Kampa lufttält droppar / av LindaP

• 12 svar
Kampa lufttält droppar
2019-07-08 kl 08:56

Hej!
Vi köpte ett nytt Kampa rally air pro till vår husvagn förra året och det har fungerat klockrent! Vi har varit ute ca 10 ggr med det men imorse upptäckte jag att det droppar in från taket. Golv och inredning är blöta. Det regnade igår och nu är det sol. Känner man på takduken på insidan är den alldeles genomvåt! Kan det bli så mkt kondens?

2019-07-08 kl 10:12

Vad är det för mark ni står på?

2019-07-08 kl 10:17

Vill minnas att jag tidigare läst om Kampa lufttält som läckt i taket... Dålig impregnering kanske?

2019-07-08 kl 13:30

Hade ett Kampa lufttält som jag reklamerade/lämnade tillbaka. Bland annat på grund av läckande tak.
Man rekommenderar att man använder innertak men då hade vi ett klassblött sånt att ta hand om.

Läckande tak i kombination med att det tappade färgen gjorde att vi bytte till ett markistält i stället.
Hör av dig till återförsäljaren. Var ingen diskussion när jag reklamerade. Tog tillbaka det direkt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-07-09 kl 06:32

Vi har också ett Kampa tält, fast ett Ace Air Pro 500. Vi har inte haft problemen som Chriper beskriver. Inte ännu iallafall, det är två år gammalt nu.

Men är det fuktigt i tältet så att mycket kondens bildas på insidan så kan det ibland droppa ner. Det händer när kondens samlas vid lufttuberna som löper längs med tältet. Det är därför man rekommenderar innertaket.
Med heltäckande matta. Vårt tält torkar väldigt snabbt i solen och vi har inte innertaket. Känns som att innertaket skulle ta längre tid på sig att torka och istället binda fukten mer i tältet.

2019-07-09 kl 10:07

David skrev:
Vi har också ett Kampa tält, fast ett Ace Air Pro 500. Vi har inte haft problemen som Chriper beskriver. Inte ännu iallafall, det är två år gammalt nu.

Men är det fuktigt i tältet så att mycket kondens bildas på insidan så kan det ibland droppa ner. Det händer när kondens samlas vid lufttuberna som löper längs med tältet. Det är därför man rekommenderar innertaket.
Med heltäckande matta. Vårt tält torkar väldigt snabbt i solen och vi har inte innertaket. Känns som att innertaket skulle ta längre tid på sig att torka och istället binda fukten mer i tältet.

Vårt läckte direkt så har du haft det i två år tillhör nog inte ditt tält den läckande skaran.

Har du någon färg kvar på tältet?
Vårt såg ut som en fjällko efter fyra veckors semesterresa.
Det som störde mest var att det bara var vissa partier som bleknade.
Blev ljusgrå medans andra partier fortfarande var svarta och fina.
Såg inte kul ut alls.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2019-07-09 kl 17:43

Vårt ser inte annorlunda ut nu mot när det var nytt. Vi hade det uppe sammanlagt 12 veckor förra året. Hela Juli och Augusti. Det jag stör mig på lite är att det inte riktigt räcker ner till marken som det skall på vår vagn. Inte tältets fel men dock störigt.
Funderade först på att köpa Doremas variant som ser ut som en vanligt förtält. Det håller dessutom tätt mot vagnen, det gör inte lufttältet.

2019-07-10 kl 10:02

David skrev:
Vårt ser inte annorlunda ut nu mot när det var nytt. Vi hade det uppe sammanlagt 12 veckor förra året. Hela Juli och Augusti. Det jag stör mig på lite är att det inte riktigt räcker ner till marken som det skall på vår vagn. Inte tältets fel men dock störigt.
Funderade först på att köpa Doremas variant som ser ut som en vanligt förtält. Det håller dessutom tätt mot vagnen, det gör inte lufttältet.

Håller det inte tätt ens med stängerna bak mot husvagnsvägen?
Har ett par nya ouppackade kvar om du inte har några. Skicka PM i så fall.
Då får du vintertältseffekten och ett ökat tryck mot väggen.

2019-07-10 kl 18:04

Tack för alla svar! Då vi står i västerläge med tältet misstänker jag att tältet är väldigt varmt på kvällen, och skuggas av vagnen på morgonen så att det helt enkelt rör sig om kondens. Ska vara extra uppmärksam nästa gång det hällregnar

2019-07-10 kl 19:52

chriper, beställde faktiskt stänger förra veckan. Fick de idag. Vi har kört med sugproppar innan. Men de gå sönder hela tiden.
Tyvärr går vårt tält rakt över främre fönstret så där har jag sytt en egen kudde som skall täta. Skall bli kul att testa.

LindaP vad har ni för matta i tältet? Vi har en som är tät mot marken. Då kommer inte lika mycket fukt upp från marken i tältet.

2019-07-10 kl 21:54

David: När jag bad om offert häromveckan på ett Kampa Air Ace så rekommenderade ÅFen starkt pinnarna istället för sugpropparna.

Hur blir det med barnkammarfönstren, hamnar inte tältet för dem också på 590UK?

Jag står lite i valet och kvalet mellan 500 och 400.

2019-08-05 kl 10:35

Jag har nu åkt runt i några veckor och använt stängerna istället för sugproppar. Det fungerar klart bättre med stänger.
jag har tältet så att barnkammarfönsterna går fria, men tältet slutar mitt på främre fönstret. Vi har ett 500. Men en sak stör mig och det är att det måste vara i pricip helt plant för att tältet skall räcka ner till marken närmast vagnen. Det är iof samma problem med stödbenen. Minsta lutning och jag måste lägga klossar under. Har märkt att min vagn är mycket högre än vännernas nya Hobby tex.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206