Övervikt husvagn utan last! / av Anonym 862381410

Övervikt husvagn utan last!
2014-07-11 kl 23:08

Vi har en husvagn som enligt regbevis har en totalvikt efter omtypning på 1600 kg( uppåt), vi funderade på att sätta på en mover och vägde vagnen i princip tom ( tjänstevikten är 1450) och blev chockade när vi såg vad den vägde, 1680 kg!
Det enda som är extraditsatt på husvagnen är en fast markis som väger ca 40kg.
Får myndigheten eller tillverkaren ljuga om vad en husvagn väger?
Vagnen väger alltså mer än det står på regbeviset när den såldes.
Vi vägde hela vagnen med stödhjulet nere.
Kan man på något sätt bygga om eller förstärka husvagnen för att få öka lastvikten?
Hur ska man använda en husvagn om man inte får åka med den till en campingplats, och vem har ansvaret om tillverkaren ljugit att husvagnen är lättare än vad som står i registreringspapprena?
Hur många husvagnar är tyngre än utlovat?

2014-07-12 kl 11:47

Välkommen i klubben!

Det är tyvärr mycket vanligt att vikterna inte stämmer på våra campingfordon. Det monteras extra utrustning från början, tyngre material har använts, etc. Det tycks vara helt legalt för tillverkarna att fantisera helt fritt och komma undan med det, det är vi som brukare som har ansvaret. Funderar på vad lagen eller åtminstone konsumentorganisationerna BORDE ha att säga om detta?

Min lilla Adria Action har angiven tjänstevikt på 850 kg och totalvikten 900 kg, vilket ger den löjligt snåla lastvikten av 50 kg. Allt för att tillåta så små dragbilar som möjligt.
I verkligheten, efter att ha monterat solceller och ett halvnummer större batteri har jag lastvikt kvar på 10 kg. Med bara sängkläder och lite mat i kylen är överlass ett faktum!

Har i fem års tid försökt väga upp vagnen till de 1000 kg som den är avsedd för. Som ny är det bara att välja vilken totalvikt man önskar inom ramen för vad vagnen är grundtypad för.
Borde alltså gå att ändra i efterhand ganska enkelt, vilket det i vissa fall också gör. Behövs ibland bara ett intyg att visa upp på bilprovningen.

För andra är det mera komplicerat och kan kännas som att stånga i en bergvägg. I början fick jag beskedet att jag måste montera en (fullständigt onödig) extra balk för att åstadkomma den "tekniska förändring" som var förutsättningen för att få ändra totalvikt i efterhand. När jag ville beställa denna balk väntade nytt besked, nu krävdes ny dragstång och bromsanordning...?!

Lite senare skrevs artiklar, bl.a. i denna tidning, om att bestämmelserna skulle lätta. Bara intyg skulle krävas för vissa årgångar, dit min vagn hörde. Den gången skyllde Adria på att de godkända vikterna inte fanns angivna på samma typintyg, så tyvärr...

Årets besked från Adria är åter till det gamla tjatet om tekniska förändringar, med skillnaden att det nu inte finns några tekniska förändringar att göra på Action, så tyvärr...

Håller just nu på att kolla upp ett tips om att byte till 8-lagers C-däck ska kunna räknas som teknisk förändring, gäller tydligen hästsläp i alla fall...?

Ser annars med spänning fram emot nästa års undanflykt från Adria, detta märkliga företag som vägrar ha dialog med sina kunder. Man måste nämligen ha en hygglig återförsäljare som mellanhand.

Så om man har tur, finns vagnen typad med högre totalvikt och det räcker med intyg och besiktning. Gå bara inte på smöriga försäljares försäkran att det är enkelt att väga upp och är något man "fixar själv i nästa besiktning"! Har man otur måste man bygga om vagnen helt i onödan för många tusenlappar, eller så går det inte alls. Några gör allt för att krångla till och förhindra uppvägning, något är sjukt...

2014-07-13 kl 12:14

Håller fullständigt med det är ju sjukt, när det är nödvändigt att bygga om en konstruktion som just är byggd för den högre vikten, och sen viktar handlarna ned för det ska passa så många dragbilar som möjligt. Egentligen är det ju bara ändra i siffrorna på reg intyget, men så enkelt är det inte. Bygga om och byta dragbalk helt i onödan, för en massa tusenlappar. Denna regel som gäller för de husvagnar från den 1/1 - 99 till den 31/12 - 2005 tror det är dessa som är godkända enligt EG-direktivet 97/27. Det är ju en korkad regel, en kan ju undra om den regel har kommit till under en firmafest.

