Hur styra en Alde-värmeanläggning till äldre husvagn? / av hsterner

• 4 svar
Hur styra en Alde-värmeanläggning till äldre husvagn?
2022-09-03 kl 23:54

Köpte just en gammal men fin vagn, utrustad med ett vattenburet värmesystem av fabrikat Alde.

Dessvärre medföljde ingen riktig bruksanvisning på detta system och säljaren hade knappt använt det enligt uppgift. Men det verkar funka enligt litet knapphändiga anvisningar, har iaf fått igång det på gasoldrift, och jag tror att cirkulationspumpen är igång eftersom det är ett svagt surrande… Jag ser att det är en "pilot light" igång i pannan, vrider jag på mer värme på vredet så drar det igång en litet större gaslåga så det funkar nog som det ska med den biten. Blir även litet varmt i vagnens värmeelement så säkert ok.

Frågan gäller det andra: hur kör jag denna med bara 230V-drift, och hur får jag igång varmvattensberedaren, vid gasoldrift och bara eldrift.

Kontrollpanelen lämnar allt att önska om info för olika driftslägen, jag bara knapprade runt på måfå och fick igång litet värme via gasolen.

Bifogar bild på kontrollpanelen, vore suveränt om någon kunde tyda vad vad knapparna gör:

[img= https://lnu.box.com/s/28eupthr1cavx4dy8mtr0v6ity50kc3o]

https://lnu.box.com/s/28eupthr1cavx4dy8mtr0v6ity50kc3o

2022-09-11 kl 16:01

Manualer finns på Aldes hemsida:
https://www.alde.se/manualer-och-dokument/?categories=manualer

2022-09-11 kl 16:05

Finns säker info på nätet, sök på Aldevärmare

2022-09-21 kl 15:37

Knapparna från vänster.

1: K och N. Styr elpatronen.
K då är elpatronen alltid påslagen och slår enbart av när överhettningsskyddet stänger av den.
N då slår elpatronen av och på beroende på termostatens inställning. Termostaten är ofta belägen nära ytterdörren.

1 och 2 ström symboler är av och påslagning av 1kw och 2 kw elpatron. Är båda påslagna samtidigt så har du förmodligen 3 kw effekt.

220/12 är val av circulationspump. 220v är pump som sitter inuti elpatronen och drivs av 220v. 12v är separat pump och sitter förmodligen i reservoaren och drivs av 12v systemet.

K/N knappen längst till höger är val om circulationspumpen ska vara konstant påslagen eller enbart om termostaten är på påslagen.

Jag har en annan model av alde panna fast med liknande funktioner. Min "varmvattensberedare" är kopplad i serie med de vattenburna elementen. Den har en shunt som är belägen på själva varmvattensberedaren där man kan koppla om så varmvatten bara cirulerar via beredaren och pannan istället för via pannan berederen och vagnens värmeelement.

På dina panna ser det ut som shunten synns på bild? Märkt T och F med tush penna :P

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206