Montera cykelställ bak. / av HB

  • 25 svar
Montera cykelställ bak.
2022-01-06 kl 09:31

Hej.
Jag har en Polar 560LB och jag har valt att jag ska ha ett cykelställ bak på vagnen för 2 cyklar.
Är det någon som vet hur det är på en Polar. Vad finns det att skruva i så man inte sätter driven i frigolit. Har ställt frågan på mail till ca 10 husvagnsverkstäder men ingen vill svara på frågan.

2022-01-06 kl 10:37

Det finns en anledning till att jag har cyklarna på dragstången...

2022-01-06 kl 15:28

apersson850 skrev:
Det finns en anledning till att jag har cyklarna på dragstången...


Bra. Men det var inte det jag undrade.

2022-01-06 kl 22:48

Skulle aldrig montera en cykelhållare bak på vagnen, pendlingskraften blir större om ekipaget skulle börja pendla. Många ggr sitter det ett fönster där och hur kul är det att titta ut på ett cykelställ där hela tiden. Och sätta hål i väggarna oavsett vart och för vad .... näh, då instämmer jag med apersson850. På dragstången alla dagar i veckan.

2022-01-06 kl 22:50

HB skrev:
Bra. Men det var inte det jag undrade.
Nej, men ibland är svaret på en fråga att det där borde du inte frågat.

2022-01-07 kl 15:36

mortimer skrev:
Skulle aldrig montera en cykelhållare bak på vagnen, pendlingskraften blir större om ekipaget skulle börja pendla. Många ggr sitter det ett fönster där och hur kul är det att titta ut på ett cykelställ där hela tiden. Och sätta hål i väggarna oavsett vart och för vad .... näh, då instämmer jag med apersson850. På dragstången alla dagar i veckan.



Ok. Då vet jag att du inte vill ha ett cykelställ bak på husvagnen.
Har du kanske ett svar på min fråga?

2022-01-07 kl 15:39

Svaret på din fråga finns i mitt och apersson850´s svar. Montera inte stället därbak utan montera ett på dragbalken. Då kan du dessutom flytta det till annan vagn om du byter någongång framöver.

2022-01-07 kl 18:38

Jag har haft cykelställ bak på min husvagn i flera år och inte märkt av några körmässiga problem. Och kultrycket har jag koll på och det är runt 75 kg. På bilden ser du skarven mellan takplåt och plåt baksida och under där finns en träregel och även nertill finns en regel. Min vagn är byggd hos Polar i Sverige och delar i stort samma konstruktionssätt som dåtida Polar. Kanske detta kan vara till hjälp?

Bild

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2022-01-07 kl 19:21

LJN skrev:
Jag har haft cykelställ bak på min husvagn i flera år och inte märkt av några körmässiga problem. Och kultrycket har jag koll på och det är runt 75 kg. På bilden ser du skarven mellan takplåt och plåt baksida och under där finns en träregel och även nertill finns en regel. Min vagn är byggd hos Polar i Sverige och delar i stort samma konstruktionssätt som dåtida Polar. Kanske detta kan vara till hjälp?

Bild


Perfekt. Tack.
Våran vagn har långbäddar bak. Så det ör ju bara lite kläder som väger lite. Fram är allt annat man ska ha med sig + Aldevärmaren, gasolflaskan, grillen och allt annat som ligger I koffert fram. Så lite vikt där bak skulle göra susen för att få rätt kultryck.

2022-01-08 kl 20:33

På en vagn som saknar fönster där bak blir det lite rimligare. Även om det aldrig är bra att ha mer tyngd längst bak, så långt från axeln som möjligt.

2022-01-09 kl 09:14

apersson850 skrev:
HB skrev:
Bra. Men det var inte det jag undrade.
Nej, men ibland är svaret på en fråga att det där borde du inte frågat.
Det där var väl lite onödigt. Alla är ju inte experter på allt...

2022-01-10 kl 11:37

Nej, och det är inte jag heller.

Men när någon frågar om den ska gå ut genom höger eller vänster fönster från hotellrummet på åttonde våningen, då är det lämpligt att påpeka att dörren är ett bättre alternativ.

2022-01-10 kl 12:54

Bra. Då blir det montering av cykelstället bak och inte på dragbalken.

2022-01-10 kl 16:26

Kan vara intressant att höra hur resultatet blir för dig.

2022-01-10 kl 16:39

Kommer bli bra.
Undra varför väldigt många vagnar som har cykelställ har dom bak.

2022-01-10 kl 23:03

apersson850 skrev:
Nej, och det är inte jag heller.

Men när någon frågar om den ska gå ut genom höger eller vänster fönster från hotellrummet på åttonde våningen, då är det lämpligt att påpeka att dörren är ett bättre alternativ.
?

