• 12 svar
Fukt i ny husvagn
2014-10-20 kl 19:39

Hej!
Jag köpte en ny Polar 560 för ca 2 månader sen.
Vi har den på en vintercamping,har haft 5-6 grader när vi inte vart där. I torsdags satte vi på värmen på 20 grader och värmde upp med gasol först. På lördags kvällen upptäckte vi att det var blött i tak/ väggvinkeln ca 10 cm ut i tak. Det var blött så det "rann" på väggarna och fönstren blev aldrig imfria.

Försäljaren har kollat på den nu och den läker inte in vatten säger han. Bara fuktigt väder säger han..
Hade aldrig så i förra vagnen... HJÄLP!!

2014-10-20 kl 20:36

Det kan bli rejält med fukt speciellt om man har typ 5+ i vagnen när temperaturen går under/över det hela tiden. Då blir det lätt kondens överallt i stora mängder säger expertisen. Bättre utan värme eller att värmen alltid är några grader högre än utanför.
På med rejält med värme och all ventilation öppen till det är ordentligt tort om några veckor.

2014-10-20 kl 21:38

Tack för svar. Flera på campingen som kollade på det och som inte har haft så i deras vagnar känns skumt.

2014-10-21 kl 05:52

- Är det inte lite samma scenario som man kan uppleva en varm sommardag på tex stödbens ölburkens utsida, luftfuktigheten kondenseras på den "kalla ytans varma sida" Daggpunkten förändras med temperaturen, jag skulle tippa på att lite bättre luftcirkulation, tex med en liten fläkt, löser problemet, då den varma(ste) luften ju stiger upp i taket, och "fastnar" i hörnen mm.
Säkert bara en fysikalisk "sanning" och inte vattenläckage som ställer till det för dig.

2014-10-21 kl 12:59

Ingen "fisvärme" på säger de som kan.

2014-10-21 kl 18:21

Det kan bero på inläckage eller kondens som redan nämnts. Svårt att veta vilket utan vidare undersökningar. Jag kan dock försäkra dig att de 5-6 grader du har som underhållsvärme INTE försämrar läget ur fuktteknisk synpunkt. Lite värme är aldrig sämre än ingen värme alls. De som säger annat har ingen kunskap i ämnet. Jag är så trött på denna "husvagnsmyt".

2014-10-22 kl 13:00

@Glenn, Jag är inte helt övertygad om din försäkran i just nu rådande väder/temp förhållande. Nedan text är ur Avfuktningsteknisk materielhandbok för Försvarsmakten som ni kan läsa här. http://www2.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf

För att hålla 50% relativ fuktighet i en förrådslokal genom uppvärmning måste inomhusluften i genomsnitt värmas 7 °C över utomhustemperaturen under hela året.
Även om inomhusluftens temperatur kan anpassas till den varierande ut- omhustemperaturen, så tar det lång tid att förändra den tyngre materielens temperatur.
De finns alltså stor risk för att materielens temperatur tidvis blir lägre än den omgivande luftens. Luften kommer då att kylas intill materielytorna, varvid det kritiska värdet för relativ fuktighet kan komma att överskridas.
Det tar också lång tid för luften i ett förråd, eller en verkstad, som har en RF på 50%, att komma in i slutna utrymmen, t.ex. elektronikboxar i ett sambandssystem, eller in i apparatutrymmen in i ett flygplan, viket gör att viktiga komponenter kan få korrosionsskador, eller oxideras, vilket påver- kar materielens funktion.

2014-10-22 kl 18:28

Det är helt korrekt Gixxer Rolle. Det viktiga är att hålla högre temperatur inne än vad det är ute för att säkra en låg relativ fuktighet. Och det stämmer också att väggytor m.m. är lite kallare än luften är i rummet.

Det jag vänder mig mot är att så många tror att låg värme är sämre än ingen värme alls. Många tror att det bildas kondens p.g.a. att man håller 5-6 grader. Är det kondens vid den temperaturen hade det varit kondens även vid lägre temperatur. Varje grad man höjer lufttemperaturen gör att luften kan bära mer fukt, alltså mindre risk för 100% relativ luftfuktighet/kondens.

Snart kommer jag nog ge upp och sluta skriva om detta men som nybliven husvagnsägare och yrkesverksam inom fuktutredningar gör det ont i mig att varje gång någon påtalar "faran" med att stödvärma.

2014-10-22 kl 23:13

Glenn skrev:
Det är helt korrekt Gixxer Rolle. Det viktiga är att hålla högre temperatur inne än vad det är ute för att säkra en låg relativ fuktighet. Och det stämmer också att väggytor m.m. är lite kallare än luften är i rummet.

