husvagnsvikt
2013-08-04 kl 18:07

Har en wilk 2010 som väger 1320kg totalvikt är 1400kg detta innebär att jag kan lasta 80kg i vagnen vilket är rena skämtet
Var och vägde den idag vagn förtält lite husgeråd bara det slutade på 1520kg vilket hade resulterat i indraget körkort om det hade varit kontroll
Min fråga är hur gör jag för att höja totalvikten på vagnen

2013-08-04 kl 18:17

Fråga där du köpte vagnen om dom vet. Om det inte går, byt vagn.

2013-08-04 kl 18:29

Bullen skrev:
Fråga där du köpte vagnen om dom vet. Om det inte går, byt vagn.

Kan ju inte byta vagnen och förlora massa tusenlappar
Måste ju gå att typa om totalvikten ju

2013-08-04 kl 18:41

Jag vet att Kabe går att höja 100kg.Men vad hjälper det när du behöver höja betydligt mer.

2013-08-04 kl 19:46

Jag har förtält o pinnar bak I bilen, där kan du spara vikt.

2013-08-04 kl 20:08

Men kan jag höja 100kg så räcker det för att klara mitt körkort iallafall
Tältet väger 60kg med pinnar för när jag tog ut dwt så tog vågen bort det men jag hade inget vatten inga kläder så frågan är vad vagnen egentligen väger tom för vad jag har förstått så är mettovikten med full färskvattentank och full gasolflaska och dwtta verkar stämma dåligt tycker jag

2013-08-04 kl 20:23

När det gäller Kabe så ringer man till Tennhult och får en ny totalvikt. Sen blir det ny besiktning.

2013-08-04 kl 20:50

Bullen skrev:
När det gäller Kabe så ringer man till Tennhult och får en ny totalvikt. Sen blir det ny besiktning.

Får ringa och kolla upp det imorgon
Förstår att det är knaus som bygger wilk iallafall och axeln pch dragstången pallar 1700kg iallafall har jag sett

2013-08-05 kl 00:03

Finns en viss risk att du måste göra en större teknisk förändring i samband med registreringsbesikningen med en så ny vagn men som sagt, kolla med generalagenten.
Har bytt förtältet tillsett resetält (22kg) och flyttat över till bilen. Nu väger allt bara 50kg över, vilket är precis vad bilen får ta.

2013-08-05 kl 00:39

ShadowF skrev:
Finns en viss risk att du måste göra en större teknisk förändring i samband med registreringsbesikningen med en så ny vagn men som sagt, kolla med generalagenten.
Har bytt förtältet tillsett resetält (22kg) och flyttat över till bilen. Nu väger allt bara 50kg över, vilket är precis vad bilen får ta.

När jag plockafe ut mitt förtält på vågen så hamnar jag på 1460kg vilket är 60kg förmycket tar jag ut stolar och bord då försvinner 20kg till vilket är 1440 sen är det bara kaffebryggare kastruller och lite bestik kvar vilket ksn vara 40kg max sen är den tom
Så då har jag redan totalvikten och då ör vagnen ju tom utanfärskvatten
Är detta verkligen möjligt att det får vara på detta visset

2013-08-05 kl 09:02

Har varit i kontakt med generalagenten för wilk här i sverige nu
Dom skickar intyg sen är det bara att regbes sen klart upp till 1500kg
Behövs ingen teknisk förändring
1250+regbesiktningen sen är dwt klart

2013-08-05 kl 10:23

Jag vägde vår vagn en Cabby L56 2002 i samband med besiktningen, vågen slog på 1430kg nästan tom det var endast 4 campingstolar ett bord, husgeråd sängkläder lite bra och ha greger i fram samt några klotsar, tom vattentank halvfyld PA11. Och då är min maxvikt 1430kg, ty vagnen är nedviktad av handlaren från 1500kg till 1430kg. Sen kan tjänstevikten diffa med +/- 5% av tillverkaren, är det som på min vagn tjänstevikt på 1290kg plus 5% det är ju 64,5 kg som försvinner. Har varit i kontakt med Cabby om vikterna. Fick detta svar, (Den vikt som angetts av oss får av produtionstekniska skäl variera inom intervallet +/- 5% vid kontrollvägning av AVL-MTC AB vilket i ditt fall betyder 1226 - 1355 kg.) Min vagn har en angiven vikt på, 1290kg totalvikt 1430kg. Och detta att bygga om en dragstång för att få 70kg till är inte rimligt att göra, för 8000 - 10000 kr. Man undrar ju om Polisen tar hänsyn till det +/- 5% procenten. Man litar ju att angivna vikter är korrekta, men det kanske inte är så.

