Mörkläggningsgardiner / av Omega

• 24 svar
Mörkläggningsgardiner
2021-08-11 kl 21:04

Hej. Det här blir lite av en poll. Men samtidigt en undran varför vissa väljer att transportera vagnen med gardinerna stängda och andra med dem öppna. Finns det någon nytta med det ena eller andra?

2021-08-12 kl 10:02

Jag har dom stängda för att stänga ute så mycket av värmen/solstrålarna som möjligt och samtidigt minska blekningen av tygerna. Dessutom kan ju inte ev långfingrade titta in när man stannar för lunch någonstans och se något dom blir frestade att stjäla. Men det är främst för solstrålarna jag har stängt. Är det å andra sidan kallt ute kan man ju ha dom öppna för att få in så mycket värme som möjligt.

2021-08-13 kl 14:12

Jag kör med dem fördragna ibland och inte ibland. Ofta av samma anledning som Jan-e.

Vad jag däremot INTE kan förstå är hur folk orkar bo på camping med rullgardinerna fördragna hela tiden när man campar, oavsett väder. Verkar väldigt ofta vara ett Hobby-fenomen, fast det beror kanske mest på att Hobby är välrepresenterade överlag. Men jag förstår inte tjusningen i att sitta i en husvagn med fullt fördragna fönster och äta frukost osv.. :D

2021-08-13 kl 15:09

Mina föräldrar skaffade första vagnen 1972 och på den tiden så var det ofta fönster både framåt och bakåt på husvagnarna vilket det inte är idag. Jag vill minnas att då (på 70-talet) så hade vi öppet så farsan kunde se genom vagnen. Frågan är väl hur mycket man såg, möjligtvis bussar och tradare.

2021-08-13 kl 16:52

Många vagnar var rätt små då, och fönstren satt ofta ganska lågt. Idag är det rätt meningslöst.

2021-08-14 kl 10:11

Tror knappast det förebygger inbrott längre. Det är inte längre TV:en som är eftertraktad. De bryter sig in ändå i hopp om att hitta pengar och smycke och andra småsaker typ telefoner och surfplattor.
Under årets semester så stötte vi på ett par som hade fått inbrott i sin husvagn utanför Ikea i Kalmar, mitt på dagen.
Batteri, kläder och maten hade tjuvarna tagit.

Jag brukar dock också köra med gardinera nere. Helt onödigt på min vagn egentligen då alla fönster är svarta. Man ser inte in om man inte går väldigt nära.

På campingar vill iallafall vi kunna se runt om oss, men jag har märkt att det blivit vanligare att man har nerrullat mot grannens tältsida. Många blir obekväma om man hälsar på dem också.
Lite trist utveckling, jag har alltid gillat det öppna med campinglivet. Där alla kan snacka med alla oavsett fordon eller tält.

2021-08-14 kl 13:05

PJ skrev:
Jag kör med dem fördragna ibland och inte ibland. Ofta av samma anledning som Jan-e.

Vad jag däremot INTE kan förstå är hur folk orkar bo på camping med rullgardinerna fördragna hela tiden när man campar, oavsett väder. Verkar väldigt ofta vara ett Hobby-fenomen, fast det beror kanske mest på att Hobby är välrepresenterade överlag. Men jag förstår inte tjusningen i att sitta i en husvagn med fullt fördragna fönster och äta frukost osv.. :D

Kanske rullgardinerna har lätt för att fastna i nedfällt läge i Hobby? :D
Skämt åsido, när vi bor i vagnen brukar vi heta sommardagar ha neddraget mot solen och uppdraget på andra sidan. På kvällen eller när det är mulet har vi uppdraget.

Håller för övrigt med David om att det är en trist utveckling om folk börjar bli mer obekväma med att hälsa och prata med andra campare. Kan det kanske vara en Corona effekt, genom att det blivit många nya, ovana campare som är ute för första gången? Förhoppningsvis tinar dom upp och börjar gilla det öppna, sociala med campinglivet.

