Köpa husvagn över telefon? / av Anonym 930582780

• 29 svar
Köpa husvagn över telefon?
2014-02-04 kl 12:38

Hej,

Skulle vilja få era tankar kring vår situation. Vi har hittat vår drömvagn, den finns hos en säljare 50 mil bort. Vi ska lämna vår nuvarande vagn som inbyte och ska lägga 135 000 kronor emellan. Jag pratade med säljaren (husvagnshandlare, inte privatperson) via telefon igår och de är villiga att göra hela affären via telefon.

För mig känns det lite läskigt att köpa en vagn för de pengarna som vi inte har sett men säljaren försäkrade mig om att han kan sälja den osedd med gott samvete. Att åka ner nu är verkligen inte ett alternativ då vi väntar vårt andra barn när som helst och dessutom står vår vagn vinterförvarad och går inte riktigt att komma åt på några månader.

På säljaren lät det som att de gör så här lite då och då under vintersäsong. Vi har läst massa positivt om handlaren i fråga. Hur tänker ni kring detta? Är det urbota korkat att köpa en vagn osedd? Är det något speciellt vi ska tänka på?

Tacksam för svar!

2014-02-04 kl 12:45

Hej
Ta en kreditupplysning på handlaren. OM han går i konkurs innan du hämtat vagnen är du blåst. Utgår från att han mailat bilder på vagnen, men titta på reg nummret och kolla på transportstyrelsen att vagnen står registrerad på handlaren.Ta om möjligt kontakt med föregående ägaren ( om det är en beg.vagn)och hör med honom om vagnen är ok med avseende på fuktkontroller o.dyl. Men ändå jag personligen skulle nog tveka ändå ....

2014-02-04 kl 12:58

Tack för ditt svar, handlaren är en av de större i Sverige så tror inte konkurs är aktuellt.. Bilder och regnummer har vi fått, dock ingen bild på just regnumret men har kollat och handlaren står som ägare. Vagnen är en -06:a och den är fukttestad u.a enligt säljaren.

2014-02-04 kl 13:48

Ja jag skulle aldrig betala den förrän jag har sett den...
Som jag har varit med om både vad gäller husvagnsköp och bilköp på distans är att man får en förklaring av säljarens objekt, man själv får förklara sitt objekt, sen brukar man inte genomföra affären förrän bägge objekten är hos handlaren, som kund kan man nästan aldrig pruta på det förväntade, men av någon anledning brukar handlarna granska ens objekt riktigt hårt för att sedan sänka dess värde, vilket då betyder att inbytespriset blir högre....
Men som sagt.... BETALA ALDRIG innan du har sett varan.
När ni har fått ärat barn, då kanske du själv kan åka ned och slutföra affären...

2014-02-04 kl 14:10

Vad förlorar du på att åka dit med din vagn, få den värderad samt kolla den nya ifall den känns ok.
Kan ju också vara en husvagn med röklukt eller ngt annat elände som ni upptäcker vid ett besök.

Kanske ni tar den som står bredvid istället av ngn andledning?

2014-02-04 kl 15:31

Gud hjälpe! Köp INTE en vagn över telefon även om det är en s.k. väletablerad husvagnsfirma. Åk Dina 100 mil t.o.r. och kontrollera vagnen. Kolla fukt, gasolinstallationerna, däcken och allt som har med vatten att göra. Betala inte förän Du har kollat att allt är OK. Jag talar av egen erfarenhet. Lycka till!

2014-02-04 kl 17:06

Annars köp en vagn på http://www.kvd.se det finns några där nu, sälj er på samma sait eller på blocket...

2014-02-04 kl 18:05

Tufft att köpa osett, även om säljaren är seriös så kan era värderingar kring ett och samma objekt skilja sig åt väldigt mycket.

2014-02-05 kl 12:25

Vi köpte vår vagn via telefon, såg den på nätet. Det var en demovagn. Vi har haft den i 6år och inte haft några problem med den. Men det var ju en helt ny vagn vi köpte, jag skulle nog inte köpa en beg.vagn via telefon. Säljare är alltid säljare och det är alltid du som köpare som får stå där med "skägget i brevlådan". Tänk dig noga för!:)

2014-02-05 kl 15:36

finns ingen liknande på närmre håll?

2014-02-05 kl 18:31

Finns det ingen i närhet härifrån forumet som bor i närheten och kan titta på den så får du en opartisk bedömning? Vet att vi gör så i bilkretsar.

2014-02-05 kl 18:37

Vart var det du såg denna husvagn? Jag bor i skåne (Ängelholm). Skulle kunna titta på den om den är här i närheten.

