Lära mig truma / av mange76

• 19 svar
Lära mig truma
2018-08-12 kl 22:56

Provade min truma värmare på el. Det finns ett vred för flykthastighet. Ett läge som är manuellt och ett automatiskt. I mitten av fläktreglaget antar jag att fläkten är helt av. När jag satte vredet på av blev det varmt i truman, men när jag använde manuell/automatisk fläkt blev truman mycket svalare. Är det för att värmen då istället blåser runt i de olika ventilationshålen som finns runt husvagnen?

Kör ni på manuell eller automatisk? Min vagn är en hobby 540 från -03 så truman har ganska många år på nacken så jag vet inte hur det elektroniska fungerar. Om man kör på auto på fläkten, ska den varva upp/ner beroende på temperatur?

Utöver reglagen på truman kan jag på annat ställe välja 500/1000/2000w. Sen kan jag även på samma reglage välja 1-9. Vet inte hur man ställer in en bra temperatur, ganska många val. Hade ju varit enklare med riktig klimatkontroll, ställa in tex 22c och sen sköts det automatiskt, som i en bil. Men så kanske det är på ny husvagn?

Ska försöka bifoga en bild på truman, så om nån kan förklara om jag missat någon funktion vore jag tacksam. Gasolfunktionen har jag ännu inte testat. http://www.forumbilder.se/H7PE6/221ac0d8-8aeb-4fb1-a3ef-a1881671674a

2018-08-12 kl 23:14

Nackdelen med Truma-pannan helt klart att de är lite meckiga... Hade sådan i förra vagnen (inte just den modellen dock, då den vagnen var en 2014-modell). I vår nya vagn är det som du säger, man ställer in t.ex 19 grader, så drar den värmen om det behövs, eller ACn om det behövs.

500/1000/2000W är de olika effektlägena - ju högre, desto mer ström drar den när värmaren är igång, och desto mer värme ger den. Dvs värme snabbt på 2kW, men ca 10A ström, så inte säkert att det är så mycket kvar till annat från säkringen i stolpen om den är avskärmad på 10A, men kan ju också vara så att de lägre effektlägena inte klarar av att ge tillräckligt med värme på de lägre effekterna om det är kallt ute.

1-9 är termostaten... Den är lite som så att du får hitta vilket läge du tycker är lagom. När det är varmt nog slår den av värmepatronen tills det blir kallare än hysteresen.

Jag brukade köra auto på fläkten, vill minnas att man ändå styrde hastigheten med vredet, men att fläkten startade/stoppade efter behov beroende på hur värmepatronen gick.

Gasoline på den Truman vi hade funkande ungefär som så att man ställde värmen på vredet, och tryckte ner vredet för att tända. Satt ett litet AA-batter i en lucka i underkant för att tända, så att värmen skulle funka även utan 12V.

2018-08-12 kl 23:33

Om man kör på gasol, fungerar fläkten då, om man tex inte har tillgång till 220? Känns som att truman är effektivare på gasol och fläkt. Ska prova gasolfunktionen inom kort.

2018-08-13 kl 00:12

Fläkten går på 12V, iaf gjorde den det i vår förra vagn.

2018-08-13 kl 08:19

Jag har haft en Truma i förra vagnen. Fast bara på gasol. Det fanns ingen elpatron för värmen i den.
Tändaren hade mycket riktigt ett AA-batteri. Fast värmaren hade pilotlåga, så tändaren behövdes bara för att få igång den från början. Dessutom skulle den återtända, om piloten slocknade, men det blev överslag i den, så jag fick bygga om den till manuell tändning.

Men väl tänd så brann pilotlågan hela tiden. När värmaren tyckte det var för kallt (ett vred som man ställde efter behag styrde det) tändes stora lågan.
På automatikläge gick fläkten hela tiden. Ju varmare pannan var, desto fortare gick den. Det gick ändå att styra fläkthastigheten med ratten, men den ställde i princip in hur fort fläkten skulle gå när automatiken kände att den skulle gå fort överhuvudtaget.
I manuellt läge gick fläkten hela tiden med inställd hastighet.
Fläkten gick på 12 V, så värmen gick att köra utan 230 V utifrån.
Gasolen har med säkerhet högre effekt än elen. Den Alde jag har idag går att köra på både el och gasol. Max effekt på el 2 kW, på gasol ungefär 5 kW.

