• 16 svar
Handpenning
2016-04-08 kl 16:10

Hej på er!
Vi har gjort några tillägg på vår beställning av vår husvagn. fick det nya kontraktet idag och säljaren vill att vi snarast betalar handpenning, vilket är samma belopp som kontantinsatsen.

Är det vanligt att betala handpenning på husvagn? Vi har aldrig varit med om det vid bilköp utan då har man betalat kontantinsatsen vid leverens av bilen.

Råd tas tacksamt emot! Trevlig helg på er!

2016-04-08 kl 16:18

Vi har passerat 3 nya vagnar, men aldrig betalat en enda krona förrän den dagen då nya vagnen levereras.

2016-04-08 kl 18:58

Aldrig betalat handpenning innan vi hämtat vagnen

2016-04-08 kl 20:02

Det finns ju inget formellt krav på handpenning, men brukar vad jag förstått vara vanligare om man valt dyrare tillbehör.
Det är ju upp till kunden om man vill acceptera det kravet (eller handla någon annanstans) Man måste dock tänka på att en handpenning är helt oprioriterad vid en ev konkurs. Så det finns all anledning att hålla den på ett minimum.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2016-04-11 kl 14:42

Lite så vi känner också, står ju även i kontraktet att kontantinsats lämnas vid leverens. Vi ska se vad de återkommer med för svar när vi vill hålla oss till kontraktet annars vill vi ha en bankgaranti på pengarna!

2016-04-11 kl 19:57

Bankgaranti är nog bra. Det var en hel del personer som blev av med handpenningen vid Mobil Livings konkurs.
Själv har vi aldrig betalat någon handpenning och kommer nog inte heller att göra det.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-04-12 kl 05:37

Som chriper skriver :För all del, betala inget i förskott. Ingen solid och seriös handlare begär handpenning. Köp en annan plats. Själv är jag inne på min 3 husbil, alla beställd med mycket extra från fabrik. Aldrig betalat handpenning.
Och som Fam. Lyck skriver, det står ju i kontraktet.
/Knut

2016-04-12 kl 13:53

Håller med palomares. Tänk bara på hur det gick för de stackare som betalt handpenning till Mobile Living Group innan deras konkurs! Inte ett öre tillbaka alla pengarna puts väck !

2016-04-12 kl 19:47

Vi är alla en mycket stark köpgrupp av fritidsfordon. Vagn/bil spelar ingen roll.
Om vi alla ställer tuffa krav till handlarna (eller blir behandlade perfekt), blir framtiden för oss köpare bättra. Då försvinner många av dom oseriösa handlarna. Typ handpenning) Kanske det viktigaste : Kolla verkstaden till handlaren, inte showroom. Alla kommer vi någon gång vara i behov av et besök på verkstaden. Garantireparation eller inte.
Mvh Knut

2016-04-13 kl 10:36

Av husvagnsfirman får vi höra att vi är de enda som inte betalat handpenning och de vill ha en garanti att vi köper husvagnen (annars hade vi väl inte beställt än!!??)
Vår bank har ingen bankgaranti för privatpersoner.. Och bankkvinnan hade minsann betalat handpenning vid köp av sin husvagn!!

Så nu vette fåglarna vad vi ska göra, jag vill inte frångå kontraktet där det står att kontaninsats erlägges vid leverens... Men säljaren pratar handpenning och kontantinsats som samma sak, antar jag när han påvisar samma summa som kontantinsats som de vill ha i handpenning?
Vi vill som sagt inte frångå kontraktet, säljaren irriterad... Vill ju inte stå utan husvagn när vi nu väntat så länge!

2016-04-13 kl 10:57

Jag skulle absolut i er sits välja ett annat företag ! Kontantinsats vid leverans är en sak även i strikt juridisk mening och handpenning en helt annan sak. Betalar du handpenning och företaget går i konkurs är dina pengar borta ! Vill han dessutom ha hela beloppet som ni skall betala vid leverans som handpenning låter det i mina öron mycket oseriöst ! Jag får intrycket att säljföretaget inte har "kredit" hos tillverkaren och själva måste betala vagnen innan de bygger alt. levererar den till ert säljföretag. Jag vet inte vilka belopp vi pratar om men om nu handpenning verkar vara en förutsättning för er affär skulle jag själv kanske ( under pistolhot :) ) gå med på att betala säg 10% av det belopp ni skall betala vid leverans som handpenning.

