-23 kl 20:44
|
|
Ja bäst är väl egentligen trygghetsvakten, men vem vill montera in metrevs med värmeslinga i en husvagn... |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.