Husvagn med vanligt b-kort / av mange76

• 25 svar
Husvagn med vanligt b-kort
2018-08-05 kl 13:26

Inser mer o mer att det är ett hinder med enbart b-kort. Har kollat flera vagnar som jag får köra men då hamnar lastvikten mellan 20kg-210kg på de jag kollat in.

Men om man bara tänkt att campa lite på somrarna och tänka på att lasta lätt, borde man inte klara sig? De flesta jag kollat på är ca 90kg lastvikt. Om man inte använder förtält och andra "tunga saker" borde man klara sig? Detta är tänkt att bli min första vagn och är tänkt att avgöra om detta med husvagn är för oss. Ett test kan man säga :)

Är helt övertygad om att om vi känner att detta är vår grej kommer jag såklart att skaffa utökat b, men nu har jag inte det och vill ändå prova livet med husvagn. Vi är två vuxna och två tonårsbarn och behöver inget jättebohag med oss.

Den vagn jag fastnat mest för skulle ge mig 20kg last, det inser jag är på tok för lågt. Men det måste ju vara fler nybörjare som är ungefär i min situation hör :)

2018-08-05 kl 14:16

Tunga saker som förtält osv lägger man i bilen.

Saker du har i husvagnen väger mer än vad man tror... räkna ca 20-30kg/person i grundutrustning. Så 20kg lastvikt är på tog för lite - efter du ställt in gasolflaskan så är det ingen vikt kvar.

180kg har vi haft i lastvikt på den vagnen vi haft tills nu.

B96 är din vän... ;) Kostar inte särskilt mycket att ta heller.

2018-08-05 kl 14:31

Jag vet att b96 kommer genomföras. Men jag har för avsikt att skaffa vagn väldigt snart och hinner inte fixa kortet. Om man tar bort gasolen, som väger en del, är det så mycket att som blir så tungt? Som sagt, om man vet om gränsen med lastvikten så packar man lätt. Är det möjligt att klara sig med 90kg?

Det finns ju massor med vagnar som ligger mellan 20-210kg i last, så många verkar ju klara sig.

2018-08-05 kl 16:19

Tänk på att övervikt räknas i procent av lastvikten. Har du bara 20-90kg lastvikt blir det snabbt så hög övervikt att det går till domstol och du riskerar körkortet. Att så många klarar sig med så liten lastvikt beror förmodligen på bristen på poliser. Men våga chansa på det?

Vikten stiger snabbt. Mat i kylskåpet, bäddade sängar, kanske en bättre madrass, kläder, hygienartiklar, husgeråd... Allt detta räknas som lastvikt och att flytta ALLT till bilen blir jobbigt... Med 2 vuxna och 2 tonårsbarn i bilen är det ju frågan hur mycket lastvikt den har kvar med husvagn på dragkroken. Minst 200kg lastvikt på husvagnen skulle jag rekommendera. Vi har 180kg och måste ändå lasta mycket i bilen. Jag har också bara B-kort och drar en Solifer 520.

2018-08-05 kl 16:21

När vi vägde upp vår husbil så tömde vi den på allt. När vi sedan lastade utrustningen så vägde basutrustningn ca 100 kg. Till detta ska läggas personlig utrustning, vatten, mat mm. så lastvikt under 200 kg i en husvagn skulle jag inte ens fundera över.

LAEN
2018-08-05 kl 16:30

Frågan som ställs är "husvagn med vanligt B-kort"?
Sedan ställs frågor om lastvikt. Detta har inget med B-behörigheten att göra. Såvida husvagnen endast väger 750 kg!!!!!
Totalvikten dragbil och husvagnen läggs ihop och får inte överstiga 3500 kg för B-behörighet.
Punkt slut!

2018-08-05 kl 17:04

rlofstedt49 skrev:
Sedan ställs frågor om lastvikt. Detta har inget med B-behörigheten att göra. Såvida husvagnen endast väger 750 kg!!!!!
Totalvikten dragbil och hysvagnen läggs ihop och får inte överstiga 3500 kg för B-behörighet.
Punkt slut!

Klurigt det här då det dyker upp så många frågor om just detta.

Får man inte lära sig att räkna baklänges numera vid körkortsproven?

Jag ser det som ganska enkelt, har man en dragbil som har totalvikten 2300 kg och begränsningen för B-behörighet är max 3500 kg så blir det kvar 1200 kg som släpets bruttovikt max får väga.

Kan det vara svårare?

Eller finns det något enklare system utan att vara professor?