2021-08-14 kl 15:14

Just i dessa Coronatider är det förstås lämpligt att inte träffa folk man inte brukar umgås med, så just nu ska man nog inte dra några slutsatser från en eventuell ovilja att prata med andra.
Det hindrar förstås inte att man säger hej när man ändå passerar någon.

2021-08-16 kl 08:14

Jan-E skrev:

Kanske rullgardinerna har lätt för att fastna i nedfällt läge i Hobby? :D
Skämt åsido, när vi bor i vagnen brukar vi heta sommardagar ha neddraget mot solen och uppdraget på andra sidan. På kvällen eller när det är mulet har vi uppdraget.

Ja, att ha nerrullat mot solen för att hålla temperaturen nere är ju inget konstigt. Fenomenet jag tänker på sker även vid mulet, regn, tidigt höst, sen vår osv, när det inte finns nåt behov att få bort värme. Nu får ju alla göra som de vill, men det måste ju kännas som att bo i en grotta om man aldrig rullar upp? :) Jag kan ju till och med ganska ofta känna att jag saknar det där fönstret i bakänden på vagnen, så man kan se ut åt alla fyra hållen. :)

Jag har faktiskt inte reflekterat över att folk hälsar mindre, men hälsandet är ju en stor del av den härliga känslan med att bo på camping. :)

2021-08-16 kl 16:46

Tack för alla svar jag får, men för att förtydliga så frågar jag specifikt efter fenomenet vid transport. Om det finns fördelar kanske ur ett tekniskt perspektiv? Förutom att man kan hålla temperaturen i schack.

2021-08-16 kl 17:18

Gardiner isolerar ju även på andra hållet. Har man en vagn med dålig värmeinstallation hjälper gardinerna kanske till att hålla värmen kvar inne?

2021-08-16 kl 17:46

Omega skrev:
Tack för alla svar jag får, men för att förtydliga så frågar jag specifikt efter fenomenet vid transport. Om det finns fördelar kanske ur ett tekniskt perspektiv? Förutom att man kan hålla temperaturen i schack.

Jag har svårt att se någon fördel ur tekniskt perspektiv. Anledningen är nog det som redan nämnts. Däremot har jag läst att om man ofta/alltid har rullgardinerna fördragna så tappar fjädern spänsten snabbare, så funktionen, upprullningen, blir sämre. Av den anledningen lämnar jag alltid alla fönster uppdragna vid vinterförvaring. Då står den ju, i mitt fall, ändå i en lada utan blekande solljus. Men ur tekniskt perspektiv kan det ju därför vara en fördel att köra med rullgardinerna öppna.

2021-08-16 kl 17:53

Bland mina husvagnsbekanta så är den bestämda åsikten att dem ska vara fördragna vid färd, utan att jag får någon förklaring på varför, endast svaret " vi har alltid gjort så".
Därför jag frågar.

2021-08-17 kl 01:10

Visst kan man göra det. Men det fyller ingen funktion. Vilket väl är anledningen till att de inte har något vettigt svar.

2021-08-20 kl 10:39

Jag tror att vissa gör det för att slippa insyn i vagnen, det känns kanske lite tryggare när ingen kan titta in i vagnen när man stannar på nån parkering och andra gör det för att hålla solen ute av ena eller andra anledningen (blekning eller värme). Själv har jag gjort det av alla tre anledningarna och lika ofta kört med gardinerna ej fördragna. :) Slumpen avgör vad jag får för mig att göra innan vi rullar iväg helt enkelt. :)

2021-08-22 kl 09:56

Jag kom precis på att jag har läst någonstans att det skall vara fördraget vid färd. Det var längesedan jag läste det och jag minns inte var. Någon körskolebok eller instruktionsbok. Jag kommer inte ihåg.
Men jag och en kompis diskuterade detta med andra människor på en camping. God dricka och mat hade intagits så det kanske påverkar minnet lite. Men flera äldre hade också läst det någonstans och helt enkelt bara gjort det sedan urminnes tider. Ingen kom dock på varför eller var man hade läst det.

