Hur lång vagn har ni som kör mycket? / av Trasker

• 29 svar
Hur lång vagn har ni som kör mycket?
2018-08-04 kl 19:36

Vi var och tittade på vagnar idag och konstaterade att nästa vagn blir en KABE Royal 780 BGXL KS. Helt perfekt planlösning för 2 vuxna och två barn.

Frågan är om det är stor skillnad (förutom vikt) att dra en 780 jämfört med vår 560 XL KS. Vi kör ju ganska mycket och helst i Norge och hamnar på små små vägar. Vi hittade faktiskt en camping i fjol dit vi inte tog oss in med vårt ekipage pga en bergvägg.

Ni som har en lite längre vagn, står ni mest på camping eller är ni på rull hela sommaren? Någon som har erfarenhet att köra en lite lägre fullbredd i Norge?

Som referens kan sägas att förra sommaren blev det 550 mil varav cirka 300 i Norge. Denna sommaren betydligt mindre men cirka 250-300 skrapade vi nog ihop, varav det allra mesta på norska små slingervägar.

2018-08-06 kl 11:12

Vi hade tidigare en Cabby 740 och har väl inte haft några större problem med storleken för än förra sommaren i Italien.
Här hemma har det mest varit att vi inte kunna få den plats vi helst velat pga. storleken.
Våra Italienproblem ledde till att vi till denna säsong bytte ner oss till en Kabe 630 som rullar på en axel.
I sommar gjorde vi Nord Kap och Lofoten och på några få ställen hade vi nog haft problem med 740:an. Vägarna är ju smalare och kurvigare i Norge.
Men i stort är det inte några större problem under förutsättning att man är duktig att backa. För det fick vi göra några gånger med 740:an eftersom det inte fanns nog med plats på campingen. Då blev lite lägre backning lösningen.

Ett annat problem vi hade var överhänget. Det skrapade i ganska rejält på vissa ställen.
Det måste man tänka på så man inte trycker stödbenen genom golvet.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-06 kl 14:36

Min är bara en 560, fast en ganska lång 560. Vagnen inklusive drag är åtta meter.
Nu brukar jag hålla mig i Sverige, men det som är problemet där det är trångt är i regel överhänget bak. Dels går hörnen ut när man svänger tvärt, dels är det lätt att slå i bakersta delen av vagnen i backen om det är ojämnt. Senast när jag var under och smorde stödbenen fick jag demontera och rikta ett av stöden som ska bära av under golvet... Så nog får det arbeta ibland.

Även om jag inte varit utomlands så kör jag ju ofta till olika orienteringstävlingar, och där kan det både vara smalt (vagnen är 250 cm bred) och guppigt. Samt ibland slirigt.

2018-08-06 kl 21:59

Vi kör mycket oftast i Sverige och har en Knaus 590 uk. Runt 8 meter och 250 bred. Upplever att det är rätt lagom, man får oftast plats. Dock har jag en lång dragbil med dålig vändradie vilket gör att man får trixa en del ibland. Men större vagn än så här tror jag blir lite osmidigt om man åker runt mycket. Men jag upplever oftast bredden som mer problem än längden.

2018-12-13 kl 21:24

När det gäller längden tycker jag problemet är att bakre nederkanten vill ta i marken när det är ojämnt.
Nu blev jag tvungen att skaffa en annan vagn. Den nya heter 580, inte 560, men är i praktiken lika lång som den förra. Men den nya är lite högre baktill, så det blir välkommet.

2018-12-14 kl 05:57

Solifer Artic 450 950 kg, utmärkt för två personer. Lättdragen,kan manövrera in den för hand om man vill,0.95L med passat 1.8 T.

2018-12-14 kl 06:31

hade helt glömt bort det där med överhänget innan apersson850 kommenterade det. Det var problem ibland på gamla vagnen. Den nya är så mycket högre att jag helt har glömt bort det där.
Istället har man problemet att tältet knappt når ner invid vagnen om det inte är ganska plant.

2018-12-14 kl 08:39

Den första vagnen vi hade var en 420, 210 bred. Totalvikt 1100 kg, om jag inte minns fel.
En sån är alldeles för liten, tycker jag. Men jag ska ju inte bara bo i vagnen.
Den jag nu skaffade heter alltså 580. Totalvikten har jag häromdagen fått höjd till 1700 kg. Det känns som att den blir rätt lagom, även om bordet är i minsta laget.

2018-12-16 kl 11:39

Vi är rastlösa, åker mycket och står enstaka nätter på varje ställe. Vår vagn är ett par decimeter kort om tio meter med drag.
I princip aldrig något problem i körning/parkering. Men jag kan verkligen skriva under på det ovan nämnda om överhänget höjdmässigt. Vi fricampar majoriteten av nätter och man får verkligen hålla koll på att man inte slår i när det är ojämn terräng.
Så länge det är ljust ute ser man dock bra i backspegeln så börjar det bli tajt stannar man och tänker om. Ofta går det utmärkt att ta ojämnheten diagonalt/snett.

Undrar om man skulle våga gå upp lite i omkrets på hjulen för att få mer frigång på överhänget... några centimeter mitt på vagnen borde ju ge fler längst bak eftersom draget är kvar på samma höjd givet samma vikt på draget.

2018-12-16 kl 13:38

Ligger på dryga 9 meter vagn och 5 meter bil,2,5 meter bred och 2200kg tung.Totalvikt lagligt 4335kg (oftast 200 kg överlast)Kör mycket ned i Europa under semestern.Blir 500-600 mil med husvagnen under året,brukar aldrig ha problem med att köra det ekipaget någonstans,(utom på färjor där det blir för dyrt).Har även dragit det över Alperna.

