Köpa första husvagnen / av Newbie555

• 3 svar
Köpa första husvagnen
2021-08-01 kl 17:11

Hejsan alla husvagnsägare :)

Jag tänkte köpa husvagn för första gången. Vet ingenting ( väldigt lite ) om husvagnar, så jag söker råd och hjälp. Hoppas ni har förbarmande över vissa, kanske uppenbara frågor.

Syfte: Husvagnen är tänk som långliggare, året runt boende i mellan-Sverige med tillhörande väder vid kust (blåst samt ner till -15 grader).
2 vux, 2 barn med tillhörande matlagning. Toa/dush utförs på servicehus. Toa vid nödfall i husvagn.
Teori: Kikar på Adria classix 613 PU 2002-2009 med långbädd samt bäddbar matbordsplats, alt bäddsoffa i förtält. Årsmodell inte så viktigt, mer för att få fullbredd och andra praktiska funktioner som kassetter ( vad jag förstått kom det vid 2000-talet och hade några år inkörs-tid)

Här kommer några frågor som jag hoppas få råd och hjälp i hur jag skall tänka för bästa comfort och för smidighet.
1. Förtält eller standby-tält för året runt boende? Måste man ta ner förtält? Fördelar/nackdelar?
2. Är det praxis att lägga trall under golvet till förtält? Vad är fördelen isf med trall? Jämnare, bättre isolering?
3.Finns andra golvvärme system än ALDE? Golvvärme, klokt att ha för höst/vinter?
4. Heki lucka, förstått det som taklucka men en del forum skriver Stor Heki-lucka för förvaring? Vad är det och vad är bra med en STOR heki-lucka?
5. Finns ingen vattenanslutning till platsen,bara ström, är dusch onödigt?
6.Gråvattentank? Vad är det?
7. Kassett för toa och spillvatten( disk/dusch)? Är de separerade eller samma? Är de alltid på motsatt sida till förtältet och på utsidan?
8. Vid minusgrader så fryser vattnet. Avråds användning eller är det kassetter eluppvärmt?
9. När man lämnar en husvagn vintertid och åker dit ibland, skall man ha underhållsvärme eller är det ej nödvändigt?
10. Köksfläkt, är det standard eller monterat i efterhand? Ser sällan "köksfläkt"? Tänker mig os och lukt.

Många frågor men hoppas få hjälp från er med rutin och erfarenhet kring husvagnsägande.
Kom gärna med fler förslag eller idéer, utöver de frågor jag listat ( läs " som jag kommer på" ). Vilken vagn rekommenderar ni för min "stereotyp"?

Sen tillkommer olika gastyper som jag läst om på detta forum och verktyg som man kan tänkas behöva.
En del saker får man lära sig den hårda vägen men alla råd är välkomna, exempelvis vad som oftast går sönder och som man måste laga/reparera.

2021-08-02 kl 11:42

Golvvärme finns både elektrisk och vattenburen.

Dusch i vagnen är bra om man inte har något annat. Men ska du stå på en camping hela tiden duschar du hellre där.

Gråvattentank är en avloppstank för "grått" avlopp. Alltså disk- och tvättvatten. Att skilja från svartvattnet, som kommer från toaletten.
En del vagnar har ingen gråvattentank, utan släpper ut gråvattnet under golvet. Då får man ha en utvändig tank/påse till det vattnet. Eller dra en avloppsslang till avlopp, om sådant finns.

Kassettoaletten samlar alltså upp svartvattnet i den kassetten. Det är separat från avlopp från dusch och handfat, enligt ovan.
Toaletten kan sitta på vilken sida som helst. Det beror på planlösningen.

Hur väl vagnar klarar minusgrader och vatten är olika. En del har uppvärmning vid allt som kan frysa. På andra får man dra isär avloppsrören under vagnen, så vattnet kan rinna rakt ner i en spann.

Att ha värme på när vagnen inte används blir rätt dyrt, om du får betala för strömmen. En del fjärrstyr värmen, eller startar den på timer innan de kommer dit.

Vissa vagnar har köksfläkt, andra inte. Kan gå att eftermontera, åtminstone om det inte ligger solpaneler på taket där röret ska ut.

Gasolen är inte mycket att orda om. Det finns olika flaskor i olika länder, men så länge du håller dig i Sverige är det inget problem.

En klubba att slå ner tältpinnar med och för övrigt en vanlig verktygslåda brukar jag ha med. Multimeter och en "termosflaska" till domkraft. Lite träklossar att lägga under stödben och hjul där det är ojämnt.
Nu tänker du ju inte dig att bo i en husvagn, utan i en stuga, som bara råkar ha hjul till ingen nytta undertill. Så du sätter ju bara ner benen en gång, vilket förstås gör att du inte behöver vara beredd på olika underlag.

2021-08-04 kl 20:38

Tack för vänligheten att svara. Uppskattar det apersson850.
Ibland är det inte så tydligt vilka funktioner en husvagn har.
Försäljare nämner det som säljer bäst. Addera mig i ekvationen som helt novis, gör det svårt att veta vad man skall fråga efter. Jag har muntlig avtal på en hobby 560 wlu prestige som jag ska kolla på. Nu vet jag lite mera och kan fråga.
Läste en kontroll-lista men det var mer teknisk karaktär, kolla vattenläckan på dessa ställen, bromsar osv.
Tack för ditt svar!

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206