Kampa Air 500 pro / av MrM

• 24 svar
Kampa Air 500 pro
2021-05-19 kl 09:06

Har en Kabe 590 (bk) och vill ha ett luftförtält. Någon som vet vart jag kan få tag i ett Kampa air 500 pro? Slut på campingvaruhuset.

Är det ett bra luftförtält?

2021-05-19 kl 16:00

Tältvärlden kanske. De har många tält modeller.
Jag hade ett 550 som jag lämnade tillbaka efter fyra veckor då det tappade färgen och läckte kring två av benen.
Det var 20218 så de kanske har bättrat sig.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-05-20 kl 01:29

Vi har ett a-måtts baserat lufttält som heter Sunncamp icon air, vi är mycket nöjda med detta, fördelen med detta är ju att det dels täcker hela vagnen plus att det har ett djup på 3,25 m. i övrigt så tror jag att det motsvarar Kampas funktioner dvs. uppblåsning kan man göra i en ventil som blåser upp hela tältet.

Problemet just nu verkar vara tillgången på tält, många återförsäljare har haft problem med leveranser på grund av pandemin.

2021-05-21 kl 22:41

chriper skrev:
Tältvärlden kanske. De har många tält modeller.
Jag hade ett 550 som jag lämnade tillbaka efter fyra veckor då det tappade färgen och läckte kring två av benen.
Det var 20218 så de kanske har bättrat sig.

Slut i lager. Som alla andra ställen. Verkar komma in tidigast i sept :(

2021-05-21 kl 22:42

AndreasDotNet skrev:
Vi har ett a-måtts baserat lufttält som heter Sunncamp icon air, vi är mycket nöjda med detta, fördelen med detta är ju att det dels täcker hela vagnen plus att det har ett djup på 3,25 m. i övrigt så tror jag att det motsvarar Kampas funktioner dvs. uppblåsning kan man göra i en ventil som blåser upp hela tältet.

Problemet just nu verkar vara tillgången på tält, många återförsäljare har haft problem med leveranser på grund av pandemin.

Kan man hänga lampor i taket ?

2021-05-21 kl 22:44

Hur är lufttält generellt? Måste man fylla på med luft efter några dagar? Hur klarar dom sig i en storm? Hur mycket snabbare går det att sätta upp?

2021-05-22 kl 07:48

Vi har ett KAMPA 390 Plus som vi haft i fem-sex år nu. Vi har fått en viss vana då vi sätter upp det så det tar 25-30 minuter att få allt klart med mattor, inredning och taklampa. Det är så enkelt och snabbt att vi sätter upp det även när vi helgcampar. Om man behöver fylla på då och då kan jag inte svara på då vi inte har stått längre än en vecka men under den tiden behövdes det inte. Upplever att det klarar vind mycket bra då det flexar i vindstötarna. För vår del som inte ligger länge på varje plats fungerar det alldeles utmärkt.

2021-05-22 kl 11:18

https://luftfortelt.dk/dometic-ace-air-500.html

2021-05-22 kl 16:20

MrM skrev:
AndreasDotNet skrev:

Kan man hänga lampor i taket ?

Ja det finns små krokar, sen finns det inbyggda fickor för ledbelysning.

2021-05-23 kl 21:46

Är det bara jag som upplever problem med lufttält när platsen inte är riktigt plan?
(Ännu svårare att få tätt mot husvagnsväggen)

2021-05-24 kl 06:16

Nä jag har lite problem med vårt Kampa Ace Air Pro ochkså. Problemet för mig är att det inte riktigt når ner till marken ordentligt intill vagnen. Det i sin tur gör att det blåser in där eftersom sista biten av kappan inte går att fästa på något bra sätt.
Men jag ser vårt tält mer som ett regnskydd än ett riktigt tält.

2021-05-24 kl 07:45

Angående huruvida lufttältet sluter tätt in mot vagnen, så beror ju det på om det är ett a-måtts tält eller ej. Vi har ju ett a-måtts tält och det är inga problem med tätheten in mot vagnen eftersom tältet täcker hela husvagnen, även längs med marken täcker det bra.

2021-05-25 kl 06:18

Jag har sett några Sunncamp Icon Air, men jag tycker att de ofta har en svacka på mitten och då samlas regnvatten där vilket i ett par falxl har fått tälten att säcka ihop. Ramen verkar inte bli lika styv som på kampa tälten.
Jag har tex en ganska tung värmelampa som hänger ovanför bordet på mitt Kampa tält utan problem med att det drar ner något.

AnderasDotNet, hur upplever du ditt tält, brukar du få tömma vatten från det när det regnar kraftigt ?

2021-05-25 kl 10:11

Såg detta på en camping, det va riktigt snyggt.
https://www.getcamping.se/fortalt-markiser/fortalt/luftkanaler-uppblasbara-fortalt/outwell-tide-500sa-fortalt/

2021-05-25 kl 12:52

Jag hade faktiskt trott att det inför denna säsong skulle börja dyka upp fler a-måttsanpassade lufttält, men än är de en minoritet bland lufttält, tyvärr kan jag tycka. På vår Polar 590 BK är mellanrummet mellan dörren och främre sidofönster för litet för att få plats med en tältvägg mot husvagnsväggen och samtidigt kunna öppna husvagnsdörren vettigt, och jag vill helst inte ha tältet rakt över fönstret av fler anledningar. Dels finns ju risken för repor (även om det inte verkar vara så stor risk), jag vill kunna öppna det fönstret och jag vill även kunna se ut ur fönstret utan att nåt sitter rakt över det.