2018-12-16 kl 14:28

Vi drar runt med en Hobby 545 KMF med en totallängd på ca 7,5 meter och totalvikt 1800 kg och kör varje sommar ute i Europa och kan ibland märka att det kan bli trångt i tex Italien men är man hyfsat bra att backa så brukar det lösa sig. Vid vagnbyte om några år så lutar det åt en Hobby 650 KMFe som blir lite längre men då monterar jag nog en Mover som en trygghet när det bli för trångt runt om. Vi kör ca 1000 mil med vagn varje sommar

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2018-12-16 kl 16:29

Många vagnar har man haft men den längsta var nog en Safir på några cm längre än 760 och problemet var just vissa järnvägsövergångar och en del bulor i vägen.

Funderade mycket på att montera dit ett par stödhjul i bak som kunde rulla med när stödbenen var upphissade max.

Typ sådan som bl a B-tema har för några kronor, inbillade mig att det skulle spara en del konstiga saker som man fick rikta i efterhand.

Endera ett par fasta eller ett par rörliga som kunde följa med i svängarna.

https://www.biltema.se/bygg/beslag/transporthjul/transporthjul-2000039855

2018-12-16 kl 23:38

Som på Volvo TBV.

2018-12-17 kl 06:52

Du kanske tänker på XBW tekniken (X-By-Wire)?

2018-12-17 kl 11:21

Jag tänkte på stödhjulen.

2019-01-12 kl 11:18

Har bytt från en Sävsjö 610 till en Bgxl. Den största skillnaden som jag upplever är inte när man kör utan när man ex ska backa. Det diagonala hörnet sett från föraren är längre bort, det är längre till hjulaxlarna och annat som är naturligt när det är en längre vagn. Denna är dessutom full bredd medan den förra var 232 på bredden. Det torde dock vara något man vänjer sig vid.

2019-01-13 kl 10:37

Bredden är det som jag tycker påverkar mest. Särskilt då vagnen i vissa fall kan vara mycket bredare än bilen. Det tar ett litet tag att vänja sig när man byter vagn eller bil. Tex när skall du börja ratta för att komma in på platsen du valt osv.

2019-01-13 kl 16:57

250 bredd kontra 230 bredd märker man ju en del skillnad på hur trångt saker och ting uppfattas... Men kan inte påstå att jag märkt jättemycket på det när jag bytte vagn, jag utgår alltid från vagnens hjul när jag backar.

Däremot upplever jag att Knaus drag är ganska långa - så att vagnen är ganska lång från kulhandske bak till hjulaxel. Tycker att den upplevs som längre utvändigt än många andra 590-vagnar.

2019-01-13 kl 20:25

Ja, det där med tillverkarens längdangivelse, eller kanske rättare sagt modellnummer, det kan variera.
Tidigare hade jag en 560, som jag tyckte var rätt lång för att vara en 560. När jag nu blev tvungen att byta till något annat blev det en 580, av samma fabrikat. Den är några centimeter kortare i totallängd...

2019-05-22 kl 07:43

Kanske är tråden inte aktuell längre, men.. Vi använder vår husvagn på vintern ganska mycket då vi har säsongsplats och då är det viktigt för oss med en stor husvagn, CABBY 800. På sommaren vill vi åka mycket och gärna ner till Italien. Vår upplevelse är att det inte är några större problem. Tar kanske inte de minsta vägarna men i alperna hamnar man ibland på både små och krokiga vägar. Det man dock måste tänka på är att platserna ofta är anpassade för mindre husvagnar. På grund av detta har vi beställt mover till vår nya husvagn som är en Polar 730.
Så mitt råd är tar man det lugnt och tänker efter så ska man inte låta sig begränsas.

2019-06-03 kl 14:25

Aktuell eller inte, men i sommar ska jag åka till ett återkommande evenemang, O-ringens 5-dagarsorientering. En normal campingplats på ett sånt ställe har en ruta som är nio meter. Där ska vagn inklusive drag få plats, är det tänkt. En 580, som den jag har nu, är knappt åtta meter, så den går bra. Men max 1,35 meter till.

2019-06-03 kl 22:09

En 580 på 8 meter. Min 780 har en totallängd på 8,95 hmm...

2019-06-03 kl 22:43

Vår Solifer 552 var 7,05 m inkl draget. En boggivagn som var suverän att dra efter Saaben men lite bökig att få på plats när det var trångt, men det var inga problem att dra runt den i Europa.
Nu har vi en husbil som är 6,90 m, den är betydligt smidigare att både köra och parkera.

LAEN
2019-06-04 kl 00:24

Priebe skrev:
Ja, förlåt, den här är lite kortare (!) än den 560 jag hade tidigare. 7,65 meter ska det vara.

2019-06-04 kl 06:00

Vår 590 är 8.035. Det är altså hela vagnens längd med draget.

2019-06-04 kl 08:19

Priebe skrev:

Din (Priebe) 780 kanske är utvändig längd, mycket tyder på det när du har en totallängd på 8,95m.
Vår 560 (invändig längd, 640cm utvändig karosslängd) har en totallängd på 7,67m. Alltså dryga metern längre än den utvändiga karosserilängden.

2019-06-04 kl 08:58

Min tidigare 560 hade en invändig längd på ungefär sex meter. Den nyare 580 jag har nu har jag inte mätt upp än.

2019-06-04 kl 20:49

Jepp, det stämmer. Den är 720 cm invändigt.

2019-06-04 kl 21:45

Nyfikenheten tog överhanden. Jag tog måttbandet med ut i vagnen. Den 580 jag har köpt nu är på öret 600 invändigt.

• 29 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206