2021-08-22 kl 12:53

En googling visade att frågan var uppe redan 2012. Tyvärr blev det inte bättre svar på frågan då än nu.
https://www.husvagnochcamping.se/forum/husvagnar/uppdraget-eller-nerdraget-297570

2021-08-22 kl 14:25

Det kan ju i alla fall inte vara för att förhindra insyn vid färd. Jag skulle vilja se den som springer vid sidan och försöker kika in då.

Ska det vara för att förhindra insyn får det vara när man inte färdas. Men det har vi redan avhandlat.
Jag brukar ha gardinerna nere på solsidan när vagnen inte används, för att minska på blekningen. På norrsidan får de vara uppe, så det inte blir för mörkt om jag ska in och glo efter något i vagnen.

2021-08-22 kl 17:24

Idag på förmiddagen när vi var ifärd med att packa ihop efter helgens camping, så upptäckte jag ett klistermärke på dörrens fönster som sa att gardinen skall vara öppen vid färd. Till sak hör att gardinen stängs när man drar den uppåt, våra övriga gardiner är tvärtom.

2021-08-22 kl 17:42

Min nuvarande vagn har också sådana gardiner, där gardinen går uppåt och myggnätet nedåt. Vill man inte ha någon av dem får kan koppla isär dem. Ska myggnätet eller gardinen gå hela vägen måste de vara ihopkopplade.

2021-08-23 kl 08:35

Omega skrev:
Idag på förmiddagen när vi var ifärd med att packa ihop efter helgens camping, så upptäckte jag ett klistermärke på dörrens fönster som sa att gardinen skall vara öppen vid färd. Till sak hör att gardinen stängs när man drar den uppåt, våra övriga gardiner är tvärtom.

Hmm, det var ju intressant. Gäller uppmaningen samtliga fönster eller enbart dörrens fönster? Vad har du för husvagn? Ger instruktionsboken någon ytterligare förklaring till varför det ska vara öppet?

2021-08-23 kl 18:43

Det är bara på fönstret i dörren det sitter nåt märke. Vagnen är en Dethleffs Generation Scandinavia 595 rk. I instruktionsboken så beskriver dem en model på gardiner som vi inte har, då vi extrautrustade vår vagn med ramfönster. Där är beskrivet rullgardiner, och dom skall vara öppna vid färd, då dem kan skaka sönder annars. Vi har en model på gardiner som är som plisserad. För att mörklägga drar man ned dem, och vill man ha myggnät så drar man ned mörkläggningsgardinen i den övre delen så kommer myggnätet.

2021-08-23 kl 22:01

Jag kan tänka mig att det är som det senaste inlägget ovan från TS att det ska vara öppet så att inte myggnätsdelen släpper från mörkläggningsdelen och att det far åt varsitt håll och går sönder.
Det har hänt mig några gånger att man tappar den ena delen när man ska sära på det och då far det in bakom en "plastdekor" som man får plocka bort för att få fram rullgardinen igen.

2021-08-23 kl 22:20

Aha, där kom ju då ett bra skäl till varför man ska ha det öppet under färd. I varje fall om man har den konstruktionen. Nu har vi en annan konstruktion, så det kanske inte är lika stor risk för oss att ha det fördraget. Fast å andra sidan elimineras ju risken för att rullgardinens spärr ska släppa och gardinen ska flyga upp och gå sönder under färd om man har det öppet. Jag har någon gång råkat tappa rullgardinen när jag ska dra upp den och när den fritt åker upp med full kraft så har den spårat ur skenan, vilket krävt en del pillande innan jag lyckats få den på plats igen. Så härmed kan vi väl då konstatera att ur ett tekniskt perspektiv, som ts efterfrågade, så är det bättre att ha rullgardinerna öppna under färd.

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206