Husvagn: LMC Vivo 520 K

Publicerad: 2015-12-08   Uppdaterad: 2023-04-18

 Tyska LMC gör comeback på den svenska marknaden och det man vill slå ett extra slag för är satsningen på barnkammarvagnar. Vi har provat en av dem. Senast vi gav oss i kast med anrika LMC var hösten 2013, då modellen Scandia 561 D överraskande lade Polar 560 CTH Jubileum på rygg i ett omfattande...

 Tyska LMC gör comeback på den svenska marknaden och det man vill slå ett extra slag för är satsningen på barnkammarvagnar. Vi har provat en av dem.

Senast vi gav oss i kast med anrika LMC var hösten 2013, då modellen Scandia 561 D överraskande lade Polar 560 CTH Jubileum på rygg i ett omfattande test.  Efter det hade vi höga förväntningar. Men istället för kursstegring blev det tvärtom, då LMC fick ge vika när svenskfinska Solifer flyttade sin tillverkning ned till LMC-fabriken och fick lite förtur på den svenska husvagnsmarknaden. Nu är dock LMC med på banan igen, till skillnad från Solifer som numera för en tämligen tillbakadragen tillvaro hos landets återförsäljare.

Fordonsparken hos LMC är diger. Det finns fyra husvagnsserier: Style, Vivo, Musica och Maestro. Dessa är i sin tur fördelade på totalt 22 olika modeller. Bland många styrkor är konstruktionstekniken det som lyfter LMC till elitnivå.  Deras LLT-teknik (Long Life Technologie) har 12 års täthetsgaranti då de använder sig av en isoleringskärna av fuktresistent XPS-skum som har speciella tätningsegenskaper. Även underredet är glasfiberförstärkt, inte bara karossens väggar och tak. 

Alkochassit ger trygghet, vetskapen att säkerhetskoppling AKS (motverkar slingriga och gungande rörelser), ATC (likt ESP för husbilar) och AAA Premium Brake (automatisk bromsjustering som minskar stoppsträckan) finns, känns både tryggt och säkert. Som extra plus i kanten när det gäller säkerhet noteras brandlarmet, och att entrédörren har dubbla låsreglar. Innan vi kliver in i husvagnen lägger vi märke till att gasolkofferten har oöm, räfflad aluminiumplåt. Dock fick vi vara utan belysning då denna bara finns i de lyxigare serierna Maestro och Musica.

Husvagn: LMC Vivo 520 K
Sittgruppen ser rätt enkel ut, men komforten är hög.

Numer är det inte ovanligt med så kallade bonusbarn, vilket många gånger innebär större familjer. Mamma eller pappa träffar en ny livskamrat och vips är antalet ungar uppe i tre eller fyra i stället för två. Detta har man från LMC tagit åt sig, och Vivo 520 K kan utrustas med tre bäddar i våningssängen och inte bara två som är standard. När dessutom sittgruppen är utrustad med ”bäddbreddare”, ja då är saken biff. Alla får plats! Om vi återgår till våningssängen finns där fallskydd, stege och fasta lampor medan två spotlights löper på skena vid dubbelsängen.

Alldeles intill stegen finns en liten avsats för kläder. Att kalla det för instegsgarderob är kanske att ta i, men det är något åt det hållet. Det bör även poängteras att den understa bädden i våningssängen kan vikas upp och i uppfällt läge trolla fram ett mindre garage. Bra lösning. Bra är det också att dörren inkluderar fönster, papperskorg och myggnätsfunktion.
 
Då Aldes vattenburna värmesystem är tillval är det Trumas som förser husvagnen med luftburen värme via modellen S 3004. Nu är detta ingen året-runt-vagn i ordets rätta bemärkelse, men det finns heller inget att klaga på gällande utblås eller luftcirkulation. Vi ser utblås lite varstans och inte bara sex, sju strategisk utplacerade vilket brukar vara standard. Skåp och andra möbelmoduler är byggda så att luftflödet cirkulerar och inte täpps till. Lägg till att det finns sex öppningsbara fönster, två takluckor och två takfönster för optimal vädring/luftcirkulation.
 
Köket är väl tilltaget för att vara i en mellanstor husvagn. Där tycker vi om de stora, breda och rymliga soft closelådorna, skärbrädan, dubbla 230-uttag, kryddstället, det höga. Smala Smart Tower-kylskåpet och att brännarna är placerade på rad vilket frigör 39×21 centimeters arbetsyta. En egen konstruktionslösning är att överskåpen har dubbla öppningar där den undre delen har egna, små förvaringsutrymmen. Bra belysning får vi inte glömma bort att rapportera.  
Sittgruppen ser enkel ut men är skönare än man tror. Konstruktörerna har inte glömt bort svankstöd och att sittdjupet ska vara 45 centimeter, bra. 230-uttag och tygfickor finns och även här löper spotlight på skena.

När det gäller hygienutrymmet är handfatet separerat från toa och dusch. Bra eller dåligt är en smaksak. Inne på toa är benutrymmet exemplariskt och den vikbara handdukshållaren är av världsklass för att vara i en husvagn. För vädring finns såväl taklucka som öppningsbart fönster med frostat glas.

Hur ska vi fördela de 264 kilo som vi kan ta med på resan? Garderob och linneskåp finns vid entrén och där mäter den förstnämnda 124/59/63 centimeter i hänghöjd/bredd/djup. Det är närapå tomt under dubbelsängen och ena soffan medan det är helt tomt under den andra soffan. Här bör det tilläggas att det är dubbelgolv vid säng- och sofflådor. Garaget har vi redan nämnt men inte att det finns sju överskåp att tillgå.

Husvagn: LMC Vivo 520 K
Våningssäng med två bäddar är standard, tre är tillval.

Det pratas allmänt väldigt mycket om husbilar just nu. Men fyra husvagnsmärken gjorde mer eller mindre comeback i samband med Elmiamässan, vilket är glädjande. Så det är kanske ingen vild gissning att tro att LMC har kommit för att stanna på den svenska husvagnsmarknaden.

FAKTA
LMC Vivo 520 K

Pris: Grundpris 247 528:- (testat fordon 273 814:- som är extrautrustad med Heki taklucka, rullbar gråvattentank, färskvattengivare, fjärrkontroll till förtältsbelysning, Truma (termisk), myggnätsdörr, bodelsdörr med fönster och papperskorg, duscharmatur, duschdraperi med skena, trätrall, duschkar, sittbreddning, Alko ATC)
Chassi: Alko med ATC, AAA Premium Brake, AKS (säkerhetskoppling)
Kaross: Glasfiberförstärkt, påbyggnad med XPS-skum och PU-reglar, GFK-underrede, 12 års täthetsgaranti. Karosstjocklek (väggar/golv/tak) 30/40/30 millimeter
Utvändiga mått: 649/232/195 centimeter
 Invändiga mått: 592/218/195 centimeter
Totalvikt: 1 500 kg
 Lastvikt: 264 kg
Hjul: 195 R 14 C
Antal bäddar: 2+1+1+1 (dubbelsäng, våningssängar, bäddbar sittgrupp)
 Bäddmått: 200×144/115 centimeter (dubbelsäng), 180×125, 212×81 centimeter (våningssängar), 208×78 centimeter (bäddbar sittgrupp)
Värme: Luftburen Truma S 3004
Färskvatten: 44 liter
Spillvatten: 25 litern (rullbar)
Kyl/frys: 141 liters Thetford Smart Tower (AES-funktion)

Husvagn: LMC Vivo 520 K
Rulla till toppen