Kvalité husvagn / av mortimer

• 19 svar
Kvalité husvagn
2021-05-04 kl 13:53

Hej

Jag har en Hobby 540 från 2009 som jag går i tankarna att byta. Vilken tillverkare har överlag bäst kvalité (minst risk för fuktskador, minst fel överlag m.m..) på sina vagnar ?
Önskan är att hitta en barnkammarvagn med våningssäng(2st bäddar) och F-säng bredvid alt. nedbäddbar dinett, U soffa i andre änden, som äldst 2013, max 600 serien i storlek och max 250tkr

/M

2021-05-04 kl 19:42

Vill du ha en vagn med bäst fuktgaranti så ska du kolla på LMC som har 12 år eller Bürstner som har 10 år. Sen är det bra kvalitetsvagnar också.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-05-04 kl 19:47

Den modellen som vi har matchar ganska exakt din beskrivning. Vi har en Knaus 590 Scandinavian Selection årsmodell 2021, men du kan säkert hitta en några år äldre sån vagn för det priset.

2021-05-05 kl 23:42

Även polar, Kabe, cabby, Solifer mfl har vagnar med den planlösningen, men kanske just nu tufft att få in en 2013 eller nyare i den nämnda budgeten?

2021-05-06 kl 08:28

Vad är en F-säng för något?

2021-05-06 kl 10:27

Det menas nog fransk säng, d.v.s dubbelsäng längs med vagnen utefter ena långsidan.

2021-05-06 kl 10:40

mortimer skrev:
Vilken tillverkare har överlag bäst kvalité (minst risk för fuktskador, minst fel överlag m.m..) på sina vagnar ?

Detta tycker jag är en mycket intressant fråga. Vore roligt om så många som möjligt ville delge sina erfarenheter om detta. Utan att ha några vetenskapliga bevis för det så utser jag Cabby som en kandidat. Min erfarenhet är att deras vagnar är väldigt välbyggda och står sig bra emot fuktskador. Har själv haft en gammal 440 från 1987 och den var snustorr, rejält byggd och fungerade bra. Å andra sidan hade husvagnar inte särskilt mycket finesser på den tiden.

2021-05-06 kl 11:57

Jan-E,
Blir ju lite av anekdoter såklart mer än objektiv fakta. Men min högst personliga enkla åsikt är att den vagn Cabby producerade 2015-2016 ("Cabbymetoden 2.0") står sig väldigt bra kvalitetsmässigt. Konstruktionen känns mycket robust och gedigen.

2021-05-06 kl 15:14

Anden,
Jo så är det ju, men många här har haft många olika vagnar, eller flera av samma märke som man tyckt om och jag tycker det skulle vara kul att höra om deras positiva och negativa intryck/erfarenhet av dessa vagnar. Kanske kan man skönja nåt mönster, att vissa märken har mer problem än andra?

Själv har jag bara erfarenhet av en Cabby från 1987 och nuvarande Solifer från 2002. Ingen av dom har haft några större fel eller fuktskador, men naturligtvis en del mindre reparationer, som byte av glödlampor, vattenpumpar och batteriladdare t.ex. Cabbyn var mer rejält byggd, Solifern är ett lättviktsbygge på gott och ont. Skåpluckor och garderobsdörrar ser snygga ut men dörrspeglarna är i tunt faner som lätt lossnar om man råkar komma åt dom lite för hårt. Skåpluckor och lådor kan också åka upp under färd så innehållet åker ut. Det skedde aldrig med Cabbyn, som hade rejäla träskivor och lås i dörrar och lådor. Båda har vattenburen värme, men jag upplevde såväl jämnare värme som bättre isolering i Cabbyn. Radiatorerna verkar sitta glesare i Solifern och jag upplever mera kallras längs väggarna i den när det blir nån enstaka minusgrad på vår eller höst. (Vi vintercampar aldrig.) Däremot så är Solifern väldigt lättdragen och går stadigt och lugnt bakom bilen, tack vare låg vikt, lång dragstång och bra strömlinjeform.

2021-05-06 kl 15:38

Den enda vattenläcka jag råkat ut för var i vår första Tabbert. Där hade den som monterade takluckan missat att få tätningsmassan runt hela luckan. Det fanns ett avbrott på ett ställe, och där rann det förstås in.

