Kvalitet Kabe husvagn / av Jan-E

Kvalitet Kabe husvagn
2016-02-07 kl 19:26

Med anledning av att tråden om Polars kvalitet tog upp även Kabe tänkte jag det var lika bra skapa ny tråd om just Kabes kvalité.

Som alternativ till ny Adria/Hobby/Knaus, som avhandlas i separat tråd, har jag börjat fundera på beg. Kabe Briljant istället, eftersom den verkar trevlig, komfortabel och passar oss storleksmässigt. Men i tråden om Polar framkom att Kabe haft problem med mycket slarvfel som härleddes till stora varsel 2009-2011... Det gjorde mig lite orolig.

Jag undrar nu, hur är era erfarenheter av kvalitén på Kabe i allmänhet och Briljant i synnerhet, årsmodellerna -06-11?

Bör man undvika just årsmodellerna -09-11 och vilka årsmodeller är i så fall bättre? Är det bättre köpa -06-08 istället? Såväl goda som dåliga erfarenheter är intressant att höra!

2016-02-07 kl 19:28

Vi hade en Briljant årsmodell -98 och den var felfri :)

Jens

2016-02-07 kl 19:38

Tack Jens! Kanske är det lugnt om man bara undviker årsmodellerna -09-11 då... Eller så är redan dom slarvfelen åtgärdade om man köper en begagnad...

2016-02-07 kl 19:43

Efter det att vi åtgärdat är det felfritt, men det handlar väl också om hur mycket pengar man vill lägga.

Jens

2016-02-07 kl 19:54

Samma här, efter att allt blev fixat så var vagnen i stort felfri, som jag skrev tidigare i Polar tråden så är våran Kabe 2014 den mest felfria vagn vi haft.
Beroende på budget så kanske Kabe Classic kan vara ett alternativ

2016-02-07 kl 19:57

Classic är oxå fina vagnar.
Kanske tom mer utrustade för endamålet.
En Royal eller Imperial har många gånger utrustning man aldrig, eller sällan, använder.

Jens

2016-02-07 kl 20:12

Jag skulle nog kunna säga såhär.. Oavsett vilket fordon du köper så är det alltid uppgång och nedgång i kvalitén.
Jag kan uppleva så att när det är byte av serie, årsmodell eller andra ändringar som sker löpande så ökar risken för att man får ett fordon med en avvikande kvalité ibland.

Ibland så har man den där oturen att få ett så kallat måndagsexemplar men detta ska inte ses som generellt för hela modellen i sig eller årsmodellen eller serien.

Min åsikt efter ett antal år inom fordonsbranschen är att man oftast kan få tag i riktigt fina fordon även om det kan vara en utsatt modell eller serie.

Den enda riktiga rekommendation är att du besikta den vagn du köper på rätt sätt, be om besiktningsprotokoll och besiktningspapper så tror jag du kan vara utom fara.

2016-02-07 kl 20:17

Helt sant!
Dessvärre säger inte ett protokoll på besikningen så mycket om vagnen i sig.
Sedan är det ju så med dessa fritidsfordon, oavsett vagn eller husbil, att jag inte kan minnas någon som köpt nytt utan några som helst garantijobb. Som jag skrivit tidigare...de som köper vagnen efter oss troligtvis får en kanonvagn.

Jens

2016-02-07 kl 20:18

...eller Du menar kanske ett protokoll från handlaren?
Är det ett sådan protokoll så ser Du betydligt mer gällandes fukt etc.

2016-02-07 kl 20:27

Jens och Anneli skrev:
...eller Du menar kanske ett protokoll från handlaren?
Är det ett sådan protokoll så ser Du betydligt mer gällandes fukt etc.

Ja absolut protokoll från handlaren. Jag är inte superhaj på affärer, men skulle något avvikande ske i kvalitén som inte går in under tillverkarens garanti så har nog man några månader på sig att hitta felen och få det åtgärdade. :)
Det är oftast fukt och läckage av olika slag man regerar på och inte en sned list som råkat bli lite sned av olika orsaker.

2016-02-07 kl 20:30

Så är det ju, även om listen i sig skulle vara irriterande :)
Fukt är ju sådant som kan dra iväg i kostnader.
Själv skulle jag aldrig kolla på en vagn under 70-80000:- då det oftast är fukt i dessa vagnar och reparation åtgärdas av säljaren på köparens bekostnad.

Jens

2016-02-07 kl 20:32

...nu menar inte jag att alla vagnar under detta pris är fuktskadade!
Man måste ju även ställa årsmodell och pris mot varandra...

2016-02-07 kl 20:39

För att återgå till ämnet, jag vill påstå att Kabe i det stora hela är en bra vagn.

2016-02-07 kl 22:00

Tack för alla svar! :-)
Jag har även tittat på Classic 470, men efter -12 blev dom av någon anledning tyngre, så därför har jag mest tittat på Briljant från -06 fram till -11. Men Classic 470 fram till -12 kan också vara något. Men helt ny känns både för dyr och för tung... Upp till 200-220.000kr är väl ungefär max vad vi vill ge...

