• 11 svar
Markiser
2019-07-09 kl 15:05

Hej,
Vi vill montera markis på vår husvagn, en Adria Aviva 563. Någon här som har erfarenhet? Fiamma eller Thule? Eller kanske tom Biltemas variant?Påsmarkis eller kassettmarkis? Räcker det med 4mx2,5m?

Tacksam för tips!

/Michael

2019-07-09 kl 16:01

Vi hade 3,6m lång Fiammamarkis på vår förra vagn, och har en 4m på vår nuvarande vagn.

Kasettmarkis känns överkurs, men det kan du ju bara svara på själv om du tycker att det är värt pengarna och vikten.

Om 4x2,5m räcker beror ju lite på vad du ska få plats med tänker jag... 3,6m räckte bra tycker jag, 4m på nya vagnen har vi mest för att det stämde bättre med vagnens längd (590)

2019-07-09 kl 16:19

Tack,
Kan man lita på italiensk kvalité, (Fiamma)?

2019-07-09 kl 17:39

jag hade en caravanstore zip påsmarkis 4x2,5 på förra vagnen. Med sidor så det blev som ett tält. Den var bra och lätt att hålla ren.

2019-07-10 kl 13:32

Vi har haft 4, 4,5 och 5,5 meter markis.
Personligen föredrar jag minst 4,5 för då täcker det oftast dörren och det finns fortfarande plats under markisen bakåt. Uppskattat vid regn.
Kassettmarkis är bra om man har problem med armar och att rulla in den.
En fördel till är att om man använder tält då och då så kan sen sitta kvar.
Vi har idag en 5,5 m Rolli tältmarkis och är jättenöjda.
Fördel är att den har aluminium tak som gör att det fladdrar mindre och stänger ute sol och värme bättre.
Nackdelen är att den blir lite tyngre.
Sen är benen lite bökigare då de är lösa. Sitter inte fast i markisen.
En annan fördel med Rolli som vi upplever är fastsättning av sidor som sker med blixtlås och kardborre så det blir helt tätt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-07-10 kl 13:36

Tack -ni har en lite längre vagn, så i vårat fall lär 4m också kunna täcka dörren.

2019-07-10 kl 14:58

Vår vagn är 590 och 4m-markis täcker dörr och gott om plats för bord och stolar.

2019-07-10 kl 19:58

Caravanstore hade också blixtlås samt kardborre på de delar man vek över blixtlåset. Främre benen drog man ut ur röret som markisen rullades upp på.

2019-07-10 kl 20:01

chriper jag tittade lite på Rolli men jag fattar inte vad du menar med aluminiumtak. Tycker det ser ut som samma typ av plast som Caravanstore. Den kändes lite som plasten på en dyrare gummibåt. Ganska tung också och fladdrade inte så mycket.

2019-07-10 kl 22:03

4-metersvarianten på Fiammamarkisen väger en hel del - man klarar att rulla ihop den ensam, men man vill helst vara två för det blir tungt att hålla den längst upp när man ska dra runt kardborrebanden för att hålla fast den i ihoprullat läge.

Men aluminiumtak? Hur menar du då? Låter inte helt smidigt. Har aldrig sett markiser i annat än gummityger av olika slag.

2019-07-10 kl 22:05

Både fiamma o Thule är bra. Biltemas duger om du bara skall ha ett billigt tak. så bred du kan ha o som passar fönster o dörrar är mitt förslag. Titta också på om du räknar med att skaffa väggar mm. Då kan du ju välja den bekvämare zip-varianten. Räknar du inte med att använda väggar i någon större utsträckning kan du ha en enklare lösning.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
  • 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206