Prisvärda begagnade vagnar. / av Anonym 1266302670

• 16 svar
Prisvärda begagnade vagnar.
2016-04-09 kl 20:05

Hej.

Har länge läst på forumet, men nu måste jag få fråga lite saker. Det är så att vi är sugna på att köpa våran första vagn. Vi har tidigare lånat vagn och varit iväg och testat på husvagnslivet, vilket vi älskade. Nu har vi fått 3 barn som alla är under 5 år, och husvagn känns högst aktuellt i sommar.

Då vi inte känner att vi riktigt har råd att köpa en husvagn för 300 000:- så kollar vi begagnat. Där finns ju ett o annat. Har väl fastnat ganska hårt för adria pga deras barnkammarlösningar, både 2 och 3 sängar. Samt att det känns som en fräsch vagn för pengarna.

Hur vet man att priset är rimligt? En adria 542 pk 2011 t ex, vad är rimligt för en sådan?

Några tips och riktlinjer på vad man ska vara beredd att landa runt om man ska ha en vagn i den klassen, eller en med 3 sängar som känns ännu mer aktuellt för oss. Men 4-8 år gammal med bra förtält+matta osv. Hur mycket ska man tänka på tillbehör som ibland säljs med?

Ja, alla begagnattips är egentligen av intresse, men främst rimliga priser i begagnatvärlden är det jag undrar över. Tack på förhand.

2016-04-09 kl 22:32

Vi har just fått hem vår 120tursenkronorsvagn efter lång vånda och det finns inga enkla svar. Priserna är fladdrigare än en treårings historieberättande och det är näst intill omöjligt att få riktig koll. Jag tror man får gå på skick o känsla. Barnkammarvagnarna verkar vara kortlivade på begagnatmarknaden vilket bidrar till stressen :)
Det enda vi blev övertygade om var att i den här prisklassen kändes det bättre att köpa av handlare med ordentliga kontroller och garantier. Prata med handlarna och lyssna på vad de säger, ibland känns de ganska opålitliga. En hade tex inga garantier rörande fukt på en vagn för 149tusen...

2016-04-10 kl 10:10

Vad som är rimligt är ju rätt individuellt. För vår del handlade det om att bestämma vilken sorts vagn som passade vårt behov i kombination med vad vi tyckte den fick kosta (vilket gjordes med hjälp av internet samt besök på ett par husvagnsfirmor) Därefter gå igenom marknaden för att se hur prisläget ser ut för den modellen på olika håll. Sedan leta upp en vagn som passar alla de egna parametrarna och DÄREFTER kan man ju försöka pruta på. Normalt följer förtält med. Det som inte är lika vanligt är matta, extra gasolflaska, elkabel etc. Dessa prylar kan man ju försöka få med t ex. Har ni kommit fram till att Adrian passar så är det ju bara ut o leta. För att jämföra priser behöver man ju inte åka runt. Det funkar bra med nätet. Nyare vagn känns väl bäst via handlare, men att hitta en privat skall ju vara billigare vad avser inköpspris åtminstone, ofta följer det nog också med mer tillbehör privat.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2016-04-10 kl 19:05

Ska du renköpa så kan du kanske passa på nu när det är konkursutförsäljnng på Tolu Rent i Grums.
Där kan du nog göra en bra affär.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-04-10 kl 20:41

Chriper har rätt där.. Konkursvagnar är ett bra tips så länge dom är splittas nya.
Sen finns ju Kvd.se
Vidare vill jag säga att hur bra en vagn verkar i planlösning så MÅSTE NI ALLTID HA ETT GODKÄNT FUKTTESTPROTOKOLL.
Inte bara för er egen hälsa och välbefinnande skull utan om ni ska sälja vagnen vidare om några år så är det guld värt att ni har färska siffror på just fukten..
Delge gärna oss på forumet här INNAN ni skriver ett köpeavtal på en vagn...
Vi vill ju alla att husvagn, husbil och camping ska vara till allas belåtenhet, så förhasta inte ett köp i ivern utan ta det i lugn och ro med oss erfarna campare.

2016-05-09 kl 22:44

Hej och tack för alla era svar. Vi har under ett par år kollat lite löst på husvagnar då vi haft framför oss att vi ska köpa en, så vi är nästan helt på det klara vad gäller planlösningen. Det är 2 eller 3 våningar som vi tvekar lite emellan. Och adrian, ja pga priser samt vikt på vagnen. Nackdelen är att många har 100 kilo last och det känns lite väl snålt för 5 personer.

Fukttest har vi begärt att det skall utföras på de vagnar vi varit och är intresserade av, har en på gång som ska fukttesta och besiktiga vagnen nästa vecka. En adria altea 2 vånings från 05, lite äldre än vad vi tänkt oss men den finns med i eventuella köp just nu.

Vi bor i södra Sverige så det är ju en bit till grums, kollade faktiskt upp det innan och dom höll ju inga vagnar heller, så kändes inte aktuellt.

