Hjälp angående påskjutsbroms / av Anonym 1269387695

• 25 svar
Hjälp angående påskjutsbroms
2015-05-27 kl 22:49

Hejsan alla glada husvagnsägare.
har fått nedslag på påskjutsbromsanorningen.
När dom skulle testa att bromsa den så var den bom fast. Kan någon vänlig själ kanske tala om för mig hur jag plockar isär själva påsjutsanordningen. Måste få ordning på den. 2.5 vecka kvar tills semester. :( själva handbromsen fungerade klanderfritt.

Med vänliga hälsningar
Daniel

2015-05-28 kl 11:55

Hej!
När det gäller så viktiga saker som bromsanordningen på vagnen och man inte är säker på det man ska göra, är det väl bäst att lämna den till verkstad. Detta är ju ett fel som inte bara kan påverka din trafiksäkerhet utan även dina medtrafikanter.
Hälsningar
OP

2015-05-28 kl 12:32

Problemet är nog att hitta en firma som har tid nu när det är säsong.

2015-05-28 kl 14:04

Är inte helt säker men jag tror att nästan vilken bilverkstad som helst borde klara det där jobbet, behövs ingen speciell husvagnsverkstad. Men visst, det är ofta lång väntetid om du inte har tur och dom kan "klämma in" dig förstås.

Susanne
2015-05-30 kl 19:28

Du kan också kolla om du har någon släpvagnsfirma i närheten, de brukar ha både kunnandet och reservdelarna.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2015-05-30 kl 19:53

Hej Daniel!
Så som du beskriver problemet så uppfattar jag att två saker som kan sitta fast.

Själva dragstången har rostat fast eller blivit krökt så den fastnar.

Eller dämparen (om du nu har en sådan inuti dragstången) har fasnat eller rostat fast.

Om du nu skall göra något själv är det bara att skruva loss allt du har där framme vid draget och undersöka vad som sitter fast.

Vi på forumet vill även veta vad det är för drag du har eller om du har böjt till den eller inte smörjt den som den ska?
Då kan vi komma med mer precisa råd.
Det låter konstigt att den helt plötsligt fastnat.

2015-05-30 kl 23:51

Hej!
Jag säger nog som andra här: Om du inte är 100% säker på hur du skall göra, så låt bli. Om inte av hänsyn till dig själv så till oss andra du kanske möter på vägarna.
Men vilken som helst verkstad som sysslar med släpvagnar bör kunna fixa det, så det borde inte vara svårt att hitta en verkstad.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-05-31 kl 18:43

Hejsan igen. Nu har varit ute i helgen och försökt få den smörjad. Efter att kört den fram å tillbaks med bilen så fick jag den till slut att gå in och ut.även med handkraft..fast ganska trögt. Men den verkade ändå fungera. Så jag körde i fett och sedan drog jag den ut å in några ggr till å sedan kände jag att nu är det klart.

Men idag när jag skulle ut å känna på den så satt den nästan bom fast igen. Fick ta i för att ens få den att glida sidvis.. väldigt irreterande. Böjd tror jag inte att den är.

Kan det vara så att det ligger gammalt fett i som gör så det nästan blir som klister när man väl slutar och röra delarna.

Vad kan det kosta att lämna in för att få ordning på det? Känns som om att det behövs plockas isär och tvättas rent å smörja om.

Så här heter påskutsbromsen
Peitz pav sr2.0 /I
Mvh Daniel

2015-05-31 kl 19:38

Det har sagst tidigare i tråden men tål att upprepas - verkstad.

2015-05-31 kl 19:43

Jo..det vet jag redan. Men om någon vet vad det kostar på ett ungefär? Någon som kanske lämnat in sin husvagn med liknande problem.

2015-05-31 kl 19:54

Är väl enklast att begära ett kostnadsförslag av lämplig verkstad...

2015-05-31 kl 19:55

Med två veckor kvar till semestern är det nog dags att komma till skott. Ring en verkstad och fråga oavsett fel lär det inte kosta en förmögenhet.

2015-05-31 kl 20:16

Det låter ju bra det. Får verkligen hoppas att man får in den någonstans så vi kommer iväg. Men detta problem borde väl dom fixa rätt snabbt.

2015-05-31 kl 21:34

Hej Daniel!
Tack för att du berättar för oss på forumet hur det går!

Jag undrar om du kunde trycka i så mycket fett så att det kom ut i framände och bakände?
Där kanske du se hur det gamla fettet ser ut.
Kan du vrida (rotera) draget?

Här kommer en länk som visar hur det hela härligheten ser ut
http://www.bpwteile.de/BPW-Bremse-PAV-SR2,0.html

Där framgår att det finns två plastbussningar som kan vara av nylontyp.
Om det har stått vatten i draget så kan de svälla. Nylon drar åt sig vatten.