2014-07-13 kl 22:15

Elände!
För det första så har tillverkarna konstruerat en vagn för att den skall passa biltillverkarnas "högsta dragvillig". När väl vagnen typas för ex. 1500 kg och en tjänstevikt på1340 kg. Väger man vagnen innan den rullar ut ur fabriken så är sannolikt också tjänstevikten 1340. Men... Redan efter några dagar kan vikten vara 1350. Vagnarna innehåller mycket trä och detta material drar åt sig fukt från luften. Hur mycket sedan vagnen drar åt sig und er användning är höjt i dunkel.
5% räknar man med att lägga på tjänstevikten för att täcka fukt problemet.
Det som styr totalvikten är dels axelns och bromsarnas klassning men också däckens viktklass.
Själv kontrollvägde jag min gamla vagn med totalvikt 1300 kg. Den vägde prick 1300. Vägde och plockade ur allt som var bra att ha. Vägde om och den vägde då 1240. Futtiga 60 kg att ladda vatten mat och kläder.
Resultat: byte av vagn. Vägde och tjänstevikten låg som den skulle. Allt som vi sedan skulle ha med, mat vatten kläder osv vägdes. Enligt detta förfarande låg den under totalvikten 1500 kg. Passerade en kontroll plats med våg. Kollade vikten som då var 1540. Obegripligt! På nästa kontrollplats hade vikten minskat till 1510. Polisens vågar, vågar man inte lita på.
Men lycka till!

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2014-08-05 kl 18:02

Hej på er.

Första inlägget på detta forum för min del. Intressant tråd, tror många blundar för vad vagnen väger och hoppas på att aldrig bli stoppad/vägd/bötfälld.

Har samma problem som dig Dethleffsarna.

Köpte en helt ny vagn för ganska exakt ett år sedan. En Kabe Classic 660 på enkelaxel.

Av ren nyfikenhet vägde jag vagnen hos Bilprovningen (mer exakt våg är svår att hitta) för en vecka sedan. Planen var att åka dit med vagnen fullastad innan nästa trip och se hur mycket jag normalt lastar.

Har en tjänstevikt på 1600kg
Totalvikt på 1800kg
Last max 200kg

Tömde vagnen på det mesta, kompositflaska, någon konservburk, bestick och sängkläder kvar. Tog till och med bort markisen.

Vagnen vägde 1815kg helt fristående på vågen.

Vid närmare syn så såg jag även att däcken tål max 850kg per däck. Enligt reg.pappren så skall det sitta 195 14 tum. Men det sitter 185.or 14¨ på vagnen.

Någonting är galet, slarvigt av fabriken enligt mig. Jag åker omkring med en olaglig vagn på alla sätt och vis.
Tripen till Öland denna sommar hade jag rejäl övervikt, vilket hade kunnat kosta en hel del.

Har kontaktat säljaren för att reda ut ett och annat. Får se hur detta slutar.

Någon fler som har varit med om något liknande, har det löst sig? Har tillverkaren hjälp till?

/ Mideroos

2014-08-11 kl 17:26

Vi har en Polar 590 som hade tjänstevikt 1390 och totalvikt 1600. Ställde oss på vågen packad o klar och vägde 1760. Tog reda på vad tj.vikt innebär för Polar och det är all fabriksmonterad utrustning 1 st P11 , halv vattentank och batteri. Tömde allt utom det som ska ingå och åkte först till en NCC våg, där vägde den 1480, åkte vidare till bilprovningen och där vägde den 1488. Skillnaden dem emellan är förmodligen att NCC har 20 kg delning på sin våg och SBP har 1 kg delning. Tog kontakt med Polar igen och berättade att de hade ett problem, vi fick nya dragbalkar och intyg om vi monterade dem själv, de innebar uppviktning 100kg vilket stämde bättre med verkligheten. Polar väger alla vagnar när de går ut ur fabrik och har gjort det sedan -09, vår togs ut sent -08 och den var aldrig vägd hos dem.
Kabe , har jag hört, gör en vagn av varje modell med tunnare väggar och tunnare golv som de använder vid reg.bes. för att hålla nere vikterna, därav så stämmer inte de.

