Installera stereo Hobby 560Cfe -14 / av PolarBear64

• 6 svar
Installera stereo Hobby 560Cfe -14
2018-06-04 kl 13:43

Återföll i husvagnsträsket i helgen, och köpte en Hobby 560Cfe -14, med det mesta i utrustning.
Men, den har inget ljud installerat.

Man vill ju inte börja fälla in högtalare i skåpen på en så fin vagn. Så jag tar tacksamt emot tips på hur man löser detta på ett bra sätt. Batteriet finns direkt till vänster innanför dörren under soffgruppen.

Kan man ta 12v direkt via egen säkring från batteriet där, eller bör man passera via laddaren i klädskåpet?

Finns det fördraget genomföringar eller tom kabelhärvor man kan dra nytta av?

Jag tänkte mig att huvudenheten skulle placeras inuti eller under överskåpen till vänster innanför dörren. Sedan tänkte jag följande högtalare:
http://www.ullareddigital.se/bilstereo/classic-car-audio/retro-sound-hogtalare/custom-autosound-undercover-2
placerade i utrymmet bakom de rundade hörnen på skinnsoffan. Då bör det bli en ganska osynlig lösning, och hyggligt lite kabeldragning. Det mesta av av det som spelas kommer att vara streamat Spotify etc från våra resp mobiler ändå. Så blåtand i huvudenheten är ett krav, däremot gärna utan CD så att den blir nättare i formatet. Tips på en sådan tar jag gärna också!

Återstår sedan att lista ut hur allt fungerar i vagnen, säljaren visste knappt vad som fanns i den... :-)

Tack på förhand!

/Micke

2018-06-04 kl 18:34

Själv har jag ett 5.1 system fabriksmonterat men har väl använt det typ 3-4 gånger, kör alltid med blåtandshögtalare. Ser att du tänker göra samma sak så varför vill du göra en fast installation när det finns portabla blåtands högtalare?
Det här var ju inget svar på din fråga och var och en gör ju som man själv vill och känner sig bekväm med. :-)

2018-06-08 kl 06:40

Jag gjorde följande på min förra vagn som var en hobby 560 kmfe.
Jag letade upp ganska små ovala högtalare som fick plats i hyllan under skåpen. Snickrade sedan en låda som passade i hyllan, klädde fronten med högtalartyg och pelade in i ett hyllfack. Likadant med stereon. Längst in skåpen mot ytterväggen satte jag en kabelkanal. I den gömde jag kablaget. Borrade minimala hål genom kanalen ner i facken där högtalare och stereo satt.

2018-06-08 kl 07:42

Jag köpte en Pioneer-stereo med Blåtand och utan CD, den har väldigt kort monteringsdjup, det gillade jag. Köpte den på BRL för 3 år sen, men hinner inte leta upp den just nu. Köpte sen 2 lösa utomhushögtalare som jag kopplade in för att jag inte orkade köra med fast monterade högtalare. Bonusen med att köra med lösa högtalare är att jag kan ta ut ena högtalaren genom fönstret och ha den i förtältet, det funkar bra tycker jag. Inne i husvagnen står högtalarna på hörnryggstödskuddarna i U-sittgruppen, och där står de även vid körning, utan bekymmer.

Anledningen till att jag vill ha stereo i husvagnen och inte köra med blåtandshögtalare enbart, är för att slippa vara beroende av att mobilen ska finnas i närheten, och att jag tycker att det är smidigt att stereon ALLTID finns där, spelklar. Ingen risk för att batteriet är slut osv.

Men visst ser jag nyttan med bara en blåtandshögtalare, det finns ju såna med riktigt bra ljud i jämfört med de rätt billiga högtalarna jag köpt, och man kan ta med den till fler platser än bara vid husvagnen. Men personligen föredrar jag lösningen med fast stereo. :)

2018-06-08 kl 10:51

Skulle göra som redan folk redan tagit upp, men lättats är det ju att köra blåtand direkt från telefonen, jag gör alltid det och då spelar det igen roll om jag lyssnar på radio eller Spotify. Man ska ju inte göra det svårare än vad det behöver vara :)

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2018-06-08 kl 19:01

Tack för alla svar,
jag har nog landat i att det får bli en separat blåtandshögtalare...
Det är inte värt besväret med en fast installerad lösning, som flera har påpekat! :-)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206