Råd om köp av begagnad husvagn / av krytox

• 10 svar
Råd om köp av begagnad husvagn
2015-07-08 kl 22:58

Hej,
Jag är i startgroaprna att köpa husvagn och prova på det livet, och funderar en hel del kring detta.

Jag funderar på hur mycket bättre det är med en Knaus/Adria/Hobby från ca 2007 mot 1997, duger en -97: som en hyfsad första vagn för att prova? Hur ställer sig en Kabe ca 1992 i förhållande till en ca -97 enligt ovan?

Någon som vill ge lite tips?

Tack på förhand.

Mvh
Thomas

2015-07-09 kl 00:46

Oj. Svår fråga, men!
Först skulle jag rekommendera att hyra en vagn någon vecka för att verkligen känna att det är något för en. Det passar kanske inte alla med husvagnscamping.
Sedan vid köp kanske jag skulle leta efter en äldre vagn, inte fullt så dyr. Man förlorar inte så mycket pengar på en äldre vagn om man tvingas sälja den för att campinglivet inte vad var man tänkt.
Några specifika vagnar vågar jag mig inte på att bedöma. Mycket är personligt. Fundera på hur ni ska använda den (resa runt, lång liggare), hur många man är i familjen och hur många fasta bäddar man vill ha. Det viktigaste att kolla upp vid beg. köp av husvagn är att det inte finns någon fukt. Fråga efter ett färskat fuktprotokoll.

2015-07-09 kl 19:23

Alltid ett fuktåtergivande..
Det som oftast skiljer mellan äldre och nyare vagnar är planlösningarna, det är väldigt individuellt hur man vill ha vagnen invändigt, n del vill ha barnkammardelar, en del långbäddar, en del dubbelsäng, en del nöjer sig med sittgrupper i bägge ändarna av vagnen.. På senare tid har det även blivit mer eller mindre standard med golvvärme, större kylskåp osv.. Vad just ni kommer trivas i, det vet ni inte förrän ni har provat..
Gör som Perin säger, hyr eller låna en eller flera vagnar som ni kan tänkas vara intresserade av.

2015-07-09 kl 22:29

Hej,

Tack för era svar, de uppskattas. Om vi ska köpa så lutar det åt något i en lägre prisklass. Men varför inte hyra, jag har förhoppningsvis... klarat uppkörningen för B(96) om en vecka, så det kanske är dags att hyra något då.

2015-07-10 kl 11:27

Köper ni någon billigare vagn så behöver ni inte förlora så stora pengar, kanske rent utav inget alls. Rent ekonomiskt kanske det skulle löna sig gentemot att hyra. Dock så innebär det ju en del jobb med att äga något och sedan lägga ut för försäljning. Du får göra en avvägning om det är värt merarbetet.
Lycka till iaf.

Edit: Kom på en sak till. Hyr ni en vagn så kanske det är en nyare vagn än vad ni först tänkt köpa. Då kan det bli svårt att nöja sig med en 20-25 år gammal husvagn om man fått smak på det moderna. ;-)

2015-07-16 kl 22:28

Tack återigen för svar. Om vi tänkt att kanske vintercampa, då är det väl endast Kabe och Polar vi ska satsa på..?

2015-07-16 kl 22:54

krytox skrev:
Tack återigen för svar. Om vi tänkt att kanske vintercampa, då är det väl endast Kabe och Polar vi ska satsa på..?

Det var någon som svarade lite fyndigt på din fråga som brukar komma då och då.
-Än har jag inte hört talats om att någon frusit ihjäl i en Hobby. ;-)

Det man bör tänka på är att ventilationen inne i husvagnen skall funera även på vinter. Att man tex inte stoppar kläder ända ut mot ytterväggen i skåpen tex. I Kabe sitter det ett stopp i form av en skiva som förhindrar det så att luften kan strömma fritt utmed väggarna utan hinder. Sedan kan det bli problem om rör från avlopp ligger utanför, då fryser det. Samma om det finns en invändig tank för avloppsvattnet eller ej.

Lite att fundera på mao. :-)

2015-07-18 kl 07:36

Finns många vagnar som klarar vintercamping, cabby är en av de bättre. I princip alla med vattenburen värme klarar vintern bra och en del vill absolut ha golvvärme beroende på hur bekväm man är. Finns flera med luftburen värme som klarar vintern men inte lika bra. Annars är ju fuktskador stora boven till att husvagnar skrotas. Friska däckmax 6år gamla och kolla att allt fungerar. Själv har jag varit på Norgetripp i 11dgr och kom hem i går med en perfekt fungerade gammal Cabby 440dl från 89. Kanske lite mindre än du tänkt men att hitta en frisk fin vagn i storleken530-550 för 50-80.000:- är ingenomöjlighet på nått sätt. Betala gärna lite mer för en fin vagn i förhållande till årgång och modell än att leta den billigaste. En husvagn som är 10år och äldre kan vara både helrutten och hur fin som helst.

2015-07-22 kl 20:03

Hej,

Värdefull info för en nybörjare, det tackar jag för. Nu blev iallafall B96 uppkörningen godkänd, så nu blir ju urvalet något större.

2015-12-29 kl 20:16

Grattis!
Mitt råd är att köpa en vagn som klarar det Skandinaviska klimatet.
Finns en hel del alternativ.
Köper ni Adria så får ni en nyare vagn än om ni väljer tex Kabe.
Hur har det gått?

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206