2014-08-14 kl 21:41

Tack för det.

Det var ju snyggt räddat av Polar.

Ärendet är sedan 10 dagar sedan skickat vidare till KABE från åf. Har inte hört någon än.

Väntar med spänning på vad som kommer att hända.

En bra början är att skicka nya sommarpuckar så blir jag en aning lugnare på vägarna. Vikten är nog inte lika lätt åtgärdat med tanke på enkelaxeln.

2014-08-15 kl 09:55

Det är ju helt o acceptabelt att Kabe har gjort så. Framförallt när det gäller däcken. Hoppas det får en bra lösning.

2014-08-15 kl 11:59

SM5JYP skrev:
Elände!
För det första så har tillverkarna konstruerat en vagn för att den skall passa biltillverkarnas "högsta dragvillig". När väl vagnen typas för ex. 1500 kg och en tjänstevikt på1340 kg. Väger man vagnen innan den rullar ut ur fabriken så är sannolikt också tjänstevikten 1340. Men... Redan efter några dagar kan vikten vara 1350. Vagnarna innehåller mycket trä och detta material drar åt sig fukt från luften. Hur mycket sedan vagnen drar åt sig und er användning är höjt i dunkel.
5% räknar man med att lägga på tjänstevikten för att täcka fukt problemet.
Det som styr totalvikten är dels axelns och bromsarnas klassning men också däckens viktklass.
Själv kontrollvägde jag min gamla vagn med totalvikt 1300 kg. Den vägde prick 1300. Vägde och plockade ur allt som var bra att ha. Vägde om och den vägde då 1240. Futtiga 60 kg att ladda vatten mat och kläder.
Resultat: byte av vagn. Vägde och tjänstevikten låg som den skulle. Allt som vi sedan skulle ha med, mat vatten kläder osv vägdes. Enligt detta förfarande låg den under totalvikten 1500 kg. Passerade en kontroll plats med våg. Kollade vikten som då var 1540. Obegripligt! På nästa kontrollplats hade vikten minskat till 1510. Polisens vågar, vågar man inte lita på.
Men lycka till!

Mitt beslut blev: Byte till en annan vagn. Från Wilk till Solifer som får lasta mer.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2014-08-16 kl 15:51

micke_vb skrev:
Polar väger alla vagnar när de går ut ur fabrik och har gjort det sedan -09, vår togs ut sent -08 och den var aldrig vägd hos dem.
Kabe , har jag hört, gör en vagn av varje modell med tunnare väggar och tunnare golv som de använder vid reg.bes. för att hålla nere vikterna, därav så stämmer inte de.

Låter som att Polar, efter -09, är bästa köpet av dessa två märken då... ;)
Men om detta stämmer borde ju Kabe ställas till svars - speciellt av alla som åkt dit pga. detta! Att man som kund ska behöva kontrollväga den nya vagn man köpt låter ju absurt. Nog borde man kunna lita på tillverkarens viktuppgifterna. Men tydligen är det inte så. Som köpare får man kanske se till att skriva in i kontraktet att om vagnen överskrider angiven vikt så har man rätt häva köpet!

Detta vore kanske något för tidningen att gräva vidare i och göra en artikel av!

2014-08-17 kl 13:57

Finns ju domslut i frågan: http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/beckman-vann-striden-slipper-boter

2014-08-18 kl 16:39

hakano skrev:
Finns ju domslut i frågan: http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/beckman-vann-striden-slipper-boter

Detta var mycket intressant! Då får man alltså hänvisa till den domen om man åker dit för övervikt! ;)

Men reagerar även på följande i artikeln: "Morgan Isaksson från Bilprovningen vittnade under rättegången om att husvagnar suger åt sig fukt och ofta ökar 50–80, i vissa fall så mycket som 200 kilo i vikt." OJ, kan dom öka SÅ mycket i vikt pga. fukt!!! :O I artikeln sägs ju att det var en nyinköpt vagn! Dock inte hur lång tid som hunnit gå sedan köpet... Hur snabbt går denna viktökning???

Slutklämmen i artikeln: "Lars Beckman är nöjd med domen men hoppas också att man på riksplanet ska ta itu med grundproblemet att husvagnar kan bli för tunga genom att suga åt sig fukt och att det måste finns marginal för det i de vikter som registreras." Kan bara instämma i det!