2018-08-05 kl 17:17

Precis... Men eftersom man ganska snabbt kommer upp i totalvikter över 3,5 ton så påverkas det ju snabbt av b-behörigheten eftersom det styr vilken vagn man då kan välja... Om man inte är van husvagnsåkare så är det väl då inte en så himla långsökt fråga om man klarar sig på t.ex 80kg lastvikt...?

2018-08-05 kl 18:32

Hagbard skrev:
rlofstedt49 skrev:
Totalvikten dragbil och hysvagnen läggs ihop och får inte överstiga 3500 kg för B-behörighet.
Punkt slut!

Jag ser det som ganska enkelt, har man en dragbil som har totalvikten 2300 kg och begränsningen för B-behörighet är max 3500 kg så blir det kvar 1200 kg som släpets bruttovikt max får väga.

Kan det vara svårare?

Med b-behörighet är det inte bruttovikten som avgör bara, summan av totalvikterna får inte överstiga 3,5 ton med b-behörighet.
Enklast är att knappa in bilens och släpets regnummer i Transportstyrelsens släpvagnskalkylator och välja sin behörighet, så får man svar på om man får köra eller ej, samt vad man får lasta med den aktuella fordonskonbinationen.

2018-08-05 kl 19:32

Hagbard skrev:
rlofstedt49 skrev:
Punkt slut!

Kan det vara svårare?

Jodå, visst är det så. Men fortsätter vi då räknexemplet och vill ha en vagn med 200kg lastvikt så innebär det att vagnens tjänstvikt inte får överstiga 1000kg och det är där problemet uppstår. Då är det kanske frestande välja en vagn på 1180kg, fast man bara får 20kg lastvikt. Men jag tycker man ska undvika kliva i den fällan.

2018-08-05 kl 21:42

Vår Cabby hade ursprungligen 250 kg lastvikt och kördes med B-kort, Kia Ceed, sportage I och II. Vi ligger dock på 1400kg totalvikt med allt lastat (lite i bilen m takbox) vilket skulle ge 80% övervikt om vi inte höjt till 1350. Har aldrig vägt den tom. Förmodligen ligger där många kilo på tomvikten pga ålder. Sen har vi naturligtvis alldeles för mycket med oss ;-). Så om frågan gäller om man klarar sig med 20kg lastvikt - Inte en chans om man inte kör en tom vagn till campingen och prylarna efteråt eller i en annan bil.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2018-08-06 kl 09:07

Du skriver ShadowF att "vi ligger på 1400 kg med allt lastat"!
Denna vikt är ointressant ang körkort. Denna vikt heter bruttovikt.
Läs vad jag skrev högre upp.

Självklart är 20 kg lastvikt för lite. Mycket stor risk för överskriden maximilast. Mer än 100 % överlast körkortsomhändertagande. Lastar man då 40 kg för mycket blir det 100% för mycket.

2018-08-06 kl 09:53

Eftersom det verlar lite svårt:

* Tjänstevikt: vagnens vikt när den är tom men i körbart skick (när den var ny, utan fult, utan utrustning som stoppats in). (Vissa vagnar har även vatten osv medräknat, t.ex Knaus väger in tjänstevikten med 90% full gasolflaska, 90% full vattentank och fabriksmonterad utrustning).

* Totalvikt: tjänstevikt + maxlast (detta ger alltså att maxlast = totalvikt - tjänstevikt)

* Bruttovikt: Den vilt släpet har vid ett givet tillfälle (dvs beroende på aktuell last)

För B-körkort är det bilens totalvikt + vagnens totalvikt som ej får överstiga 3,5 ton. Dvs hur mycket man faktiskt har lastat den är irrelevant i körkortsfrågan. När man har B96 eller BE blir det lite annorlunda, då blir bruttovikten mer intressant. Så det man får gå efter är således totalvikten om man bara har B.
Som någon skrev - man kan ju då lockas att ta en vagn med högre tjänstevikt och totalvikt som är låg nog. Detta riskerar då att ge låg maximal lastvikt.

100kg och nedåt på maxlast är på tok för lite. Över 100kg kan gå, men man får lasta mycket i bilen istället. Man bör sikta på runt 200kg i mitt tycke.

Sedan är det som sagt var så att överlast räknas i procent av maxlast. Så lastat 40kg i en vagn med 20kg lastvikt så är det 100% övervikt och kortet ryker.
I en vagn med 100kg lastvikt så är det först när man lastat 200kg som man är uppe i 100% överlast.

2018-08-06 kl 14:50

Det är ingen skillnad alls på hur man räknar för B-kort, B96/B98 eller BE. Det är bara siffrorna som är annorlunda.