2013-08-05 kl 10:30

Jan Erik skrev:
Jag vägde vår vagn en Cabby L56 2002 i samband med besiktningen, vågen slog på 1430kg nästan tom det var endast 4 campingstolar ett bord, husgeråd sängkläder lite bra och ha greger i fram samt några klotsar, tom vattentank halvfyld PA11. Och då är min maxvikt 1430kg, ty vagnen är nedviktad av handlaren från 1500kg till 1430kg. Sen kan tjänstevikten diffa med +/- 5% av tillverkaren, är det som på min vagn tjänstevikt på 1290kg plus 5% det är ju 64,5 kg som försvinner. Har varit i kontakt med Cabby om vikterna. Fick detta svar, (Den vikt som angetts av oss får av produtionstekniska skäl variera inom intervallet +/- 5% vid kontrollvägning av AVL-MTC AB vilket i ditt fall betyder 1226 - 1355 kg.) Min vagn har en angiven vikt på, 1290kg totalvikt 1430kg. Och detta att bygga om en dragstång för att få 70kg till är inte rimligt att göra, för 8000 - 10000 kr. Man undrar ju om Polisen tar hänsyn till det +/- 5% procenten. Man litar ju att angivna vikter är korrekta, men det kanske inte är så.

Ja man kan ju undra varför inte sätts mer press på husvagnstillverkarna förbsom det är nu måste ju ca 75/80 % köra med överlast och säkert hälften utan att veta om det
Vi vägde även min mammas vagn igår och där var 240kilo i överlast
Så hur många kör runt och riskerar sina körkort utaan att dom vet om det? ?

2013-08-05 kl 13:48

Och dessa regler att det är bara förste ägaren som bestämmer vilken vikt vagnen ska ha antingen nedviktad eller fulvikt. Och i regel är vagnarna nedviktade av handlarna för att få tillgång till så många dragbilar som möjlligt. Och det är fult av handlarna att inte upplysa om vilka vikter som går att få. Det är märkligt att så fort huvagnen är regad å förste ägaren så ska det inte gå att ändra vikten. Men kontruktien har väl inte blivit sämre bara för att vagnen blivit nedviktad. Det finns ju ingen logik i detta, att behöva göra en konstruktionsförändring och till vilken nytta. Det är väl en slips nisse som har kommit på detta.

2013-08-05 kl 18:53

smurfen32 skrev:

Är det samma förfarande om man skulle vilja sänka totalvikten? Har sett flera vagnar som ligger retfulla 10-20kg för högt för mitt körkort och som har ca200kg lastvikt, så det finns ju utrymme för en mindre sänkning.

2013-08-05 kl 19:35

Jan-E skrev:
smurfen32 skrev:

Är det samma förfarande om man skulle vilja sänka totalvikten? Har sett flera vagnar som ligger retfulla 10-20kg för högt för mitt körkort och som har ca200kg lastvikt, så det finns ju utrymme för en mindre sänkning.

kolla med hjälp av denna vad du får dra, är ju en del nya regler från och med 19/1-13

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

2013-08-05 kl 21:30

Jan-E skrev:
smurfen32 skrev:

Ta ett B96 kort. Inga problem om du har vanan inne att köra med vagn

2013-08-05 kl 21:36

B96 kort har inget med totalvikten på vagnen att göra
Du får ju inte lasta mer för det

2013-08-05 kl 22:08

Re "nilsf"
Tack! Jo, jag känner till denna, men jag vet att jag får dra 1290kg med min bil och B-kort, men många vagnar ligger på retfulla 1300kg, vilket alltså är 10kg för mycket... Vore därför händigt om man enkelt kunde sänka totalvikten 10kg på en sån, eftersom lastvikten ändå räcker till. Kan man det?

2013-08-05 kl 22:10

Re "helgestahill"
Jo, B96 är ett alternativ, men jag tänkte jag skulle slippa ta detta, eftersom då måste även min fru ta det och hon är inte lika van som jag köra med släp. Tar bara jag så kan hon ju aldrig byta av...

2013-08-05 kl 22:13

Re "smufgen32"
Du skrev om hur man gick tillväga för att höja totalvikten. Antar att man på samma sätt, som i mitt fall, skulle kunna sänka totalvikten? Vet du ännu vad detta kommer att kosta?

2013-08-05 kl 23:02

Jan-E skrev:
Re "nilsf"
Tack! Jo, jag känner till denna, men jag vet att jag får dra 1290kg med min bil och B-kort, men många vagnar ligger på retfulla 1300kg, vilket alltså är 10kg för mycket... Vore därför händigt om man enkelt kunde sänka totalvikten 10kg på en sån, eftersom lastvikten ändå räcker till. Kan man det?

Jag skulle kolla med transport styrelsen. Jag tror att du kan ha en tyngre vagn efter bilen men inte överstiga 3500 kg och inte lasta vagnen till totalt mer än vad bilen får dra.

2013-08-05 kl 23:58

Jan-E skrev:
Re "helgestahill"
Jo, B96 är ett alternativ, men jag tänkte jag skulle slippa ta detta, eftersom då måste även min fru ta det och hon är inte lika van som jag köra med släp. Tar bara jag så kan hon ju aldrig byta av...

