Kylskåpet fungerar inte med gasolen / av mange76

• 12 svar
Kylskåpet fungerar inte med gasolen
2018-08-07 kl 07:58

Är i köpartagen till en husvagn och kollar såklart upp flera. En säljare uppger att funktionen till att driva kylskåpet med gasol är ur funktion. Jag har ingen aning om vad som exakt är kaputt men säljaren skrev så här:
"Funktionen finns. Röret från vredet till gasollågan,som känner av att lågan inte slocknat är skadat. Finns garanterat som reservdel."

Kan ni tolka vad som är fel? Låter det som ett dyrt fel?

2018-08-07 kl 08:24

det kan bli dyrt, be säljaren att fixa felet först om han nu vet var felet ligger.

2018-08-07 kl 08:34

Annonsen har varit ute ett tag och eftersom det inte är fixat antar jag att han inte tänkt att åtgärda det.

Men i teorin, vad kan det kosta? Kan inget om hur gasol försörjer kylen (alltså rent tekniskt), men han nämner rör och ett vred. Då är det ju inte själva kylen utan att felet är någonstans på vägen?

2018-08-07 kl 09:05

Lågvakten är en del av själva kylskåpet.

Säljaren menar säkert att hen tagit hänsyn till felet i priset på vagnen, men samtidigt hävdar hen ju att det är ett enkelt och relativt billigt fel.
Jag skulle bett säljaren att fixa det innan affären, men att du då i utbyte så klart prutar mindre.
Om hen inte vill så ska du pruta utefter att kunna lägga tid på att hitta ett nytt (eller begagnat) kylskåp av samma modell och låta en firma byta det. Att säljaren säger att lågvakten är trasig betyder ju inte att det är enda felet.

2018-08-07 kl 09:10

e120guru skrev:
Lågvakten är en del av själva kylskåpet.

Säljaren menar säkert att hen tagit hänsyn till felet i priset på vagnen, men samtidigt hävdar hen ju att det är ett enkelt och relativt billigt fel.
Jag skulle bett säljaren att fixa det innan affären, men att du då i utbyte så klart prutar mindre.
Om hen inte vill så ska du pruta utefter att kunna lägga tid på att hitta ett nytt (eller begagnat) kylskåp av samma modell och låta en firma byta det. Att säljaren säger att lågvakten är trasig betyder ju inte att det är enda felet.

Tack för ditt svar. Ja han har ett hyfsat bra pris så jag antar att han vet om ungefärlig kostnad att åtgärda det.

Men du tror att ett nytt kylskåp löser det? Antar att allt är inkapslat så det kanske är svårt att byta delar på det själv?

2018-08-07 kl 09:14

Det går säkerligen att byta själv, jag är lite nojig med att joxa med gasolgrejer själv. Vill gärna slippa att vagnen exploderar.

2018-08-07 kl 09:18

e120guru skrev:
Det går säkerligen att byta själv, jag är lite nojig med att joxa med gasolgrejer själv. Vill gärna slippa att vagnen exploderar.

Haha, ja en explosion vill man ju undvika.

Men du verkar ha koll, vad tror du ungefär en firma tar för att fixa funktionen på gasol till kyl?

2018-08-07 kl 10:09

Jag skulle inte påstå att jag har direkt bra koll, jag har väl hjälplig koll på principerna då jag är rimligt teknikintresserad. Men på detaljerna har jag ingen aning.

Om det nu bara är någon del som blivit skadad (hur har den skadan uppkommit?) så birde det ju vara rimligt enkelt för en firma att laga - men de tar ju betalt för sitt arbete, så springer nog på ett par tusenlappar ändå.
Men risken är ju att det är fler fel på kylskåpet sedan, så att det inte funkar ändå.

Sedan kan du ju överväga om du kan leva med att kylen inte funkar på gasol, jag kör alltid på gasolen när vi inte står på camping med 230V. Om du kan leva med det kanske vagnen är finnig ändå, även med det felet.

Eller kolla om samma modell av kylskåp finns att få tag i och be en firma om en ungefärlig uppgift om vad de ska ha för att byta. Om det är tillräckligt billigt att byta till ett nytt kylskåp så kan du ju lämna in vagnen med instruktionerna att de kan kolla om det går att fixa, men om de uppskattar reparationen till dyrare än att byta så byt istället.

2018-08-07 kl 10:10

Men som sagt - om säljaren hävdar att hen vet vad felet är så kan ju hen ta på sig reparationskostnaderna och att nu kommer överens om vad det innebär i priset på vagnen - på så sätt står ju säljaren som hävdar att felet är enkelt för risken.

2018-08-07 kl 10:46

Tack för dina rader. Får kolla upp detta lite närmare.

2018-08-07 kl 18:51

Tändsäkringen är den funktion som gör att gasventilen stängs om lågan slocknar. På en gasolspis är det lätt att se. Avkännaren brukar se ut som en liten pinne som sticker upp vid sidan om brännaren. Så länge pinnen är varm kan gasen komma fram och brännaren vara tänd. Om något blåser ut lågan svalnar tändsäkringen och då stänger ventilen gasen.
För att man ska kunna tända en kall spis finns det möjligheten att trycka in vredet just när man tänder, och några sekunder till, så avkännaren hinner bli varm. Så länge vredet är intryckt är tändsäkringen förbikopplad.
Felet kan vara i själva avkännaren eller i ventilen, som ska reagera på avkännaren.

2018-08-11 kl 22:09

Delarna bak kylen är inte de svåraste grejorna att byta och delarna i sig är inte så kostsamma - under förutsättning att det är hyggligt lätt att plocka ut skåpet eller att komma till baktill. Har förstått att det inte alltid är så och det kan ju vara därför man inte åtgärdat det. Ett nytt skåp landar runt 10K. Att ge sig på jobbet själv är kanske inte det första man börjar med men det beror naturligtvis på hur hemma man känner sig att fixa själv. Electrolux service tar säkert en eller tvåtusen för att fixa det. En husvagnsfirma som kan kanske lite mindre.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
  • 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206