Vore även intressant veta om olika fabrikat/konstruktioner påverkas olika mycket! Kanske något för tidningen att kolla upp i framtida artiklar? Kontrollväga ett antal nya vagnar, för att åter kontrollväga dom efter 1-2-3års tid! Vore även intressant läsa tillverkarnas kommentarer efter att detta gjorts! ;)

2014-08-18 kl 20:30

Ja det där med fukten är intressant. Den vagnen kanske stått länge ute på gården på firman :) Nyinköpt kunde ju egentligen vart en beggad SMW från -71

Känns som problemet borde gälla vagnar med i huvudsak träbalkar. Numera är vagnar byggda med plastbalkar och aluminium. Men hela bottenplattan är ju träbaserad så visst suger det väl åt sig fukt ändå. 200kg känns galet mycket.

För mig egen skull åker jag ner och väger vagnen med exakt samma utrustning nästa år. Då ser jag direkt om det stuckit iväg med eventuella kilon.

Har mailat ÅF två gånger utan mer framgång än att. - Vi skickar vidare till KABE. Sedan inget svar. Enligt Kabes hemsida skall "garantiärenden" gå genom ÅF.

Idag ringde jag KABE iallafall, direkt till KABE. Hoppas nu att de hör av sig med en lösning.

fortsättning följer...

2014-08-18 kl 21:22

De flesta plaster tar åt sig fukt och många kamremsras beror på mikrosprängningar när plasthjulen tar åt sig fukt och sedan spricker när vattnet fryser. Vet inte vilken plast balkarna i husvagnarna är gjorda av.

2014-08-22 kl 16:04

Första kontakten från Kabe.

Problematiken från början är att vagnen är för tung. Har en vikt på 1800kg istället för 1600kg som det står i pappren.

Min lastkapacitet är obefintlig. Enligt reg.pappren så är lastvikten 200kg, vilket känns helt rimligt på en stor familjevagn.

Svaret jag får från KABE är kort.

"1900 kg är max
Jag tar fram ett intyg för viktökning till 1900kg"

Konstgjord andning enligt mig. Problemet är löst till hälften. Nu har jag iallafall möjlighet att ta med nästan 100kg i vagnen som last.

Efter 11 mail så ledsnar Kabe och slutar svara.

Däcken ska ÅF skicka till någon lokal Kabe-återförsäljare så ska de skifta från de numera spruckna 185.orna till nya fiiina 195.or. Kanske med rätt klassning, det får vi nog se när däcken dykt upp.

Det värsta är att de kanske tror att jag ger mig så lätt... ;)

2014-08-22 kl 19:01

Det är synd att man ska behöva bråka, men stå på dig, så fel får det inte vara.

2014-08-22 kl 20:58

Nej verkligen Ågren. Kommer aldrig acceptera att vagnen inte stämmer med reg.pappren. Dom får lösa problemet.

Men håller helt med om att man helst vill slippa bråka/tjata.

2014-08-26 kl 10:49

Har fått första svaret på vikt och däckproblemen. Däcken är beställda och skall skickas till Lokala ÅF för byte.

Åtgärden för viktproblemet är att inte lösa det. Vikta upp vagnen 100kg. Från 1800kg till 1900kg. Vagnen väger 1800kg tom.

Tjänstevikten skall tydligen stå kvar på 1600kg. Så total last är 300kg. Men detta är bara en påhittad siffra. 100kg lastvikt är lösningen enligt viktansvarig R.K. på KABE. Blir inte klok på hur de tänker.

Jag har alltså köpt en vagn för drygt 400000:- + tält mm mm mm som jag inte ens kan lasta för semester i 2 veckor.

Nöjde mig inte med detta utan gick vidare till Vice VD nivå.

Hur skulle ni gjort? Accepterat och tagit eventuella böter och därmed accepterat deras slarv eller bråkat vidare ?

Jag valde att bråka vidare.

2014-08-29 kl 22:28

Tråkigt det som hänt dig...

Om jag förstått detta rätt så var 1900kg max tillåten totalvikt för den vagnen, så i så fall går det ju inte få till högre lastvikt...

