Husvagn: Kabe Classic 560 B14

Publicerad: 2015-10-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Rejäl golvyta och våningssängen alldeles intill dubbelsängen borde bädda för att barnen trivs och känner sig trygga i Kabe Classic 560. Det är ingen större överdrift att vi känner hemtrevnad när vi stiger in i Classic 560. Och då ska vi ha i åtanke att Classicserien är en instegsmodell och har något enklare inredning och...

Rejäl golvyta och våningssängen alldeles intill dubbelsängen borde bädda för att barnen trivs och känner sig trygga i Kabe Classic 560.

Det är ingen större överdrift att vi känner hemtrevnad när vi stiger in i Classic 560. Och då ska vi ha i åtanke att Classicserien är en instegsmodell och har något enklare inredning och något kortare utrustningslista än sina syskon i Kabefamiljen. Jag noterar krokar och en trio skoskåp/lådor i anslutning till entrén, vilket är bra. Slår mig ned i den stora u-soffan och där sitter jag gärna och länge. Tar fram måttbandet och kommer fram till att 5-6 vuxna personer får plats utan att sitta i knät på varandra. Sittdjupet prickar nästan boverkets norm 45 centimeter (47 cm) och detta tillsammans med skön komfort och gott svankstöd leder till att jag ogärna flyttar mig härifrån. Noterar även taklampa, taklucka, spotlights i hörnen och 230-uttag.

Husvagn: Kabe Classic 560 B14
Det är gott om plats och god komfort i sittgruppen.

Avståendet mellan sittgruppen och köket består av en yta som får hela husvagnen att andas öppen planlösning. Ok, det är inte stort som ett dansgolv, men det är en Classic 560 vi synar och inte en tiometers Hacienda. Jag tar mig till köket och där finns det inte mycket att anmärka på, tvärtom. Här finns skärbräda (56×40 centimeter), sophanteringskärl, soft close, fläkt, kryddställ, stänkskydd, dubbla 230-uttag, taklucka, rejäla överskåp och gott om förvaring i en handfull lådor under diskbänken. Lägg till tre brännare på rad, vilket gillas, och 190-liters kyl/frys med AES-funktion.

Men det är inte bara synliga detaljer som är viktiga, den högteknologiska tillverkningen med en rad innovationer och patent bör också nämnas. Att Kabevagnarna är byggda för skandinaviskt klimat är knappast något nytt. Men de har heller inte legat på latsidan när det gäller uppdateringar. Ständigt förbättras fordonsparken med en rad uppfinningar som gör boendet, även under de
bistraste av vintrar, komfortabelt.

Den nyutvecklade väggkonstruktionen iWall är en sandwichkonstruktion där ecoprimisoleringen innesluts mellan två typer av aluminiumplåtsom toppas med en mjuk, ventilerande väggtapet som ger hög fuktsäkerhet. Lägg till plastreglarna som har ingjutna luftkanaler vid speciellt utsatta delar. Eller Kabe Variovent som är ett reglage under fönstren, som ger möjlighet att justera friskluftsintaget. Vidare till hygienutrymmet, där det finns en utdragbar duschslang från tvättstället och inte en duschkabin. Duschmöjlighet finns alltså, med betoning på möjlighet. Belysningsknappen sitter på barnvänlig höjd. Toalettrulleshållare finns och vi bockar även av taklucka, 230-uttag, stora speglar, god belysning och riktigt bra förvaringsmöjligheter i såväl över- som underskåpen.

Husvagn: Kabe Classic 560 B14
Duschmöjligheter finns och lysknappen sitter på barnvänligt avstånd.

Och så har vi det där med tryggheten för barnen. Är de lite yngre kan det knappast bli bättre än med en våningssäng där de kan stoppa ut handen och känna närheten till mamma och pappa. Tyginklädda distansskivor, vridbara spotlights och fönster finns vid samtliga sängplatser. Barnen har dessutom var sin praktisk tygficka där läsplatta eller tidning kan placeras innan John Blund kommer på besök. Ett 230-uttag får de samsas om. I taket gläds vi åt komforten (Heki taklucka) och säkerheten (brandlarm).

Husvagn: Kabe Classic 560 B14
Tryggt att ha föräldrarna på bara en halvmeters avstånd på natten.

Vi leker med tanken att det är just två vuxna och två barn i husvagnen när vi ser över inre och yttre packningsutrymmen. Elva stora överskåp med distansskivor och rejält tilltagna luftspalter. Dubbla linneförråd. En garderob som kan fungera som torkskåp med droppfat, en speciell konvektor samt reglerbar takventil för optimal värmecirkulation. Skriver även dit skidlåda, tomt under våningssängen och till 80 procent tomt under dubbelsängen. Bra.

Trots att utrustningsnivån är mindre i Classic än i övriga Kabevagnar finns det gott om komponenter som gör den till en komfortstark husvagn för året runtbruk. Att man tummat på vissa inredningsdetaljer, som vi nämnde inledningsvis, behöver inte betyda att husvagnen i sig är sämre än syskonskaran. Ventilationssystemet är exempelvis detsamma och Aldes vattenburna värmesystem med likaledes vattenburen golvvärme ingår i grundutrustningen.

Husvagn: Kabe Classic 560 B14

FAKTA
Kabe Classic 560 B14
Kaross: Ecoprimisolering (golv/väggar/tak), kulhamrade ytterväggar, slätt front- och bakstycke.
Totalvikt: 1 700 kg
Lastvikt: 250 kg
Hjul: 185R 14C
Utv. l/b/h: 641/250/264 cm (771 cm inkluderat dragbom)
Inv. l/b/h: 560/235/215 cm
Färskvatten: 40 liter
Spillvatten: 32 liter
 Värme: Alde vattenburen, golvvärme (vattenburen)
Kyl/frys: Dometic 190 liter, AES-system

Rulla till toppen