Kan du hitta någon verkstad som kan hjälpa dig är det nog det bästa om du inte lyckas med att pumpa in mer fett och få det funka.

Min bedämning är att det är ca en timmes jobb plus kostnaden för ev nya bussningar alt fila upp dem så de inte nyper.

2015-05-31 kl 21:58

Ja...man får hoppas att man kommer hyfsat billigt undan. Jag har nog även problem att få i tillräckligt med fett då den ena smörjnippeln inte verkar hålla tätt som den ska. För det kommer nog ut mer på utsidan än vad det gör på insidan. Så där kan nog vara litet problem me. För jag kan tänka mig att om det inte är helt tätt där nippeln sitter så blir det inte tryck nog för att fettet ska ta sig förbi axeln och vidare. Får hoppas dom kan gänga om å sätta nya fräscha nipplar så det går lätt å smörja nästa gång.
Det går att vrida draget...men är väldigt trögt. Precis innan man vrider känns det som om det sitter helt fast. Så tar man i lite så släpper det lite å det går att rotera. Men inte så lätt som man skulle vilja. Och så fort man väntar kanske en dag så sitter det fast igen.

Mvh
Daniel

2015-05-31 kl 23:43

Hej Daniel!

Av din beskrivning låter det som om du skulle behöva byta smörjnipplar och sedan försöka trycka in fett på nytt.
Skruva loss båda och uppsök en biltillbehörsfirma så hjälper dom dig säkert.
Det kanske vore värt ett försök.
Detta kostar nog inte mer än en tjuga.

2015-06-05 kl 00:03

Liten uppdatering. Jag fick aldrig någon tid för verkstad..det var typ 3 veckors väntetid.
Men som tur var så kunde min svågee greja med detta. Så nu har jag bytt nipplar, dämpare.
Men jag är fortfarande väldigt bekymrad. Varför är påsjutsstången så trög? Lite måste det ju bero på att dämparen är jäkligt trög när den är ny. Den går inte att trycka ihop för hand.
Fett har jag nu sprutat in i mängder. När vet jag att det ligger tillräckligt med fett i för att täcka hela stången?

Tog ett spännband och en planka å bände in stången bara för att se att bromstaget rörde sig..å det gjorde det. Men det som den fortfarande inte gör är att den inte åker tillbaks själv. Men det kanske är en sådan modell att man får använda lite hjälp av bilen.

Mycket skrivet blev det :)
Mvh daniel

2015-06-05 kl 22:53

Bussningarna inne draget som behöver bytas

2015-06-06 kl 02:15

Jag misstänkte nästan det.

2015-06-06 kl 02:19

Hur griniga är dom på besiktningen angående att den inte går ut som den ska själv? För husvagnen bromsar iaf nu. Testade lite i går kväll med att åka ut en sväng å göra några ordentliga bromsningar.

2015-06-06 kl 06:44

Precis så "griniga" dom ska vara..
Påskjuten är en bromssäkerhetsdetalj och måste självklart fungera felfritt...

2015-06-06 kl 11:49

Bromsarna på vagnen är lika viktiga som på bilen. Dom ska fungera perfekt. Både för din och medtrafikaternas säkerhet. Det är bara att ringa runt bland verkstäder och höra om någon kan fixa dom åt dig så du får godkännt till semestern.

2015-06-06 kl 15:45

Blir inga problem att få igenom den. Var ute med den nu en sväng och den bromsar superbra och fint. Märks knappt att man har husvagn bakom när man bromsar.

2015-06-07 kl 19:41

Var det inte nått mått ox som man fick lära sig när man tog BE? Att det typ skulle vara minst 30% Av hela slaget kvar när bromsen var maximalt ihoptryckt? Vid en kraftig inbromsning alltså?
Jag bytte bromsbackar på min vagn men fick hålla på att justera en del innan det blev riktigt bra.
Har för mig att knepet var att släppa vajern framme vid draget helt å sedan justera i trummorna så att det "nästan" ligger på och därefter justera upp vajern igen så att allt lirar bra utan att ligga på eller bromsa när man backar.
Men som sagt det tog några kvällar. Och har du möjlighet så lämna in den. För de som skruvar med det dagligen fixar det både snabbt å billigt.

2015-06-07 kl 21:40

Mossebo skrev:
Var det inte nått mått ox som man fick lära sig när man tog BE? Att det typ skulle vara minst 30% Av hela slaget kvar när bromsen var maximalt ihoptryckt? Vid en kraftig inbromsning alltså?

Jo, nåt sånt är det har jag också för mig. Men kommer inte ihåg exakt hur många procent det är.

Googlade lite snabbt, hittade en uppgift på 25%.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206