Klassa ned totalvikt? / av marieper

• 11 svar
Klassa ned totalvikt?
2021-04-25 kl 13:11

Vi har köpt en ny husvagn med valbar totatlvikt från 1600-2000kg, tjänstevikt ca 1500kg.

Det enda som för stunden får oss att inte välja 2000kg är eventuellt/möjligt problem att sälja den i framtiden då det defintivt skulle kräva BE från nästa spekulant. Med 1800kg kan denna klara sig på B96 och rätt dragbil.

De felsta frågor brukar ju röra uppklassning, men det borde väl gå att klassa ned i samma grad? Hittar inget på nätet, eler inte mycket i alla fall.

Finns det egentligen någon anledning att välja 1800 när vagnen redan är förberedd upp till 2000, och inte kostar oss någonting?

2021-04-26 kl 09:30

Rent generellt så vill ju dom flesta ha så hög vikt som möjligt så att man kan lasta så mycket som möjligt, jag hade inte klassat ner den om det nu går. Jag vet inte om det egentligen är ett så stort problem att vagnen kräver BE om den har totalvikt på 2000, dom flesta som är spekulanter på vagnar med dom vikterna har förmodligen redan behörigheten. Sen så tror jag även att 1800 kg kan bli problematiskt för vissa att få in på ett B96, vi har en vagn som väger 1900 kg och drar den med en bil som väger 2650 kg, alltså BE krävs. Det hade nog varit enklare om alla som skulle dra tungt släp var tvungna att ta BE så mycket svårare är det faktiskt inte, sen hade det nog förhindrat att folk kör med för lätta vagnar som man istället överlastar.

2021-04-26 kl 10:44

Om jag skulle köpa en sådan vagn skulle jag se det som ett problem att den inte har högsta möjliga totalvikt. Välj det högsta möjliga! Om ni själva inte har körkort så det räcker är det bättre att skaffa det i så fall.

Vad som kan vara värt att kontrollera är om det går lätt att ändra totalvikten i efterhand. Senast jag köpte vagn fick jag höja den så mycket det gick. Det var inte svårt, men kostade ändå flera tusen, eller ungefär lika mycket som jag en gång la ut på att ta E-kort. Så det hade varit ett försäljningsargument om den redan haft den högre vikten.

2021-04-26 kl 22:53

Med tex rätt xc60 så går det att dra ~1850 på B96 (beror mest på registrerad totalvikt på dragbilen).
Den "tekniska förändringen" är redan gjord, och för just vår del har vi inga problem med 2000kg ur körkortshänseende, utan det är mer en framtida reservation.

Därav nyfikenheten om det fanns någon som hade erfarenhet av just nedklassning, detta då det kanske kan anas att B96 vinner terräng (även om det är långt kvar till antalet innehavare med BE enligt Transportstyrelsen
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/)

Vi får väl kolla med säljaren också vad deras erfarenhet är kring nedklassning inför att vi skall spika vikten.

2021-04-27 kl 10:17

Jag tror som sagt att dem flesta vill ha så hög totalvikt som möjligt och en nedklassning skulle förmodligen dra ner andrahandsvärdet.
Men varför funderar du redan nu på huruvida vikten kan påverka priset i framtiden ? Det viktigaste borde väl vara att vikten skall passa er som skall använda vagnen nu ?

2021-04-27 kl 11:28

Tror det är ganska lätt att typa om till lägre vikt än tvärtom. Vi har ett släp på jobbet som vi typade om till lägre vikt, dock fick vi byta draget för att påskjutsbromsen skulle överensstämma med den nya lägre vikten.

2021-04-27 kl 13:05

När ni nu köper ny husvagn skulle jag välja den vikt som passar Er bäst och inte bekymra mig så mycket om framtida köpare. Dessutom tror jag som flera andra att högre lastvikt gör den mer eftertraktad. Dom som inte har körkort för 2000kg har det förmodligen inte för 1800kg heller i nån större omfattning så det gör den mer eftertraktad. Det fönstret misstänker jag är ganska smalt. Så mitt råd blir också: välj max lastvikt.

2021-04-28 kl 10:18

Just för våra två XC70 går gränsen med B96 vid 1850 kg. Bilarna får dra 2100 kg.
Men det kostar oftast mer att ändra vikten än de ca 3500 kronor jag spenderade på mitt E-kort. Det var 2011, det är lite dyrare nu.

2021-04-28 kl 21:19

Ska du inte köpa en vagn till DIG och familj? Eller ska du köpa en vagn som du ska sälja?? Helt obegripligt att man kan tänka på detta sättet. En vagn är alltid bäst med så hög lastvikt som möjligt punkt.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-05-04 kl 13:36

Jag kan förstå att man tänker lite framåt och vill ha en vagn som även är enkel att sälja, speciellt då alternativen inte påverkar nåt för er mer än säljbarheten när ni väl säljer.
Med det sagt så finns det även bilar som kan dra en vagn med totalvikt på 2000 kg på B96, även om du inte får lasta hela vägen upp. Vår BM318D är en sån, där körkortet låter mig dra en vagn med totalvikt på över 2000 kg, men bilens tekniska begränsningar stoppar mig så jag bara får lasta upp till 1800 kg. Sen blir ju bilar tyngre och tyngre, så beroende på hur många år ni tänker ha vagnen kan det ju bli färre och färre bilar som kan dra den med totalvikt på 2000 kg, men jag skulle ändå kört på den totalvikten.

2021-05-05 kl 06:22

Skall vi nu tvingas köra elbilar i framtiden så tror jag det är större problem för stora tunga vagnar än själva körkortsbehörigheten.
Stora tunga vagnar kommer säkert gå att sälja till de som tex står säsong. Finns redan tjänster där företag kör ut och ställer upp vagnar osv.
Jag har även för mig att det snackades om ändringar för hur mycket man skulle få dra med en viss behörighet, men att det skulle bara gälla elbilar då dessa är så mycket tyngre.

Som sagt välj så hög vikt du kan på vagnen och bekymra dig inte om andras framtida problem.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 729 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206