Det jag vänder mig mot är att så många tror att låg värme är sämre än ingen värme alls. Många tror att det bildas kondens p.g.a. att man håller 5-6 grader. Är det kondens vid den temperaturen hade det varit kondens även vid lägre temperatur. Varje grad man höjer lufttemperaturen gör att luften kan bära mer fukt, alltså mindre risk för 100% relativ luftfuktighet/kondens.

Snart kommer jag nog ge upp och sluta skriva om detta men som nybliven husvagnsägare och yrkesverksam inom fuktutredningar gör det ont i mig att varje gång någon påtalar "faran" med att stödvärma.

Glenn! Nej du ska inte alls sluta skriva i detta ämne om du är verksam inom fuktforskning.. Du vet krypgrunder.... Detta ämne som har diskuterats så länge som just krypgrunder har funnits.... En krypgrund behöver värme för att inte fukten ska få fäste i organiskt materiel, men samtidigt så frodas ju sporer i värmen.. Så, i en krypgrund är en av dom viktigaste faktorerna att stoppa fuktbildningen, där har det tvistats i årtionden om vilket som är bästa sättet... Det har diskuterats om ventilering hit och dit, värme hit och dit..
Summan har blivit att man är överens om att inte ventilera för mycket, ty då värms inte luften i krypgrunden upp tillräckligt för att torka ut fukten som dessutom är allra värst under sommarmånaderna, ty då möts den fuktiga varma luften med kall mark... Och därmed ökar risken för bakteriell påväxt.
Ett mycket effektivt sätt att stoppa krypgrundsfukten har visat sig vara att plasta in marken, gå upp ca 40 cm upp på väggarna, tejpa för alla skarvar, fyll upp med Lecakulor... Då har man skapat en bra miljö för krypgrunden, varmt om vintern, och varmt om sommaren, fukten stannar i marken ty den kan inte tränga genom plasten..
Vänd på det, en husvagn är ju riktigt jädra tät inuti, om det bara tillförs lite värme i en kall utomhusmiljö så stannar fukten inomhus, vilket gör att allt organiskt i vagnen blir påverkat av kondensfukten som bildas men inte blir uppvärmd tillräckligt mycket för att dunsta.
För att klara av att få bort fukten så krävs det en massiv uppvärmning vilket kan få dyra konsekvenser vad gäller elräkning..
Om man istället kallställer en husvagn/husbil, så minskar ju därmed risken för kondensbildning då ju rätt snart det blir samma temperatur inne som ute.. Om man istället då på våren drar igång en avfuktare när man hämtat hem sin vagn, så får man ju snart bort den lilla fukten som bildads, och då även minskat risken för bakteriell påväxt då ju det krävs ett minimum på ca 6 gr för att det ska börja gro...
Ja jag vet att jag förklarar mycket men jag är sådan bara...

2014-10-23 kl 10:19

Jag själv använder mig av ett torrluftaggregat,Munters MG90 i vagnen nu när den står i vinterdvala. Ställer in hygrostaten på 50% relativ fuktighet och med det kan jag sova gott med vetskap om att det inte blir fuktigt i vagnen. :-)

2014-10-23 kl 18:35

Det bildas ingen fukt i en obebodd husvagn. Det finns inget annat fukttillskott än det som kommer med uteluften. Således blir det samma temperatur och relativ fuktighet (RF) i vagnen som utanför när den är kallställd. Att då värma den till t.ex. 5 grader gör att man får lägre RF i vagnen när det är kallare än så ute. Är det varmare än så ute får man återigen samma RF, vilket det hade varit även utan någon uppvärmning alls. Man kan alltså aldrig FÖRLORA något på att stödvärma (även om tillräcklig RF för mögel och kondens kan uppnås vid "fel" klimat).

Missuppfattningen är att s.k. fisvärme skulle skapa ett fukt- och mögelproblem som inte hade funnits annars.

Det är ju så klart en rätt smidig och bombsäker lösning att ställa in en avfuktare a la Gixxer Rolle. Själv kör jag kallställt och tvättar bort eventuell ytlig påväxt till våren. Allt beror ju på vad det blir för uteklimat i vinter.

Lecalösningen i krypgrunder är för övrigt mycket riskabel eftersom dess effektivitet är starkt beroende av omgivande faktorer som faktiskt utomhusklimat, mängd bjälklagsisolering och husets innetemperatur. Jag vet att det funkar i vissa fall men det är aldrig något man vågar rekommendera och stå för. Det finns betydligt säkrare metoder som även löser befintliga luktproblem. Faktiskt tvistas det inte särskilt mycket om krypgrunder längre. Forskning på senare år har påvisat sambanden och praktiska erfarenheter har säkerställt dessa.

2014-10-23 kl 20:44

Ja bäst är väl egentligen trygghetsvakten, men vem vill montera in metrevs med värmeslinga i en husvagn... :)

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206