Kabe -67, bultcirkel och navmått? / av Stenback

• 10 svar
Kabe -67, bultcirkel och navmått?
2020-11-04 kl 21:15

Hej,

Har en släpvagn byggd på en Kabe -67.

Behöver få tag på en uppsättning vinterhjul, vet någon dels vad det är för bultcirkel eller var man kan få tag på infon?

Går ju att mäta men känns inte som att det blir tillräckligt exakt med både bultcirkel och navmått.

Tacksam för svar!

2020-11-05 kl 20:06

Stenback skrev:
Hej,

Behöver få tag på en uppsättning vinterhjul, vet någon dels vad det är för bultcirkel eller var man kan få tag på infon?

Går ju att mäta men känns inte som att det blir tillräckligt exakt med både bultcirkel och navmått.

Tacksam för svar!

Beroende på totakvikten så var det tre modeller och det var Diagonaldäck på den tiden men det kanske någon gummimakare kan översätta till lite modernare.

Totalvikt > 1000 kg 6,70 x 13
Totalvikt > 850 kg 6,40 x 13
Totalvikt > 750 kg 5,90 x 13

Och fälgarna denna tid var i regel från Opel men det vet nog någon duktig gummimakare.

2020-12-13 kl 11:19

Hagbard skrev:
Stenback skrev:
Hej,

Tacksam för svar!

Beroende på totakvikten så var det tre modeller och det var Diagonaldäck på den tiden men det kanske någon gummimakare kan översätta till lite modernare.

Totalvikt > 1000 kg 6,70 x 13
Totalvikt > 850 kg 6,40 x 13
Totalvikt > 750 kg 5,90 x 13

Och fälgarna denna tid var i regel från Opel men det vet nog någon duktig gummimakare.

Ok, den är klassad för totalvikt 1000 kg.

Har försökt mäta lite och får bultcirkeln till 120-125 mm (det är 5-bult).

5x120 har jag även på mina bilar, dock så är navhålet väldigt stort på släpets axel, 76 mm får jag det till.

Det kanske inte är Kabe-vagnens axel som sitter kvar?

2020-12-13 kl 17:20

Jag tror nog att det är orginalaxel som sitter på din vagn, det stora navhålet fanns även på
Solifer på 60-talet.

I somras tittade jag på en Kabe Komet 1967 som också hade ett väldigt stort navhål, kan tänka mig att det var runt 70-75mm.

Många engelska vagnar på 60-talet hade också dessa stora navhål och jag tänka mig att det kan bli svårt att hitta dessa fälgar, men kolla med Transport Trading i Linköping om dom vet vad det är för fälg.

Dom kanske inte har dom hemma men kanske vet var du kan hitta några, dom har hjälpt mig med många konstiga saker som man inte har hittat på nätet.

2020-12-14 kl 11:47

Stenback skrev:
Hej,

Ett annat sätt är att göra som jag gör. Släpkärran har vinterhjul året om. Då bilarna kör på odubbade vinterhjul, så går det bra att dra släpet oavsett datum och väglag.

Då vinterhjul inte är lika tåliga vid varmt väder har jag satt på hjul som klarar närmare 1800 kg, på en släp med totalvikt på 1300 kg. Då finns det marginal även de hetaste sommardagar.

2020-12-14 kl 17:52

Apersson smart, då behöver man inte byta hjulen vår o. höst, men det förutsätter att man åker dubbfritt på bilen annars har farbror blå en åsikt som kan kosta pengar.

2020-12-14 kl 18:00

Ja, givetvis. Jag bor i södra änden av landet. Här är det mest realistiskt med dubbfritt, särskilt nuförtiden. De dagar då dubb kunde varit bra att ha är lätt räknade.

2020-12-14 kl 22:30

Jag bor däremot i norra Sverige och här skulle det gå relativt bra med friktionsdäck egentligen, vi har ju ändå rätt stabila vintrar. MEN, säsongen är å andra sidan relativt lång så kör med dubbat på båda bilarna.

2020-12-15 kl 11:36

Var och en får förhålla sig till sina förhållanden. Snö fungerar odubbat bra på. Det är isigt underlag som gör den stora skillnaden. Men som det ser ut nu är "vinter" där jag bor detsamma som +4°C och regn nästan varje dag.

2020-12-17 kl 21:33

5x120 och 76mm har BMW E39 har jag för mig. Sök på sådana fälgar och kolla.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1700 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 759 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206