För körkortsbehörigheten gäller detta;
För alla kort är max totalvikt på dragbilen 3500 kg.
B-kort: Max sammanlagd totalvikt (vagn+bil) 3500 kg.
B96/B98: Max sammanlagd totalvikt 4250 kg.
BE: Max sammanlagd totalvikt 7000 kg.

Som synes ingen skillnad, utom på siffrorna. Principen är densamma.

Sen finns det några undantag för äldre BE-kort, för släpvagnar med totalvikt på max 750 kg och för husbil registrerad som personbil klass II, men de kan vi lämna därhän just nu.

För dragfordonet gäller detta, oavsett körkortsklass:
Släpvagnens bruttovikt får inte överstiga bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt.

I vissa fall (vissa bilar, exempelvis VW är glada för sådana här begränsningar) finns även en tågviktsbegränsning.
Den maximerar bilens och släpets sammanlagda bruttovikter. Om den är lägre än bilens totalvikt + max släpvagnsvikt innebär det att man inte samtidigt kan dra en maximalt tung husvagn och lasta bilen till maxlast.
Inte heller tågviktsbegränsningen har något med körkortet att göra.

2018-08-06 kl 16:34

Precis, men det var någon ovan som började räkna med exemplet att 3,5 ton minus bilens totalvikt skulle ge en viss tillåten bruttovikt på släpet, vilket är helt fel.

Det är totalvikterna som summan inte får vara högre än 3,5 ton på B-behörighet. Vilket gör att för de flesta vagnar som inte är pyttesmå så slår man ganska snabbt i taket - då hjälper det inte att man inte lastat så mycket.

Har man B96 så har man helt plötsligt ytterligare 750kg att leka med, då klarar man de flesta vagnar som inte är rejält stora... Då är det ofta bruttovikten som sätter gränsen istället för att klara bilens maximala släpvagnsvikt.

2018-08-06 kl 16:38

Ovan är så klart under förutsättning att man inte har extremt tung bil heller.
Har man en bil med totalvikt på dryga 3 ton blir det ju inte mycket till vagn innan man slår i 4250kg-talet med B96 heller, då blir det ju BE som man får skaffa istället.

2018-08-06 kl 16:57

Precis. Bilar har en tendens att bli allt tyngre, när säkerhetskraven ökar. Första gången jag köpte en ny bil, 1989, tjänstevikten på den 1430 kg. Nästa nya bil, 1993, hade en tjänstevikt på 1530 kg. Den jag köpte senast, fortfarande i samma storleksklass, har 1930 kg. Totalvikten på den senaste är då 2400 kg, så det blir inte mycket släp kvar på det.

2018-08-06 kl 17:24

Vår nuvarande bil (en 2018 Audi A4) har en tjänstevikt på 1726kg, totalvikt på 2145kg. Med totalvikt på 1400kg på förra vagnen trillade man precis över 3,5 ton, så fick ta B96. Med 190hk diesel skulle den teoretiskt kunna vara en rätt bra dragbil om man har utökad behörighet av något slag, men bilen har en max tillåten släpvagnsvikt på 1700kg. Antar att det är det in/utfällbara draget som inte pallar mer.

Nya vagnen har drygt 1500kg tjänstevikt (totalvikt 1800kg), så får lasta knappa 200kg, varav en del försvinner o AC-aggregatet.

2018-08-06 kl 19:18

e120guru skrev:
Vår nuvarande bil (en 2018 Audi A4) har en tjänstevikt på 1726kg, totalvikt på 2145kg. Med totalvikt på 1400kg på förra vagnen trillade man precis över 3,5 ton, så fick ta B96. Med 190hk diesel skulle den teoretiskt kunna vara en rätt bra dragbil om man har utökad behörighet av något slag, men bilen har en max tillåten släpvagnsvikt på 1700kg. Antar att det är det in/utfällbara draget som inte pallar mer.

Nya vagnen har drygt 1500kg tjänstevikt (totalvikt 1800kg), så får lasta knappa 200kg, varav en del försvinner o AC-aggregatet.

Kan vara ide att kolla vad draget har för maximal drag/kopplingsvikt samt vad belastningen på kulan har för maximal kulvikt det är alltid lägsta värde som gäller oavsett vad det står i instrumentet.

Förekommer ganska ofta att instrumentet säger en sak och verkligheten en annan. Kallas ofta för"standard drag" då det är svårt att sia om vad kunden egentligen skall dra om det inte beställs enkom för den maximala dragvikten som tillverkaren säger.

Och inte hade jag så fel i min tidigare komentar när det gällde att snabt få en hum om vad som är godkänt egentligen.