För din del tror jag det är en fördel att tjänstevikten står kvar på 1600kg, trots att det ej stämmer. Jag menar, om du skulle råka ut för böter för övervikt så är det ju bättre att du har, på pappret, 300kg lastvikt än om tjänstevikten skulle skrivas upp till korrekt värde och du bara hade 100kg lastvikt - eftersom böterna blir högre i det senare fallet. Läs mer om detta i denna tråd: http://www.husvagnochcamping.se/forum/praktiska-tipsteknik/vervikt-i-husvagn-husbil-3656

Men jag förstår om du inte är nöjd med detta och som det verkar är det nog svårt att göra mer åt vagnen... Det som återstår att göra, som jag ser det, är väl att häva köpet. Du har ju betalat dyrt för en produkt som inte överensstämmer med uppgivna uppgifter, vilket borde vara skäl nog för en hävning.

2014-09-18 kl 14:14

Det verkar kunna lösa sig, fick till slut tag på rätt person som tog mina problem på allvar ang vikt och däck.

Lösningen består av nya däck på nya fälg som klarar 1000 kg per däck. Samt montering av en förstärkningsbalk vilket gör att totalvikten kommer upp i 2000 kg.

Nu inväntas bara besked från verkstad när de har tid.

Långdragen process och många negativa besked, men till slut har ändå Kabe löst problemet.

/ Nöjd Henke

2014-09-24 kl 10:36

Om Kabe har räknat fel på 200 kg, av vilken orsak som helst. Så undrar jag vad dom mer har räknat fel på....

2014-09-24 kl 11:47

Hej
har samma problem med min nya husvagn ville ha 1900 totalvikt och fick det när vagnen kom hem satt det fel däck på den sa till försäljaren att
det sitter fel däck på vagnen, det komm nya direkt från KABE alt fri o fröjd trodde jag, nu på semestern fick jag se att höger hjulet var utslitet efter 500mil ringer min ÅF, hör inget för jag kommer hem med vagnen så visar jag upp denna för ÅF, börjar vi fundera vad det är för fel och när jag säger att det satt fel däck på vagnen så började vi fundera på om det satt fel chassi på vagnen, vi lyftade upp vagnen och kollade axeln
och dröm om min förvåning det satt fel chassi på vagnen den var för 1700kg på en 1900kg vagn.
KABE har noooolll koll vad det sätter på för grejer. Hur kan myndigheten som övervakar släppa all kontroll till en tilverkare som gör lite som man tycker. Ingen egen kontroll, bara skriva ut papper på på fel uppgifter.
Ni som har köp en Kabe med 1900Kg totalvikt kolla däcken det skall vara 195R14C8 och inget annat
har du 185R14C8 så kolla axeln det sitter en Grön skylt på skälva axeln med typ där står det vilken totalvikt som gäller.
Emko

Mideroos skrev:
Hej på er.

Första inlägget på detta forum för min del. Intressant tråd, tror många blundar för vad vagnen väger och hoppas på att aldrig bli stoppad/vägd/bötfälld.

Har samma problem som dig Dethleffsarna.

Köpte en helt ny vagn för ganska exakt ett år sedan. En Kabe Classic 660 på enkelaxel.

Av ren nyfikenhet vägde jag vagnen hos Bilprovningen (mer exakt våg är svår att hitta) för en vecka sedan. Planen var att åka dit med vagnen fullastad innan nästa trip och se hur mycket jag normalt lastar.

Har en tjänstevikt på 1600kg
Totalvikt på 1800kg
Last max 200kg

Tömde vagnen på det mesta, kompositflaska, någon konservburk, bestick och sängkläder kvar. Tog till och med bort markisen.

Vagnen vägde 1815kg helt fristående på vågen.

Vid närmare syn så såg jag även att däcken tål max 850kg per däck. Enligt reg.pappren så skall det sitta 195 14 tum. Men det sitter 185.or 14¨ på vagnen.

Någonting är galet, slarvigt av fabriken enligt mig. Jag åker omkring med en olaglig vagn på alla sätt och vis.
Tripen till Öland denna sommar hade jag rejäl övervikt, vilket hade kunnat kosta en hel del.

Har kontaktat säljaren för att reda ut ett och annat. Får se hur detta slutar.

Någon fler som har varit med om något liknande, har det löst sig? Har tillverkaren hjälp till?

/ Mideroos

Emko
2014-09-25 kl 21:30

Emko

Är det en Classic du har också ??

Själv kollade jag inte ens upp vagnens all utrustning när jag köpte vagnen, vi drog iväg och litade helt på att allt var 100%. Först i somras när jag vägde vagnen började jag grotta in mig i alla olika vikter mm.

