Bästa tipsen vid begagnatköpet

Publicerad: 2010-08-17   Uppdaterad: 2012-03-13

Det är mycket du ska ta ställning till när du ska köpa en begagnad husvagn. Men gör du rätt får du mycket tillbaka. Läs hur du gör det smarta valet och får ut mer av din husvagn, också längre fram när det är dags att byta. Det första du skall tänka på när du letar...

Det är mycket du ska ta ställning till när du ska köpa en begagnad husvagn. Men gör du rätt får du mycket tillbaka. Läs hur du gör det smarta valet och får ut mer av din husvagn, också längre fram när det är dags att byta.

Det första du skall tänka på när du letar efter en vagn är att den skall passa för familjen behov. Den skall ha minst lika många eller fler bäddar än familjen har medlemmar. En extrabädd eller sittgrupp som inte behöver utnyttjas och bäddas om till natten är inte bara bekvämt, det ger också enklare handhavande och bättre trivsel.

Självklart skall vagnen också passa för bilen och körkortsbehörigheterna. Bilens tjänstevikt är helt avgörande, den bestämmer hur tung vagnen får vara, vagnens totalvikt. Har man BE-körkort är det däremot bilens registreringsbevis som avgör hur tung husvagnen får vara. Utöver att de nyss nämnda tekniska kraven skall vara uppfyllda skall bilen och vagnen ”passa” varandra. Vagnen bör inte vara så bred och eller tung att motorn inte orkar eller växellådan så beskaffad att 80 km/tim blir en ”omöjlig” hastighet. Dieselmotor och automatlåda är i regel att föredra, ju tyngre vagn man har.

Man bör också bestämma sig om man skall ha en åretruntvagn eller en vagn mer lämpad för sommarbruk. En vinterutrustad vagn med frostsäkert vattensystem och luftspalter i lådor och skåp kostar normalt mer än en ”sommarvagn” med luftburen värme och enklare vattensystem. Men den har också ett mervärde, dels går den alltså att använda året runt, dels går den lättare att sälja vidare i andra och tredje hand.

På marknaden finns det ett antal olika planlösningar och utföranden men de vanligaste förkortar vi här enligt följande:
BK – står för barnkammarvagn (fasta våningssängar).
LB – står för långbäddar.
DB – står för dubbelbädd.
Till detta lägger vi beteckningen vagnsbrett tvättrum, VBT och bland de äldre vagnarna hittar vi modeller med dubbla sittgrupper. DS-vagnar.

Klart populärt och mycket efterfrågat är BK-vagnar. Har ni barn i familjen är en vagn med våningssängar det bästa köpet. Praktiskt och bra andrahandsvärde.
Långbäddsvagnar är inte riktigt lika populära, de köps inte av barnfamiljer. Köpgruppen består av medelålders eller äldre par. Om de har VBT-lösning är även de ett bra köp i den meningen att fricampare älskar dem men långliggande säsongscampare tycker att den lösningen tar för mycket plats och väljer hellre campingens faciliteter.

Vagnar med dubbelbädd i första hand hittar köpare bland medelåders par står också på plus, det vill säga de har sin fasta kundgrupp men har ingen märkbart ökad efterfrågan. DB-lösningen med sängen längst bak och tvättrum intill gör att vagnens interiör känns rymlig, samma karosslängd men  med långbäddar lurar ögat, man tror vagnen är mycket mindre än dubbelsängsvagnen.
DS slutligen, dubbla sittgrupper, vanligen en i vardera ända av vagnen är iskalla på begagnatmarknaden. De anses inte passa vare sig det lite äldre barnlösa paret eller barnfamiljen. Men, den kan vara ett kap för den händige som klarar att bygga om vagnen.

De första och viktigaste råden är alltså: Klargör dina behov. Vinter eller bara sommarcamping? Hur många bäddar behövs?
Köp en vagn som passar er familj, er bil, och som går att använda året runt. Titta i andra hand på märke och årtal. Skall vi vara krassa och låter andrahandsvärdet avgöra köpet skall man välja en vagn från  Kabe, Cabby, Solifer och Polar eller från alternativmärkena Knaus, Adria, eller Hobby. De är alla säkra köp när det gäller framtida värde och reservdelsförsörjning och servicemöjligheter.

Skick, form och funktion är viktigare än varumärke och årtal, åtminstone om vagnen kommer från en välkänd fabrik. Exempel på alternativ till de nordiskproducerade vagnarna från Kabe, Cabby, Solifer och Polar är Knaus, Adria, och Hobby. Dessa märken bör i motsvarande modell och utrustningsnivå vara mellan 20 000 och 40 000 kronor billigare. Med enklare utföranden och luftburen värme kan det skilja närmare 100 000 kronor till importmärkenas favör.

Även andra märken som Dethleffs, LMC, Fendt, och Bürstner kan vara attraktiva men de står lite lägre i värde. En uddavagn från ett märke som inte längre finns, till exempel Sävsjö, Fjällvagnen och Home Car (finns under namnet Home Star i Belgien), bör inte vara förstavalet, även om den ser bra ut och kan verka prisvärd. Orsakerna är bland annat att det kan vara svårt med reservdelar och att vagnen längre fram kommer att vara än mer udda och därmed svårsåld.

Alla husvagnar har svagheter, det kan se lite olika ut från märke till märke och från modell till modell men man skall alltid göra en fuktkontroll. Dessutom bör man kolla däckens ålder och kondition, trafikbelysningen, handbroms och färdbroms, och trafikbelysning. På vagnens insida skall man leta efter missfärgningar, känna efter om golv, väggar och tak är hårda och fina eller mjuka och eftergivliga.

Man bör naturligtvis kontrollera alla funktioner:
1. Starta kylskåp, panna, varmvatten, radio och TV.

2. Kontrollera skicket på förtält, eller i förekommande fall markisen. Känn efter att dynor inte är nedsuttna och öppna stäng och lås alla lådor och skåp för att se över lås och gångjärn.

3. Spola vatten i handfat och kök och i duschen – om det finns. Leta efter läckor på både avlopp- och tilloppsslangar.

4. Gör en ordentlig koll av gasolsystemet. Öppna kranen på flaskan, öppna kranarna inne i vagnen mot kyl, panna och brännare. Kolla igenom systemet via läcktestaren i detta läge. Bubblar det i siktglaset eller uppstår problem du inte begriper dig på, blunda inte för det, fördjupa dig i stället i problematiken och passa samtidigt på att få se det senaste gasolprotokollet. Finns inget kan det vara klokt att be att ett sådant utförs före eventuell affär, precis som ett fuktmätningsprotokoll.

5. Titta igenom servicehäftet. Det skall vara stämplat, servicen genomförd.

Vad är rätt pris?
Det är inte ovanligt att privatpersoner begär samma summa för sin vagn som ortens handlare gör. Det är fel. En handlare har kostnader och inte minst viktigt, han eller hon agerar på en marknad där det finns konsumentköplagar att rätta sig efter. Privatpersoner lämnar inte en sekunds garanti, eller återköpsrätt. Här gäller det därför att pruta, minst 10 – 15 procent lägre pris än hos en handlare och att grundligt kontrollera vagnen före köp. Hittar man rätt här kan man göra kap men generellt gäller det att vara skicklig på just den tilltänkta modellen för att avslöja eventuella brister. Normalt ligger alltså begärda privatpriser lika högt som handlarpriserna men betrakta de som rövarpriser eller rättare ett försök att få ut max av vagnen.

Rulla till toppen