Byta av??? Menar du att hon vill det - min tvärvägrar ens att prova (sen vete sjutton om jag vågat åka med ;-)

2013-08-06 kl 00:17

Re "ShadowF"
=) Jodå, om hon måste så kör hon. Ibland klarar jag ej att köra pga ryggbesvär och då måste hon köra och jag måste åka med... :P

Re "nilsf"
Kollade just, för säkerhets skull, släpvagnskalkylatorn med en vagn med totalvikten 1300kg - det blev rött kryss över vagnen. Testar jag en med 1290kg blir det grön bock. Så som det står i reg. beviset får jag dra max 1290kg med B-kort.

Med B-kort gäller vagnens totalvikt, oavsett last. Enbart med BE man kan lasta mindre.

Men åter till min fråga - kan man sänka totalvikten på en vagn? Läste på något annat forum att man kan sänka, men aldrig höja totalvikten. Har tidigare e-postat Bilprovningen denna fråga, utan att få svar...

2013-08-06 kl 00:24

Re "nilsf"
Förtydligande:
Detta stod under "utökad info" på Släpvagnskalkylatorn när jag provade vagn på 1300kg: "Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2210 kg och släpvagnens totalvikt, 1300 kg blir sammanlagt 3510 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet."

2013-08-06 kl 04:30

Jan-E skrev:
Re "smufgen32"
Du skrev om hur man gick tillväga för att höja totalvikten. Antar att man på samma sätt, som i mitt fall, skulle kunna sänka totalvikten? Vet du ännu vad detta kommer att kosta?

I mitt fall kostar intyget 1250 kr ifrån wilk
Sen en regbes kostar väl ca en tusenlapp vet onte riktigt
Så då blir det 2250kr
Men jag har en jäkla tur också som onte behöver göra låhon teknisk förändring

2013-08-07 kl 15:58

Re "smurfen32"
Tack för ditt svar! Skönt det gick bra för dig! Frågade ett par ÅF igår när vi var ute och kollade och har fått klart för mig att detta bara är möjligt på nyare vagnar, om dom är inreggade med flera valfria vikter - då blir det enklare, som i ditt fall! Var det äldre vagnar, tror före -05(?), så "är det inte lönt, för då krävs ombyggnad och då blir det dyrt", sa en ÅF jag pratade med.

2013-08-07 kl 19:05

Jan-E skrev:
Re "smurfen32"
Tack för ditt svar! Skönt det gick bra för dig! Frågade ett par ÅF igår när vi var ute och kollade och har fått klart för mig att detta bara är möjligt på nyare vagnar, om dom är inreggade med flera valfria vikter - då blir det enklare, som i ditt fall! Var det äldre vagnar, tror före -05(?), så "är det inte lönt, för då krävs ombyggnad och då blir det dyrt", sa en ÅF jag pratade med.

Ja så har jag också fått för mig att det är
Mina föräldrar har en hobby-99 som jag också försöker få klarhet i hur man ska göra men får inga besked ifrån hobby
Men jag har hört att tidigare än 06 så är det svårt

2013-08-07 kl 19:38

Re "smurfen32"

Ang dina föräldrars Hobby så måste väl detta gälla: "Om vagnen är registrerad före den 1/1 -05 eller på registreringsbeviset har texten "Mått och vikter enligt 97/27/EG" krävs att man byter påskjutsbromsen, en åtgärd som kostar cirka 7 000 - 8000 kronor.

Om vagnen är registrerad före 1/1-05 och saknar texten "Mått och vikter enligt 97/27/EG" räcker det med att man byter till däck eller kulhandske med högre viktklassning. Då skall vagnen godkännas med lastvikt på minst 100 kg + 10 kilo per kvadratmeter bodelsyta, en viktförändring som vanligen ger cirka 250 kilos lastvikt."

Detta och mera finns att läsa i följande artikel från denna tidning: http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/tips-och-rad/20130114/sa-far-du-hogre-lastvikt-pa-husvagnen

Hittade detta i annan länk på detta forum.

För vår del är det nog enklast hitta vagn med rätt totalvikt och godtagbar lastvikt direkt, eftersom vi ännu ej köpt vagn.

2013-08-07 kl 19:48

Jan-E skrev:
Re "smurfen32"

Ang dina föräldrars Hobby så måste väl detta gälla: "Om vagnen är registrerad före den 1/1 -05 eller på registreringsbeviset har texten "Mått och vikter enligt 97/27/EG" krävs att man byter påskjutsbromsen, en åtgärd som kostar cirka 7 000 - 8000 kronor.

Om vagnen är registrerad före 1/1-05 och saknar texten "Mått och vikter enligt 97/27/EG" räcker det med att man byter till däck eller kulhandske med högre viktklassning. Då skall vagnen godkännas med lastvikt på minst 100 kg + 10 kilo per kvadratmeter bodelsyta, en viktförändring som vanligen ger cirka 250 kilos lastvikt."

Detta och mera finns att läsa i följande artikel från denna tidning: http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/tips-och-rad/20130114/sa-far-du-hogre-lastvikt-pa-husvagnen

Hittade detta i annan länk på detta forum.

För vår del är det nog enklast hitta vagn med rätt totalvikt och godtagbar lastvikt direkt, eftersom vi ännu ej köpt vagn.

Tack för denn infon
Ska kolla imorgon vad det står i deras regbevis

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206