2018-08-06 kl 21:12

Fast bruttovikten är ju inte så intressant om man ska utgå ifrån maximal tillåten totalvikt och räkna bort bilen - då är det ju definitionsmässigt maximal tillåten totalvikt man får fram.
Maximala bruttovikten styrs ju av vagnens totalvikt och bilens maximala släpvagnsvikt.
Så skulle inte rekommendera någon att räkna fram en bruttovikt så och sedan köpa på sig en vagn med för hög totalvikt som man då inte får lov att dra.

2018-08-06 kl 21:46

e120guru skrev:
Fast bruttovikten är ju inte så intressant om man ska utgå ifrån maximal tillåten totalvikt och räkna bort bilen - då är det ju definitionsmässigt maximal tillåten totalvikt man får fram.
Maximala bruttovikten styrs ju av vagnens totalvikt och bilens maximala släpvagnsvikt.
Så skulle inte rekommendera någon att räkna fram en bruttovikt så och sedan köpa på sig en vagn med för hög totalvikt som man då inte får lov att dra.

Ja det är klurigt det här, hade en bil tidigare som hade max dragvikt 1800 men på draget stod det max 1600 och max kulvikt 75 kg...

Vad gäller då?

2018-08-06 kl 21:58

Inget av det har med b-körkortsbehörigheten att göra, det är tekniska begränsningar och påverkar inte totalvikten, det påverkar vilken bruttovikt du får ha.
Vagnens totalvikten begränsas av vad bilen har för totalvikt och vilken körkortsbehörighet du har.

Vilket kultryck du maximalt får ha påverkar mest hur du kan (och bör) lasta vagnen. Oavsett om vagnen väger 750kg eller 1750kg får du inte ha ett högre kultryck än 75kg.

I de fallen när bilens tekniska spec säger något som är högre än vad draget är godkänt för så är det i princip alltid (jag har iaf aldrig sett det annars) när man har ett eftermarknadsdrag.

2018-08-06 kl 23:45

Har hittat en väldigt intressant husvagn. Men den har 100kg lastvikt. Känns väldigt lite. Kanske ska försöka hitta en mindre vagn som ibland har runt 200kg i lastvikt. Hmm 100kg, det känns som att det kan bli svårt att hålla.

Ett campingbord med fyra stolar, bara det väger en del, kuddar, täcken etc. finns det nån här som klarar 100kg? Jäkligt synd för att det är en fin vagn jag hittat :(

2018-08-07 kl 11:39

Min vagn har en lastvikt på 260 kg. Åtminstone i papperna. Jag har inte vägt den tom, så jag vet inte vad verklig tjänstevikt är. Men senast den var lastad med vad som jag ville ha med, till två personer, hade jag 160 kg överlast...
Då var ändå tältet, verktyg och kamera redan i bilen. Fast cyklar, elverk, gasol, mat, vatten, kläder och sånt var i vagnen.
Man får omprioritera och fördela lite ibland.

Tönten som köpte vagnen ny satte ner totalvikten med 80 kg. Annars skulle lastvikten varit 340 kg. Men det kostar ca 10000 att få tillbaka ursprunglig totalvikt, med de fullkomligt vansinniga reglerna som gäller för sånt, för vissa vagnar.
Fast jag har konstaterat att den totalviktsändringen är inte korrekt utförd. På vagnen sitter fortfarande skylten med den ursprungliga totalvikten kvar. Kan ju alltid hävda att jag gått på den, om det skulle gnällas någon gång. :)

För egen del har jag bara haft dragkrok på Volvobilar, och där har det aldrig förekommit att själva draget klarat mindre vikt än bilen. Däremot har några modeller haft förstärkningssatser för att höja bilens dragvikt. Själva draget har dock varit detsamma.
Såvitt jag vet är max släpvagnsvikt för demonterbara drag 2500 kg, så ska man upp över det behövs fasta drag. Men den Volvo jag har idag får inte dra mer än 2100 kg ändå, så där spelar det ingen roll.

2018-08-07 kl 13:57

mange76 skrev:
Jag vet att b96 kommer genomföras. Men jag har för avsikt att skaffa vagn väldigt snart och hinner inte fixa kortet.
Om det inte är tillgången på uppkörningstider som begränsar så är tidsåtgången för B96/B98 bara några timmar. Vi spenderade en förmiddag när Maggan tog sitt. Men då ingick 20 mils körande till och från uppkörningen också.
Det tar längre tid att leta upp en vagn som klarar sig inom B-ramverket än att öka till B96/B98.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206