Lastvikter på husvagnar som får en att gråta! / av Anonym 954998365

• 9 svar
Lastvikter på husvagnar som får en att gråta!
2014-05-17 kl 18:59

Tittar på Blocket för att hitta husvagn att byta till, och blir alltmer frustrerad. Stora fina vagnar med lastvikt på under 100 kg! Stooora vagnar med totalvikt 1900 kg ha
r en lastvikt på 127 kg!!!. Hittar t.o.m vagnar med lastvikt 30 kg! Seriöst!!Nya vagnar, begagnade vagnar, alla är likadana! Hur tänker tillverkarna? Tror dom att 100 % av husvagnsägarna är säsongare som ställer upp vagnen och sen kör dit grejor i många omgångar? Skulle inte tro att det är så med tanke på alla vagnar som rullar på vägarna. Vem kan få dom att ändra sej? Alternativet är ju att väga upp vagnen och det är ett pyssel, det kan jag intyga! Fy så trött jag blir!

2014-05-17 kl 23:16

Det är knappast tillverkarnas fel, det är ju vi som husvagnsägare som efterfrågat dessa vagnar. Hade det inte funnits någon efterfrågan så hade de inte tillverkats.

2014-05-18 kl 10:41

Tycker att branschen kunde vara tydligare med dessa uppgifter. Några som köper sin första vagn kanske inte ägnar lastförmågan minsta tanke för då skulle det inte gå att sälja dem.

2014-05-18 kl 17:01

Ute skrev:
Tycker att branschen kunde vara tydligare med dessa uppgifter.

Vad finns det för belägg att branschen inte är tillräckligt tydliga om detta?

2014-05-18 kl 20:40

Det är väl också så att en del personer med B-körkort beställer ny vagn efter max tillåten totalvikt och då blir det ju problem för ägare 2 som kanske köper den på Blocket utan att se sig för. Jag har sett personer tappa ur färskvattentanken vid avfärd från campingplats för att kunna köra lagligt. Så vi ska nog inte skylla allt på branschen.

2014-05-19 kl 10:31

perin skrev:
Ute skrev:
Tycker att branschen kunde vara tydligare med dessa uppgifter.

Vad finns det för belägg att branschen inte är tillräckligt tydliga om detta?

Helt enkelt egen erfarenhet av att köpa ny vagn. Försäljaren berättade inte om möjligheten att få ytterligare 100 kilo lastmöjlighet genom att bara välja det, inga tekniska ändringar hade behövts då. Det upptäckte jag senare när jag kollade på nätet med vilka specifikationer vagnen säljs i Europa.
Det kostade mig en extra "förstärkningsbalk" plus extra besiktning.
Kunde ha undvikits om "branschen" skött sig.

2014-05-19 kl 12:18

perin skrev:
Det är knappast tillverkarnas fel, det är ju vi som husvagnsägare som efterfrågat dessa vagnar. Hade det inte funnits någon efterfrågan så hade de inte tillverkats.

Det finns alltid två sidor på myntet.
Jag kan inte se att det är vi konsumenter som styr. Trots allt så är det tillverkaren som erbjuder en viss typ av vagn till försäljning.
Det är väldigt få tillverkare som skräddarsyr en husvagn till 100%. Om ens någon.
När jag har tittat och köpt nya vagnar så har det alltid funnits ett antal varianter att välja på. Dessa har tillverkaren tagit fram, inte jag som konsument.
Sen kan jag hålla med om att vi är korkade som köper en vagn med lastkapacitet på 60-100 kg.

Titta på t ex Adrias program. Där har i nästan alla vagnar 100 kg!
Kabe har någon "light"-modell på 60 kg.
Cabby har/hade (tror den är borta nu) en 620 "light" med 60 kg.
De vikterna har inte vi som konsumenter tagit fram.

Men jag kan förstå som någon skrev att som förstagångsköpare med liten koll på vikten så är det frestande att hamna på tillåten totalvikt med B-kort och glömmer vikten.

Men än en gång kan jag tycka att det är tillverkaren och återförsäljarens skyldighet att informera om konsekvenserna med för låg lastvikt.
Med tillverkarnas ögon förstår jag att det är frestande att ta fram en vagn med låg totalvikt. Lite lättare att få volym på den kan jag tänka.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2014-05-19 kl 20:44

Jag anser fortfarande att det är vi konsumenter som måste vara bättre pålästa och veta vad det är vi vill ha. Vi måste ställa dom rätta frågorna. En säljare vill ju sälja, och kan hen välja på att sälja en med låg lastvikt för att passa en potentiell köpares bil och körkort eller att inte få sälja alls, då behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut vad han väjer. Okey, det kanske inte är lätt för en förstagångs köpare, men då har vi ju dom här eminenta forumen med en väldigt massa erfarenheter och kunskaper som vi fått genom många års campande.

P.s. Men jag håller fullständigt med Rubriken. :-)

2014-05-20 kl 10:27

perin skrev:
En säljare vill ju sälja, och kan hen välja på att sälja en med låg lastvikt för att passa en potentiell köpares bil och körkort eller att inte få sälja alls, då behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut vad han väjer.

Visst fungerar många säljare så. Tyvärr. Men när husvagnsköparen upptäcker att det fanns möjligheter som säljaren inte upplyst om så blir köparen nog sur. Följden blir att köparen väljer annat ställe nästa gång och dessutom berättar för andra om denne oseriöse säljare. Det kan inte vara lönsamt i längden med dåligt rykte.
Det finns seriösa säljare.
Jag åker numera två mil till seriösa säljare i stället för en kilometer till den lokale, oseriöse.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206