2018-08-13 kl 08:55

Ska prova mig fram. Spontant så känns värmaren lite "ranglig", ingen superkvalitet. Men den är ju förvisso 15 år gammal.

2018-08-13 kl 09:07

Den jag hade såg annorlunda ut. Inte lika modern design. Men hade den levt fortfarande hade den varit 30 år nu.

2018-08-13 kl 09:49

apersson850 skrev:
Den jag hade såg annorlunda ut. Inte lika modern design. Men hade den levt fortfarande hade den varit 30 år nu.

Du menar att min ser modern ut :) Jag hade önskat en display än som nu med rangliga vred.

2018-08-13 kl 15:52

Ja, den jag hade såg ut som om den var ritad ca 1954. Vredet var rätt rangligt på den också. Det fanns bara ett.
Om jag förstår det rätt har du fläktinställningen till vänster i bild? Den funktionen satt i en egen burk inne i garderoben på min vagn. Den enda ratt som fanns motsvarade nog den du har till höger.
Jag hittade en bild bland några bilder på en husbil på en sådan jag hade.
Der alte Truma

2018-08-13 kl 16:15

Såhär såg min ut i förra vagnen: https://www.truma.com/se/se/produkter/truma-vaerme/truma-s3004.html

Kontrollen i nya vagnen ser ut typ såhär: https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/manoverpaneler/alde/ny-alde-3010-manoverpanel.html

2018-08-13 kl 16:30

e120guru skrev:
Såhär såg min ut i förra vagnen: https://www.truma.com/se/se/produkter/truma-vaerme/truma-s3004.html

Kontrollen i nya vagnen ser ut typ såhär: https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/manoverpaneler/alde/ny-alde-3010-manoverpanel.html

Din nya manöverpanel gillar jag :)

Får bli en nyare vagn nästa gång. Ja förutsatt att husvagn är något för oss. Ska ut o prova för första gången nu i veckan.

2018-08-13 kl 20:36

Åtminstone så länge man var ute vår-sommar-höst, och det brukar jag vara, så fungerade det med Truma och luftvärme. Blev snabbt varmt om man kom "hem" blöt och frusen, och ville få upp värmen i rappet.

2018-08-13 kl 21:01

Håller med - jag upplevde aldrig min Truma som ett problem, och man lär sig efter ett tag ungefär hur man vill ha den inställd....

2018-08-14 kl 10:37

Jag hade Truma i förra vagnen. en Hobby från 2008. Enda problemet med den under 10 år var lagret i fläkten som blev dåligt precis innan vagnen såldes. Kostade 500 spänn för ny fläktmotor.
Hade inga problem att klara -15 heller. Man fick värma på gas sedan slå över till elpatronen.
Angående autoläget på fläkten så kan man begränsa hur fort den skall gå, tex om man störs av fläkten när man sover.
Jag fick jämnast klimat med fläkten mellan 2-3 bereonde på vädret ute. På ultraheat "elvärmen" så var mellan 5-6 på vredet ca 22 grader.
Kör du fläkten på konstant fart blir inte Truman så varm på ytan att man bränner sig på den.

2018-08-14 kl 10:48

Ja, om man kör Truman utan att ha fläkten igång alls fungerar den som en gammaldags kamin. Själva enheten värmer runt där den står.

2018-08-14 kl 12:12

Blev som ett bastuelement utan fläkt :)

Får prova att köra fläkten lite lugnt så värmen sprids lite. Det är ju ca 7-10c på nätterna nu.

2018-08-16 kl 11:19

En fördel med Truman är att du kan får värme även om du inte har ström. Iallafall sålänge AA-batterierna i tändmodulen är friska. Räddade mig när jag låg ute på jobb i Norge. Och vi blev utan ström i ett par dagar.

2018-08-16 kl 12:00

AA-batterierna är ju av engångstyp, så de kan man lätt ha med två extra.

2018-08-16 kl 17:03

Japp, de håller sjukt länge om man har rätt sort. Jag satte i nya när jag sålde vagnen. Och jag kan inte minnas att jag bytt under tiden jag hade vagnen. Och det var ett antal år.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206