2014-02-05 kl 23:00

och jag bor utanför lund så. och går dessutom pappaledig

2014-02-06 kl 07:15

Kan de inte hålla den ett litet tag så bebisen hinner komma ut och du kan åka och se vagnen? Det kan ju inte vara akut högtryck på försäljningar just nu tänker jag? Eller om nån vänlig själ här kan kolla den åt er... Man blir så glad av denna glada vänliga hjälpsamhet!

2014-02-06 kl 11:13

Vi köpte våran nuvarande husvagn av en stor välkänd firma ca 42 mil enkel resa från oss. Vi gjorde så gott som upp affären per telefon, fick offerten mejlad där det stod klart och tydligt vilka husvagnar affären gällde, utrustningar och skick m.m.(vi hade ett inbyte) men hade en överenskommelse att båda parter ville se och kontrollera vagnarna på plats innan affären genomfördes. När vi sen kom dit så kolla dom igenom våran inbytesvagn och vi kolla igenom den "nya" vagnen. Eftersom allt var som det skulle, vi var nöjda och dom var nöjda, så genomförde vi affären. Hade det mot förmodan varit så att någon part ej varit nöjd, hade vi endera diskuterat fram ett nytt pris eller avböjt bytet. Vi är supernöjda och ångrar inget idag, detta är snart 2 år sedan.

Lite kul kuriosa om detta; några månader efter vi bytt in våran vagn så träffa vi dom nya ägarna då vi var på samma camping här i Hälsingland. Det är ju ändå trots allt drygt 40 mil bort där vi bytte in vagnen (och dom nya ägarna bor där) hur stora är oddsen att man träffar på dom med alla campingar som finns? Ibland är världen liten :)

Susanne
2014-02-06 kl 23:17

Och jag bor i Jämtland,om vagnen finns häruppe. Tittar gärna på den

2014-02-07 kl 11:59

Tack snälla ni som svarat och erbjudit er att åka och titta på vagnen! Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra och till sist bestämde vi oss för att chansa.

Inte på att köpa vagnen osedd utan på att bebisen inte bestämmer sig för att komma just nu

2014-02-07 kl 12:00

Tack snälla ni som svarat och erbjudit er att åka och titta på vagnen! Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra och till sist bestämde vi oss för att chansa.

Inte på att köpa vagnen osedd utan på att bebisen inte bestämmer sig för att komma just nu

2014-02-07 kl 12:02

Hmmm hälften försvann :(

Vagnen finns i Skåne, Bromölla närmare bestämt och vi är i detta nu på väg ner för att titta på den. Det fick bli en liten minisemester men bebisens journal är med på resan om det skulle sätta igång.

Nu håller vi tummarna för att den är lika fin irl som på bilderna :)

/Mamman i familjen

2014-02-07 kl 13:01

Lycka till med både det ena och det andra ! :)

2014-02-07 kl 14:23

Ni måste berätta för oss hur det går, med vagn och bebis!

2014-02-07 kl 22:06

Ja herregud, det blir spännande.. Berätta för oss sen..

2014-02-08 kl 08:31

LYCKA TILL med husvagns köpet!

2014-02-08 kl 11:58

På väg hem igen efter en natt på hotell i Skåne. Vagnen var lika fin som vi hoppats på efter att ha sett bilder och vi skrev på alla papper igår. Det känns superbra och nu längtar vi efter april då vi ska dra ner vår vagn och få ge oss ut på första trippen med vår nya pärla.

Innan vi hämtar den ska den vägas upp. Totalvikt idag är 1500kg med en tjänstevikt på 1420kg så handlaren ska montera en balk, besikta och fixa alla papper så när vi hämtar den är totalvikten 1700kg.

Och bebisen ligger kvar i magen :)

2014-02-08 kl 19:21

okej. men det låter ju kanoners.
SKönt det löste sig.

Lycka till

2014-02-08 kl 19:33

Kul och grattis. Jag tror det var förståndigt att göra som du gjorde nu genom att åka ner.
Antar att du är nöjd med att gjort så med för att slippa att vara orolig.
Grattis till köpet och lycka till med den nya familjemedlemmen också. :-)

2014-02-08 kl 22:14

Grattis!! Påminner mej om mina bilaffärer genom åren.... Jag och min sambo som då var höggravid,ca tre veckor kvar!! Åkte tåg från ÖStersund till Oskarshamn för att hämta en bil. Resan gick bra,men nervös var vi.....

2014-02-28 kl 19:45

Det var i sista stund vi åkte. Vi kom hem på lördagen och på torsdagen kom vårt andra mirakel och familjen är nu komplett :-)

I april åker vi ner och byter vår gamla vagn mot den nya, fina Knausen, vi längtar så! Tack igen för ert engagemang och era lyckönskningar! :-)

2014-02-28 kl 22:01

Dubbelt grattis och lycka till.

Opel Insignia Country Tourer 4x4 210hk 2018
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
http://manssonslatadagar.blogspot.se/
  • 29 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206