Lufttryck hobby 540 / av mange76

• 7 svar
Lufttryck hobby 540
2021-06-26 kl 12:17

Min hobby 540 (2003) har ett par "kinadäck" som är ca fyra år. Funderar lite på lufttrycket som anges på däcket. Max 73 psi som är drygt 5 bar. Låter rätt högt eller?

På skärmen på vagnen står det "max 4.5 bar". Oavsett är även 4.5 bar mkt också tycker jag.

Bil, mc etc har betydligt lägre tryck, men vad beror på husvagnsdäckens höga tryck på?

2021-06-26 kl 12:29

Det beror på att husvagnen skall fördela sin totala vikt på 2 hjul, då har man högre belastning på dem och behöver således mer luft. Har du däck som är avsedda för din husvagn så klarar dom det höga trycket och du får en vagn som går lättare att köra.

2021-06-26 kl 12:33

Omega skrev:
Det beror på att husvagnen skall fördela sin totala vikt på 2 hjul, då har man högre belastning på dem och behöver således mer luft. Har du däck som är avsedda för din husvagn så klarar dom det höga trycket och du får en vagn som går lättare att köra.

Tack för infon. Jag hade annars tänkt att köra i ca 3 bar, men blir ju det alldeles för lite. Får bli runt 4 bar, inte för lite och inte för mycket :)

2021-06-26 kl 20:54

På min vagn (Hobby 410) är et skylt från fabriken som heter 4.5 Bar

2021-06-26 kl 21:02

knudaa skrev:
På min vagn (Hobby 410) är et skylt från fabriken som heter 4.5 Bar

Samma som min. Vad står det på däcken ang tryck?

2021-06-26 kl 21:29

Precis som på bilen så bör man följa tillverkarens rekommendationer då det är det bästa både för din plånbok och för miljön.

2021-06-29 kl 09:15

Om man inte har några uppgifter från tillverkaren, eller har lagt på en annan typ av däck än vad de gjorde, då går det att läsa på däcken och få en bra uppfattning därifrån.

Som exempel:
På min husvagn har jag däck som har en angiven max belastning (vid enkelmontage) på 950 kg. Max lufttryck anges till 450 kPa. Sammanlagt bär däcken alltså 1900 kg. Vagnens totalvikt är 1700 kg. Rimligt tryck för den belastningen är då 400 kPa, eller strax över. Eller 4 bar, om man föredrar den enheten.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206