2022-01-12 kl 15:43

HB skrev:
Undra varför väldigt många vagnar som har cykelställ har dom bak.
Antingen tycker de att de får för högt kultryck, eller så vill de kunna komma åt gasolboxen utan att ta ner cyklarna.

Själva montaget på dragbalken är klart överlägset.

2022-01-12 kl 17:03

Jag vet bara att kompisen fick fuktskador i sin bakvägg pga gunget i väggen med 30 kg cyklar hängande i den.

2022-01-14 kl 07:00

Jag hade cykelställ i bak på min polar 590, hade dock inte monterat det själv. Brukade sätta barnens cyklar där bak, och vuxencyklarna på biltaket. Om det blir baktungt fyllde jag några liter vatten i vattentanken som motvikt. Men visst märks det att cyklarna sitter långt från hjulen, bara en barncykel 15 kg märks på köregenskaperna, men så länge man är medveten om det så går det ju att kompensera för.

2022-01-14 kl 13:22

Det är när man behöver göra en undanmanöver som gränsen till när det blir katastrofalt kommer närmare.

2022-01-17 kl 12:04

Cykelfäste bak är väl nästan bara husbilar som har, åtminstone på nya husvagnar så monterar man uteslutande på dragstången. Jag frågade faktiskt detta hos handlaren vi köpte vår första husvagn och då sa dom att detta inte görs på nyare vagnar största anledningen var ju just köregenskaperna.
Man bör ju sträva efter att ha större delen av sin vikt från axeln och framåt, just att det baktungt är väldigt läskigt.
Jag har själv varit med om detta när jag hade lastat för tungt där bak vid ett tillfälle och jag kände av det direkt när jag kommit upp i hastighet, minsta lilla manöver så började husvagnen kränga lite, jag fick stanna vid en rastplats och lasta om en del och sen gick det bättre, grejen är ju om man har cyklar där bak så är det lite knepigare att lasta om, men visst alla får ju göra de dom tycker är bäst, men det kan ju ibland vara bra att lyssna till dom har lite erfarenhet.

2022-01-17 kl 20:56

Polar har ju som nämnts tidigare både vattnet och alden långt fram i vagnen, jag ser då inga bekymmer med cykelställ bak det har jag haft på alla vagnar.
Sen lyfter man väl och kontrollerar kultrycket innan man åker iväg på resan.

2022-01-17 kl 23:00

Jag har inte så stor erfarenhet av Polar men jag tror ändå inte att man sätter cyckelfäste där bak på nyare vagnar. När jag har varit ute och campat så har det endast varit på äldre vagnar som jag har sett cyckelfäste där bak men de flesta har cyckelfäste på dragningen både när det gäller nya och lite äldre vagnar. Visst så kan jag ju förstå att det är ganska praktiskt med fäste där bak, men köregenskaperna blir sämre det är jag helt övertygad om.

2022-01-18 kl 08:54

Det handlar inte bara om kultrycket.
Om man tänker sig en vagn som har all massa, två ton, samlad strax framför axeln, så får den ett kultryck på 100 kg, säger vi.
Om vi delar massan i två delar, där ett ton sitter längst fram, det andra längst bak, och axeln strax bakom mitten, så kultrycket fortfarande är 100 kg, då är det senare alternativet mycket otrevligare att köra, då massorna befinner sig mycket längre från den stabiliserande axeln, och den bakre massan befinner sig mycket längre från vridningscentrumet vid dragkroken.
När vagnen gör en slingrande rörelse flyttar massorna sig i sidled. På grund av avståndet mellan dragkroken och masscentrumen flyttar den bakre massan sig fortare än den främre. Då rörelseenergin är beroende av hastigheten i kvadrat gör det att den bakre massan får betydligt mycket större rörelseenergi än vad den främre minskas. Dessutom är den bakre då längre från alla stödjepunkter, alltså dragkroken och axeln.
Sammantaget en instabilare konstruktion.

2022-01-19 kl 13:36

Precis som apersson skriver, och man kan ju föreställa sig en gungbräda där 2 st personer a 50 kg sitter i varsin ände. Går rätt bra att få fart upp och ner på den. Sätter sig dessa två istället i mitten, rakt över infästningen så rör sig brädan lika smidigt som när den är tom.

Sen vill jag slå ett slag för cyklarna på biltaket istället. Det är i mina ögon snäppet smidigare än att ha dem på dragbalken. Ingen vikt långt fram på vagnen, inget som är i vägen för gasolkoffert osv, och användbart även när man inte har vagnen med sig. :) Men det är ju vad jag tycker.

  • 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206