Har du snackat med Kabe ang chassit ?

Min gröna skylt säger 2000kg på enkelaxel.

Har dock ännu inte fått nåt fixat, men löfte om att allt ska ordnas.

2014-09-25 kl 21:38

jimcar-9

jag tror faktiskt att vikterna medvetet är satta lågt bara för att få "vanliga" B-kortsförare med "vanlig" personbil att i teorin få dra vagnarna.

Det ligger Classic 660 -14 på Blocket med totalvikt på 1700kg.... min väger 1800kg helt tom..

Det är verkligen inte sjysst mot kunder som drar med bilens maximala dragförmåga och vagnen egentligen överstiger totalvikten med flera hundra kilo. Ofta har man ju vagnen vikt i beräkningarna när man byter bil

2014-09-25 kl 22:33

Åf har pratat med kabe och det skall bli ett nytt chassi
Emko

Emko
2014-09-26 kl 22:12

Skönt om det löser sig till slut för både "Mideroos" och "172588". Men ändå, sånt här ska ju inte behöva hända när man köper ny vagn. Skrämmande historier! Man kan inte låta bli att undra hur många fler felaktiga vaknar som åker omkring därute, utan att ägarna inser det...? Som köpare av såväl ny som begagnad Kabe bör man tydligen kolla upp vagnen noggrant! Gäller detta fler fabrikat? För egen del känner jag att Kabe sjunkit rejält i anseende efter att ha läst om detta. Personligen skulle jag gärna vilja se en uppföljning av detta ämne som resulterar i statistik över vilka fabrikat man kan lita på och vilka som avviker mest och oftast från uppgivna uppgifter!

2014-09-26 kl 22:56

Vore på sin plats om tidningen ville göra lite undersökande journalistik. Man kan ju lämpligen börja hos Kabe.

2014-10-12 kl 16:18

Vi har precis försökt byta husvagn. Vi ville ha en bekväm resevagn. På Elmiamässan föll vi för Adria Adora 522Up 2015 tjänstevikt med tilläggspaket 1251kg. Jag är försiktig av mig och ville ha svart på vitt vad som ingår i tjänstevikten. Fick svar gas 25kg vatten 45kg, batteri 20kg summa 90kg. Det räckte inte för mig. Adria erbjöd sig då att väga sin demo vagn som var tom (ingen gas inget batteri mm) och återkom 1251kg!! De blev ett ganska stort hallå hos återförsäljaren då jag påpekade att tom borde den väga 1161kg. Den överskred då även deras två lägsta totalvikter! Tur att vi inte köpte denna vagn!
Vi som köpare bör kräva att få häva köpet om vagnarna väger säg mer än 20kg över angiven tjänstevikt. Ingen tillverkare anger sina vikter i broschyrer eller på webben varför? Vad ingår i tjänstevikten? Tänk på att för släpvagnar får tjänstevikten variera +-5% och jag tror tyvärr inte någon ligger under. Vilket är katastrof för en husvagn.
Vi kör vidare med vår 2003a Kabe 2,3 bred.

2014-10-13 kl 17:05

Jag fick svar på min fråga till trafiksäkerhetsverket se nedan. Jag har ställt följdfrågan När?
Uppmaning till er alla, begär alltid viktgaranti innan ni skriver på köpeavtal. Får ni inte detta SKIPPA KÖPET!

Svar: Bestämmelserna har ändrats och reglerna i 97/27/EG är inte längre aktuella utan en förordning (EU) Nr 2012:1230. Nu ska tillverkaren fastställa vad som är fordonets vikt i körklart skick med bränsle och vätskor inklusive standardutrustning och vad som är tilläggsutrustning och dess vikt och summan av detta kallas "fordonets faktiska vikt" och kommer i Sverige att vara tjänstevikten. Möjligen kan detta i kombination med att det nu kommer att krävas viss miniminivå för lastförmågan att innebära mer sanningsenliga viktuppgifter i registreringsbeviset.

2014-10-13 kl 20:15

Har sett på nätet att husbilar och husvagnar har två vattenmängder oftast 10-20l i någon form av körnivå och möjlighet att fylla tex 100liter. Antagligen för att få ner tjänstevikten som då vägs med 10-20liter vatten. Bara som info.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206