Ska säga att vi har ingen koll på någonting vad gäller husvagnar. Vi har testat på, men inte riktigt satt oss in i det. Vi vet vad vi vill ha, men vet inte vad som är rätt pris för det. Tycker att, när man kollar privat kan det skilja närmare 20 000 för vad som verkar vara samma typ av vagn. Handlare ligger ju såklart lite högre, men upplever att det inte alltid utförs fukttest, samt att jag stött på några med 1 månads garanti. Betalar jag 130 000 vill jag ha över sommaren åtminstone. :)

Mer att tänka på för oss? Adrian som vi är intresserade av (beroende på skick efter besiktning och fukttest+gasol) ligger på 85 000. Det var förtält med, men det var väl i princip allt. Prisvärt?

2016-05-10 kl 17:46

Hej,

Adria är prisvärda vagnar tycker jag.
Det Ni ska tänka på är vilka årstider Ni vill använda vagnen.
Vill Ni nyttja vagnen året runt skulle jag kika på en med vattenburet värmesystem.

Med vänlig hälsning.
Jens

2016-05-10 kl 22:51

Hej! Tack för tipset. Det blir främst vår och sommar för våran del. I alla fall tills barnen blir lite större och vi eventuellt skaffar oss ett intresse av skidåkning. Då lär det ändå vara aktuellt med större vagn så man kan ta med utrustningen. :)

Känner du till om det brukar vara några speciella fel eller brister hos Adriavagnar?

2016-05-11 kl 07:58

Jag svarar här fast frågan kanske inte var riktad till mig, men vi har tidigare haft en Adria och jag säger bara en sak, kolla FUKTEN! Vi hade en -07 som de fuktlagade efter att verkstaden hittade fukt i barnkammardelen. Fick även byta fronten som spruckit. Våra bekanta har en Adria -07 som också är fuktlagad i taket. Tyvärr har det varit lite problem med fukt på en del Adria vagnar. Men har vagnen nyligen genomgått ett fukttest och är godkänd så är det ju fina vagnar till ett bra pris.

Susanne
2016-05-11 kl 12:32

Precis som Susanne_L skriver så hade Adria problem med fronterna under några år i mitten av -00 talet. Kolla upp är rådet.

2016-05-11 kl 16:47

Varför inte prova Hobby 560 KMFE-07 med tre barnsängar .Vi har dragit runt på en sådan fast med två barnsängar i 8 år och aldrig några bekymmer,lagom stor.Nu drar vi en 650 KMFE -16 lite större men med eget barn rum.

2016-05-12 kl 18:37

Hej tack för svaren angående fukten. Vagnen skall fukttestas av säljare innan vi åker och kollar på den ens. Vet ju inte om vi vill köpa, men vill inte ta reda på så mycket mer om det nu visar sig att det är fukt, eller något annat på besiktningen. Så det är våra krav innan vi åker och kollar, ja lite krav till har vi såklart.

Hobby 560 KMFE-07 har jag inte alls koll på, nästan alla hobbyvagnar vi kollat på ligger totalvikten på minst 1500, vi har max på 1470 med bara B-körkort, och BE blir det inte innan sommaren, så 1470 är gränsen för oss. Har hittat några hobbyvagnar med lägre vikt, men med en maxlast på 70-80 kilo. Men vi håller koll på hobby också, om det dyker upp något som passar oss. Planlösningen och priset är inom det vi tänkt oss.

Passar även på att slänga ut en annan fråga (och fiska efter tips och era erfarenheter), hur kontrollerar vi förtält osv, sätter man upp hela förtältet, litar man på säljaren eller hur gör man med det? Något man ska tänka på som bör ingå i husvagnen vid begagnatköp av privatperson eller handlare?

2016-05-12 kl 19:25

Hej 70-80 kg lär inte räcka till 5 personer om man inte lastar allt i bilen. Tyvärr så har du kanske inte ens 70-80 kilos lastvikt om där finns ex reservhjul eller markis ingen väger oftast som det står. Överlast böter kan bli väldigt dyrt. Höjde min lastvikt igår ,men bara min fru behöver öka körkorts behörigheten så hon får övningsköra i sommar. Se Adria adora i forumet.

2016-05-12 kl 22:57

552 uk skrev:
Hej 70-80 kg lär inte räcka till 5 personer om man inte lastar allt i bilen. Tyvärr så har du kanske inte ens 70-80 kilos lastvikt om där finns ex reservhjul eller markis ingen väger oftast som det står. Överlast böter kan bli väldigt dyrt. Höjde min lastvikt igår ,men bara min fru behöver öka körkorts behörigheten så hon får övningsköra i sommar. Se Adria adora i forumet.

Hej. Nej vi letar minst 130 kilo i last i alla fall. Barnen är alla under 5 så cyklar ska inte med på ett par år, så vi räknar 2 år i denna vagn och sedan ta BE och köpa lite större. Men det är ändå mycket som ska med, och ja, bilen kan man packa i. Men det går snabbt upp i vikt.

2016-05-13 kl 11:16

Vi har haft 3 stycken Adria.
När vi sålde den ena, så köpte vi den andra.
Vi har aldrig haft några som helst problem med vår Adria vagnar.
Idag har vi en KABE och orsaken till att vi övergav Adria var att KABE känns rejälare, samt att vi inte gillar Adrias nya planlösningar.
Nu kommer jag säkert reta gallfeber på många, men JAG kommer ALDRIG att stå som ägare på en Hobby.

Jens

2016-05-13 kl 11:23

Pollypacket:

Jag har skickat ett meddelande till Dig, finns i Din inkorg på sidan.

Jens

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206