2016-04-13 kl 11:54

Har varit i kontakt med Konsumentverket nu och som vi trott så är vi inte skyldiga att betala en krona innan leverens, eftersom inget i kontraktet säger att vi ska betala. Är trygg med att vi har rätten på vår sida men känns mindre roligt att bli osams med säljaren innan leverens. Det är ju inte vår mening, vi vill bara följa kontraktet!

2016-04-13 kl 12:45

Det finns ingen möjlighet för dig att ta reda på det ekonomiska läget är för firman? Du kanske t.o.m. kan ta kontakt med husvagnstillverkaren och få någon form av utlåtande om återförsäljaren.
För som sagt, konkar firman så är man ju oprioriterad.

Jag hade nog gått ur affären och tagit kontakt med en annan åf. Du vet ju vad du vill ha så det borde gå snabbt att ta fram en offert till dig.

2016-04-13 kl 12:55

Ta det lugnt och avvakta säljarens nästa drag då du i nuläget inte gör någonting. En säljare som drar igång en sådan falsk strid utan rätt ska du inte bry dig om. När vagnen är levererad kan du välja annan kontaktperson hos just den återförsäljaren. Får du frågor så säg som det är. Du tycker en av säljaren inte följer kontraktet utan försöker utnyttja dig.
En återförsäljare som inte tänker på att kunderna och eftermarknaden är minst lika viktig som att bara sälja vagnar, tappar kunder.

2016-04-13 kl 19:26

Hej.

Tråkig situation, känns alltid konstigt när man inte är överens i en affär.

Kontraktet gäller. Det är den enkla sanningen. Du eller näringsidkaren kan försöka med vad som helst men kontraktet gäller alltid. Det som står där är det alla har att förhålla sig till. Om det inte står så mycket där (dåligt skrivet kontrakt) finns det utrymme för tolkningar och det gör man upp om i civilrättslig tvist.

Jag menar inte att det är lösningen på problemet, för vid tvister kommer någon att bli mindre nöjd och någon mer nöjd. Det är aldrig bra att tvista med leverantören av en husvagn, man kommer behöva komma tillbaka.

Du skriver att säljaren vill ha garanti att ni verkligen köper vagnen. Har han fog för detta? Du är orolig att betala i förskott. Har du fog för detta?
Kolla på ratsit.se En gratissite där du inte behöver registrera dig. Du får fram 3 årsbokslut som kan ge intressant information.Prata med säljaren. Säg du tror inte vi kommer köpa vagnen och jag tror du kommer gå i konkurs. Kommer ni det? Jag vill att du övertygar mig om din ekonomiska ställning så ska du få se min ekonomiska ställning. Om försäljaren inte tänker redovisa för dig så ska du ana ugglor i mossen. Visar han för dig att skatterna är betalda och det finns kosing på hans bankkonto så gör du samma sak. Då borde ni komma vidare enl. kontraktet.

Att råda er att försöka avbryta affären alt. fullfölja är oerhört svårt. Massor av parametrar är okända för forumläsaren och vilka konsekvenser det kan bli. Du skriver att ni gjort tilläggsbeställningar. Ska ÅF montera utrustning eller är det fabriksmonterad utrustning? Avbeställ ÅF-monterad utrustning så ni får vagnen och gå till annan ÅF. (Gissar att det är lev.tid på själva vagnen och det är vår nu)

Jag antar att ni inte kollade ÅF ekonomi innan affären gjordes upp.
Med facit i hand så skulle ni kollat ÅF ekonomi innan kontraktskrivandet och ÅF skulle ha kontrollerat er. Då hade det nog inte blivit så här. I mina öron låter det som att ÅF har dåligt med likvida medel och behöver pengar för att komma vidare med affären.

Lycka till!

Vänligen

/Mathias

2016-04-13 kl 20:34

Hade det stått i kontraktet att handpenning ska lämnas hade det inte varit något att prata om, men nu står det 0:- och att kontantinsats erlägges vid leverens.
vi står fast att hålla kontraktet, annars hade vi inte ingått ett avtal!

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206