• 17 svar
Hjälp!
2014-08-06 kl 15:46

Vi är förstagångsköpare.
Denna fråga har säkert ställts och diskuterats många gånger,ber om ursäkt för det på förhand :-) men har googlat och blir inte klok på alla olika svar.
Kan ngn förklara för mej vad som gäller.

Har B-kort,kör en ford monden 16V som får dra 1390kg (Vid B-kort)
Kan jag köpa en vagn med totalvikt 1500kg med tjänstevikt 1240 och lasta 150kg istället för dom 260kg som vagnen är typad för?

Vad säger polisen vid kontroll och kan jag kräva att få vagnen viktkollad om jag vet att totalviken inte överstiger 3500kg?
Om jag väger ekipaget före avresa?

Eller går polisen alltid efter vagnens totalvikt i reg.beviset oavsett last i vagnen.

Vagnen jag vill köpa är en Adria Adora uk-05,men om svaret här blir att polisen alltid går på totalvikten så får jag nöja mej med en Altea pk-07.
Alternativt Eiffeland 520tkm-06 till -09, men gillar inte den planlösningen lika mkt!

Åsikter kring dessa vagnar el tips och råd mottages tacksamt!

Tacksam för svar! Kommer säkert fler "förstagångsfrågor" från mej? :-)

2014-08-06 kl 17:03

Skriv in registreringsnumren i nedan stående länk så får du svar direkt. :-)

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

2014-08-06 kl 17:14

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/

här är det tydligt förkortat "TOTALVIKTEN PÅ BIL OCH SLÄPVAGN FÅR INTE ÖVERSTIGA 3500kg" med B kort.
Körkortsportalen är Transportstyrelsen och trafikverkets gemensamma sida vilka gemensamt är ansvariga för körkorten i sverige.

Vikt vid tillfället då ekipaget vägs är Bruttovikt.

2014-08-06 kl 18:01

Jag har testat vi släpvagnskalkylatorn och självklart säger den nej,eftersom min bils totalvikt är 2110kg. 2110+1390= 3500kg
Min fråga är ju om jag kan laborera med lastvikten?

Alltså köpa en 1500kg`s vagn och lasta 150kg
(1240 tjänstevikt+150=3500kg) i den för att bruttovikten då blir 3500kg?
Det är svaret jag söker efter. Jag kanske är blind eller dum :-) Ågren men hittar inte det svaret i din länk?

2014-08-06 kl 20:37

Som jag förstått saken kan du inte laborera med lastvikten så länge du enbart har "B" kort.
Kan däremot rekommendera dig att skaffa den s.k. utökad behörighet, B96.

2014-08-06 kl 20:47

Det exakta svaret på din fråga har jag inte fått fram, letat efter det jag med. Men förr i världen fick man göra så bara om man hade BE kort och jag tror att det gäller fortfarande men är inte säker. Tror fortfarande inte du får räkna bruttovikt med utökat B kort.

2014-08-06 kl 20:54

Jo jag får fundera på utökad behörighet.. Det är väl d enda som gäller.
Anledningen till att jag ställde frågan här är att när jag surfat runt lite har d funnits hintar om att kunna laborera lite så länge toralvikten inte överstiger 3500kg, men d är säkert så att det inte stämmer. Pratade med transportstyrelsen och hon gav mej ett svårtolkat svar.. "Jo så kan man göra men vad polisen säger kan jag inte svara på". Hon kanske va ny

2014-08-06 kl 20:55

;-)

2014-08-06 kl 21:27

Skickade precis frågan via deras kontaktlänk. Får se om det dyker upp något svar. Finns det på papper kan ju ingen polis ha åsikter.

2014-08-06 kl 21:51

Kan vara helt ute och cykla, men för mig är det vad bilen får dra som styr. Alltså i ditt fall trodde jag att du inte får hänga på något som har en totalvikt högre än 1390. Detta oavsett om du lägger in last så du inte går över det bilen får dra.
Rätta mig om jag cyklat i diket:)

2014-08-06 kl 22:35

Ostbergr
Du har rätt, på B-körkort så är det vagnens totalvikt som räknas. Totalvikten får inte överskrida den angivna dragvikten som angivits för B-körkort(bilens totalvikt+vagnens totalvikt vilken får vara max 3500 kg) Spelar ingen roll hur mycket som lastats, dvs vilken bruttovikt som vagnen har.
Har man B-96 så tillåts tågvikt på 4250 kg men bilens dragvikt får inte överskridas. Fortfarande så är det vagnens totalvikt som räknas, inte bruttovikt.

LAEN
2014-08-06 kl 22:44

Så långt är jag med :-) på B-kort får jag dra totalt 1390kg med bilen.
Med utökad B får jag dra 1500kg och lasta max 825kg på både vagn o bil tydligen. Alltså med just vår bil får bruttovikten ligga på 3495kg max. Vilket öppnar upp för ett större antal vagnar!
Kan man köra med max kapacitet med en bil? Eller kör man sönder den helt och hållet??

2014-08-06 kl 22:48

Eftersom det verkar stämma att det är totalvikten som styr vid B-kort menar jag :-)

2014-08-06 kl 23:35

Det ska inte vara några problem att dra/lasta det som biltillverkaren angivit som max. Se till att ha koll på olja, vatten och vattentemp samt kosta på ett extra oljebyte om ni kört långresa genom Norge och den fått jobba hårt.

2014-08-07 kl 08:05

Vid körkortsregler är det alltid totalvikter på pappret som är avgörande.
(Inget "laborerande" med vikter tillåtet alltså)

Däremot om körkortet tillåter fordonskombinationen så är det ok att "laborera" med vikterna.
D.v.s. det är alltid aktuell bruttovikt som gäller vid tekniska begränsningar som t.ex. "Maximal tillåten dragvikt" för bilen.
Och detta gäller oavsett om man har B, B96 eller BE eftersom det inte har med körkortet att göra utan bara med bilens begränsning i vad den får dra.

2014-08-07 kl 11:17

Har fått svar från transportstyrelsen.

Vid B kort
totalvikt på bil + släp får aldrig var över 3500kg oavsett vad ekipaget har för brutovikt (riktig vikt).

Däremot om man har en bil som väger 1500kg totalvikt samt max tillåten släpvagnsvikt på1500kg + ett släp med totalvikt 1600kg (totalt 3100kg under 3500kg). Då får man lasta upp släpet till 1500kg. Det är en godkänd kombination.

redigering: precis som hakano säger med andra ord.

2014-08-07 kl 11:43

Tack! D får bli B-96 så fort så möjligt. :-)

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206