laddning av bodelsbatteriet i husvagn. / av camp50

• 8 svar
laddning av bodelsbatteriet i husvagn.
2020-12-25 kl 07:13

Solifer Jubilee 1990. Jag vill koppla laddning till husvagnsbatteriet från släpvagnskontakten. Dragbilen är en passat 2001 1.8T. På en tidigare Solifer Artic 450 1988 var det kopplat till dimljus knappen på bilen. När jag skulle ladda husvagnsbatteriet slog jag bara på dimljusknappen på bilen och den laddade 13.7 volt.
hur gör jag för att få samma system på min nuvarande Jubilee modell. Nu får jag ingen laddning alls från dimljusknappen.
Min tanke är: byta ut dom nuvarande plus och minus ledningarna på 4mm2 nuvarande mot grövre ledningar till 6mm2 från stift 2 G 54 (+pol). Samt 6 mm2 jordledning stift 3, 31 vit (-pol) från husvagnskontakten. Men sen vet jag inte hur dom ska dras.
Jag har 80 Amp batteri. Batteriladdare Nevatronic 12 volt 4 Amp ladd ström. 10 Amp mppt regulator. Solpanel 50 Watt.
Jag vill inte byta till 13 polig husvagnskontakt. Jag vill bara ladda bodels batteriet under körning när jag slår på dimljusfunktionen på bilen.
Tacksam för alla förslag.

2020-12-26 kl 11:25

Jo, du vill byta till 13-poliga don. Du har bara inte insett det än.

Då får du laddning via eget kabelpar, med egen jordledning i vagnen. Dessutom får du alla andra funktoner samtidigt ut från bilen.

Du har ju ändå tänkt ändra på kablaget, verkar det som. Då är det ingen nämnvärt extra arbete att bygga om så du kan ha 13-poligt på vagnen också.

Jag gjorde motsvarande ändringar så snart jag skaffat en bil som hade 13-poligt uttag.

2020-12-26 kl 17:30

jag har 7 poligt på dragbilen nu och 7 poligt på husvagnen

2020-12-26 kl 22:30

Med 13-poligt får jag laddning, kylskåpsdrift, backljus och dimbakljus, utöver det vanliga.

2021-06-19 kl 12:22

tänkte koppla ur stift 2, G54.Det ligger ström på när jag parkerar ekipaget. Tänkte koppla ur G54 kabeln inne i plinten i husvagnen, enklast så, annars måste man in i dom 7 poliga kopplingarna antingen i bilen eller husvagnen. Det bör väl fungera, tillfällig lösning innan jag sätter in en 13 polig.

2021-06-19 kl 21:21

Koppla ur 54G? Det är ju via den du kan få laddning till vagnen.

2021-06-22 kl 08:20

visst, men gör jag inte det och jag parkerar och glömmer att sära på husvagnskontakterna så drar det ju bilens batteri. Fungerar tyvärr inte med bilens dimljusknapp som tidigare. En annan fråga, varför är stift 5 och 7 (bromsljus) byglade, kanske en orsak. Det finns också en extra ledning i bilens kontakt, grå som bryter dimljuset i bilen när man sticker in hankontakten. Husvagnen har inget dimbakljus och backljus.

2021-07-05 kl 13:16

Stift 5 och 7 (funktionerna 58R och 58L) är inte bromsljus. De är bakljus. På släp som är rätt gjorda är de delade i två halvor, så att en kortslutning på ena sidan inte ska slå ut all belysning på släpet. På en bil, som också är gjord med detta i åtanke, matas 5 och 7 från bilens bakljus, höger resp. vänster sida. Eller från någon annan källa (TRM), som är separat matade för höger och vänster sida.

I bilar där man gjort det lätt för sig är de två hopkopplade, så att om det blir kortslutning vid ena sidan försvinner ändå all belysning på släpet.
I en del släp tar man bara belysningen från ett av stiften och skickar det till båda sidorna.

Att man vill släcka bilens dimbakljus med släp kopplat är för att man inte ska blända sig själv när dimbakljuset lyser upp en vit front på en husvagn. Moderna bilar fixar detta själva, genom att känna av om det finns något släp kopplat eller ej. Min bil känner det genom att mäta strömförbrukningen till bakljusen. Överstiger effekten 10 W antar den att det finns ett släp. Då slutar dimbakljuset att fungera på bilen.

I de bilar jag haft med sjupoligt släpvagnsdon har jag alltid sett till att matningen via 54G bara fungerat med tändningen till.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206