Så jag får kanske avvakta till nästa år och hoppas det dyker upp fler a-måttsanpassade tält då. Även om Icon Air ser intressant ut dock. :)

2021-05-25 kl 14:42

knudaa skrev:

Är det en sida man vågar beställa från? Vågar man tro på att det finns i lager när jag fått info om åf i sverige att det är slut i hela europa?

2021-05-25 kl 15:23

Någon som har erfarenhet av Dorema Monaco Air All Season?

2021-05-25 kl 23:59

MrM skrev:
knudaa skrev:

Är det en sida man vågar beställa från? Vågar man tro på att det finns i lager när jag fått info om åf i sverige att det är slut i hela europa?

Det står ju i annonsen att dom är slut på lager.

2021-05-26 kl 00:48

David skrev:
Jag har sett några Sunncamp Icon Air, men jag tycker att de ofta har en svacka på mitten och då samlas regnvatten där vilket i ett par falxl har fått tälten att säcka ihop. Ramen verkar inte bli lika styv som på kampa tälten.
Jag har tex en ganska tung värmelampa som hänger ovanför bordet på mitt Kampa tält utan problem med att det drar ner något.

AnderasDotNet, hur upplever du ditt tält, brukar du få tömma vatten från det när det regnar kraftigt ?

Vi har sällan haft problem när det regnar, visst taket blir något nedsänkt i mitten men det kan man åtgärda med hjälp av distanser. Det är inte så att det samlas regnvatten där då taket lutar. Jag har heller aldrig märkr av att tältet skulle vara ostabilt på något sätt.

2021-05-26 kl 06:12

Jag letar nämligen också efter ett A-måtts anpassat lufttält för nuvarande sitter rakt över det främre fönstret.
Jag kollade på ett Dorema tält som såg trevligt ut. Men passande storlek till min vagn krävde 4 eller 6 extra kanaler som man blåste upp för sig själv och monterade. Då tar det mer tid än med vanliga pinnar så jag förstod inte poängen riktigt. Förutom då att man slipper packa ner pinnarna också.
Men det är mest tiden det tar att packa upp/ner tältet som är viktigt för mig. Jag har ofta uppe tältet på helgturer och då vill man att det snabbt är uppe på fredagen.

2021-05-26 kl 10:06

Vi har ju fått lite rutin på att ta upp ner tältet då även vi sätter upp det på helgturer.
Uppsättning tar ca 20 min, nedmontering går på ca 10 min.
Det som tar mest tid är ju inredningen i tältet, men det har ju inget med tältet att göra.
Vi har även en elpump till vårt tält så vi kan sitta och ta en kall öl medan tältet blåses upp :).

2021-05-26 kl 11:36

David skrev:
Jag letar nämligen också efter ett A-måtts anpassat lufttält för nuvarande sitter rakt över det främre fönstret.
Jag kollade på ett Dorema tält som såg trevligt ut. Men passande storlek till min vagn krävde 4 eller 6 extra kanaler som man blåste upp för sig själv och monterade. Då tar det mer tid än med vanliga pinnar så jag förstod inte poängen riktigt. Förutom då att man slipper packa ner pinnarna också.
Men det är mest tiden det tar att packa upp/ner tältet som är viktigt för mig. Jag har ofta uppe tältet på helgturer och då vill man att det snabbt är uppe på fredagen.

Jag har också spanat på dorema, vet inte hur lång tid det tar att blåsa upp extrakanalerna. 2-3 min/styck kanske? Hur bråttom kan man ha? Till en början kanske man kan avvakta med extrakanalerna och ta dom lite senare när andan faller på.

Dorema all season verkar vara lite mer robust än ace air

2021-05-26 kl 21:00

Ni som har kampa air 500, hur långa är era vagnar? Så här står det ang passform " Vid montering på en husvagns krävs en rak del av listen som är lika bred som tältet"

Det innebär att det inte funkar på min Kabe 590? Min raka del på listen kanske är 4.5, sen svänger det lite nedåt mot kofferten.

En annan fråga är om man helst vill ha elkabeln inne i tältet, i skydd mot väder och vind?

2021-05-29 kl 11:36

Angående att blåsa upp tält så tar det längre tid med elektrisk pump, och så låter den så alla glor på en. Men man kan sitta i en stol med en kall öl och se tältet resa sig.
Det går fort med den manuella pumpen, men man är färdig för duschen när man är klar.

Anledningen till att jag har lufttält är för att jag vill få upp det fort på fredagar när man har helgcamping. Man kör efter jobbet, är framme på campingen strax innan 18 tiden, ungarna och frun är hungriga och det skojar man inte om. Då gäller det att få upp grillen och tältet samtidigt. Vi har bra rutin på det. I med tältet, igång med pumpen. Frun tar möblerna, jag monterar grillen. Sen är alla glada och nöjda.
När man åker hem tar det 30 sek att få ur luften. Man drar ner tältet, rullar ihop det och ner i väskan och det är klart :)

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206