Som med allt begagnat gäller det väl att studera testprotokoll och själv "leka finn fem fel".;-)

2016-02-08 kl 12:56

Har ingen egen erfarenhet av Kabe, men träffade ett par som beställt en ny vagn. Kommer inte ihåg vilken årsmodell det var men det var en med slät plåt, kanske en 2014. I alla fall så fick dom limsläpp så plåten bukta ut från vagnen på flera ställen. Sen hade klädseln på dynorna blivit väldigt noppig ganska så snart efter dom köpt vagnen. De berättade att de blivit hänvisad till återförsäljaren, och återförsäljaren i sin tur hänvisar till Kabe i Tenhult och så där håller de på. De har inte fått den hjälp som de önskat, de var väldigt besvikna på Kabe.
Dom hade nog riktig otur och fick ett måndagsexemplar, och det kan ju drabba alla märken.

Susanne
2016-02-08 kl 13:55

Hej Susanne! Oj då, det var ingen rolig historia... Visst, måndagsexemplar kan det säkert bli av alla märken. Frågan är väl bara hur ofta... Men viktigast då är ju att man får ett bra bemötande och att felen åtgärdas snabbt och smidigt! Vilket inte skett i detta fall... Dåligt! Ja, nog verkar det finnas många fallgropar vid husvagnsköp... Kanske finns det inga säkra märken...

Handlare som behandlar sina kunder så illa tycker jag man kunde hänga ut med namn, så att man kan undvika dom!

2016-02-08 kl 14:05

Vårt tyg har oxå blivit noppigt där vi inte ens sitter.
Tydligen var det något problem som Kabe skulle byta ut utan konstigheter.
Vår ÅF är riktigt bra och mån om sina kunder.

Jens

2016-02-08 kl 14:43

Ja, det är viktigt ha en bra ÅF!

2016-02-08 kl 14:49

Har Du kikat något på Polar?
Eller är det inte av intresse?

2016-02-08 kl 14:57

Jag har kikat på Polar, men tyvärr finns ingen mindre modell och dom är ganska tung. Deras minsta modell är 520 och dom har ofta väldigt låg lastvikt. Slog just på en -06 och den har totalvikt 1350kg, vilket är lagom för oss, men bara 100kg lastvikt... Nästa, en -08, har 1300kg totalvikt och bara 50kg lastvikt!!! Hur kan man tillverka vagnar med så låg lastvikt? Därför går Polar, tyvärr, bort för vår del. Men det är synd, för jag gillar Polar för övrigt!

2016-02-08 kl 15:30

Märkligt som Du säger ang lastvikten?
Det är väl någon som behövt lite lastvikt.

2016-02-08 kl 15:32

Polar är väldigt fina

2016-02-08 kl 15:33

Blir det inte husbil nästa byte så lutar det åt Polar faktiskt...

2016-02-08 kl 16:11

Ja, det måste ju vara första ägaren som beställd den så... Men det låter farligt åka med så låg lastvikt! Det blir ju så bökigt om man inför varje resa måste packa över nästan allt i bilen...

Ja, Polar är fina. Synd dom inte har någon mindre vagn... Samma med Cabby. Hur länge tillverkades Cabby 46? Sällan man ser någon till salu... (Eftersom vi gillade vår 440 så vore kanske det ett alternativ...)

Minsta nyare svenska vagn är väl Kabe Briljant och Classic 470, vad jag vet.

2016-02-08 kl 16:15

Jens och Anneli skrev:
Blir det inte husbil nästa byte så lutar det åt Polar faktiskt...

Nu är jag inte riktigt med, med tanke på det du skrev i en annan tråd.

Nja, Polar lär det inte bli i första taget så länge man får vara med och bestämma.
Finns fortfarande en del brister anser jag. Dessutom varslar väl dom folk och ressultatet av detta blir att det kommer troligtvis att slarvas för att hinna med.

Jens

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-02-08 kl 18:35

Hahaha, varje man är väl herre utanför sitt hus :)
Har sökt mer fakta och känner att viss info gällandes Polar inte nämnts för mig.
De som äger en vagn vägrar många gånger att erkänna sin dåliga affär och pratar då hellre illa om andra märken. Men inget köp är gjort och det som just nu är ett litet frågetecken är att dom fortfarande använder reglar i trä.
Gillar Polars inredning mer och mer...

2016-02-08 kl 20:13

Apropå Polar 520 2,3 så hittade jag en broschyr från 2004 och enligt den hade denna vagn då 1180kg tjänstevikt (inkl. 40L vatten) och gick att få med totalvikten 1350kg, alltså i alla fall 170kg lastvikt. Lite till om man tömmer ur vattnet.;-) Kanske räcker... Skulle jag hitta en sån vore den intressant! Undrar hur många årsmodeller framåt som denna vikt gäller..? (Den -06 jag nämnde högra upp var 2.5 bred.)

Bäddmåttet på dubbelbädden var 198x135/120cm. Rätt bra för att vara en 2,3 bredd!
I Kabe Briljant 2,3 är bäddmåttet 196x129/102cm...

2016-02-09 kl 05:49

Såg att Polars bäddar verkar vara större i jämförelse med Kabe.

Kolla bytbil.com

2016-02-09 kl 19:47

Just det! Det gjorde ju Polar intressantare!:-)

Har kollat bytbil.com men tyvärr finns inte många Polar 520 av dom årsmodellerna till salu och dom få som finns är samtliga 2.5 breda... Så det kanske blir svårare hitta en Polar med den spec. jag önskar jämfört med Kabe Briljant, som det finns betydligt fler av.

2016-02-09 kl 20:16

Tror Briljanten är lättare att hitta.
Innan vi köpte vår 590 kikade vi på motsvarigheten till Briljant i Royal utförande.
Förvånansvärt stora invändigt trots de små måtten.
Perfekt resevagn :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206