Annars har de klarat sig utan fuktskador. Takluckan var bara att lyfta av och täta om, förstås.

2021-05-09 kl 14:12

En Cabby alla dar i veckan.
Har haft ett flertal nya och aldrig haft några större fel.
Med deras isolering och produktion har ni också väldigt liten risk för fuktskador.
När vi nu avvecklade vårt "problembarn" Kabe 630 2018 letade jag faktiskt efter en Cabby av sista årsmodellen 2016 men hittade ingen då de tydligen säljs snabbt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-07-11 kl 13:36

Återupplivar denna tråden lite. Har läst både denna tråden och en annan som tillkommit härefter där TS köpte en Hobby 650KMFE 2021.

Dethleffs som också har 12års täthetsgaranti(?) om man gör fukttest varje år, hur står den sig på andrahandsmarknaden den dagen man vill sälja den, är det samma efterfrågan på en sådan som t.ex Hobby ?

Knaus, t.ex 590UK Scanidnavien Ed, är det 10 år på de också ?

Tanken från början var en budget på max 250tkr men har insett att ska man ha en barnkammarvagn av årsmodell 2015 eller nyare så får man upp i åtminstone 270-280tkr

Storlek upp till 650 är också ok. V90 T4 med B96 som får dra 1800kg. Sen vill man ju ha lastvikt på åtminstone 150kg om det blir montera mover/AC också senare.

2021-07-11 kl 23:24

Lastvikt på 150 kg är alldeles för lite. Det räcker inte till en familj ens utan mover på vagnen.

2021-07-12 kl 09:05

Vad får du inte med på de 150kg ?

2021-07-12 kl 20:49

Jag lastar utemöblerna, tält, verktygslåda, någon kabel och kamera i bilen. Sen är det fullt där. Gör jag inte det har jag överlast på mina 200 kg.
Senast hade jag inte tältet med. Då låg paddelbrädorna i bilen istället.

2021-07-13 kl 09:01

Jag har 300 kg lastvikt och det kommer vi nästan upp i när vi åker på sommarsemester. Bara AC:en och tältet stjäl 70 kg av den lastvikten. Vi är fyra i familjen.
Drar med en Tiguan så bagaget är inte mycket att hurra för. Man kan med milt våld få in tältet där. Men ekipaget ligger bättre på vägen med tältet längst fram i vagnen.

2021-07-13 kl 11:06

Jag har en Hobby 540Uk med 215kg lastvikt. Har markis,tält, mat, kläder, sängkläder, xtra madrass, leksaker, tv, grill och annat smålull. Ingen AC eller mover. Kan inte känna jag kommer över lastbilen. Hade varit bra om Trafikverket kunde haft sina vågar längs vägarna öppna för frivillig vägning, iaf på sommaren.

2021-07-13 kl 11:38

Plocka ut och väg allt innan du bär in det i husvagnen igen, så ska du se hur mycket det drar iväg. Många bäckar små... Glöm inte tallrikar, bestick, allt som ligger i gasolkofferten och i skåp och lådor. Vi kontrollvägde vår husvagn på en våg en gång och konstaterade rejäl övervikt. Vid hemkomst tog vi då ut allt och vägde, valde ut vad vi absolut behövde och lämnade övrigt hemma. Vi har 180kg lastvikt och är bara 2 vuxna. Husvagnen har solcell, i övrigt inget extra. Vi har inte ens tält med på resor. Bara en lätt Biltema markis. Vi har ingen gasoltub med och endast vatten i spoltanken till toan, inget mer. Trots det tycker vi att 180kg är alldeles för lite. Vi måste lasta väskor med kläder och skor i bilen för att inte överskrida lastvikten.

Ang. platser att väga husvagnen på så fick jag tips om att många större återvinningsstationer i städerna har krönta vågar för sopbilarna. Killen vid en sån sa att jag absolut fick väga min husvagn där. T.o.m den lokala bilprovningen intill använde samma våg. Jag har även kontrollvägt vagnen en söndag på vågen vid infarten till ett pappersbruk, där långtradare väger massaved på vardagarna. Fick tipset av en långtradarchaufför. Men närmaste trafikvärksvåg visade väldigt mycket fel, så den litar jag inte på.

2021-07-13 kl 11:40

Trafikverket har ett antal vågar öppna för allmänheten enligt deras hemsida.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Fordonsvagar/

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206