Regel för gasolflaska och gasolhuv / av alev

• 10 svar
Regel för gasolflaska och gasolhuv
2021-07-04 kl 12:16

Vi var ute på midsommar och åkte med våra bekanta och de skulle fylla på gasol, och fick köpa med gasolhuv när de fyllde på.
Måste man ha det eller varför köpte de med en sådan? Måste jag också ha det till min tub eller vad?

2021-07-04 kl 12:27

Menar du att de valde att köpa en, eller att de blev tvungna? "Fick" kan man tolka på flera sätt.

Huven är förstås ett mekaniskt skydd över ventilen på flaskan. Jag har aldrig sett något speciellt regelverk som kräver en sådan huv i något sammanhang. Det finns många flaskor utan huv, i alla fall. Jag har både ock.

2021-07-04 kl 16:03

Ja alltså de fick köpa med en sådan, vet inte om de var "tvugna" att köpa med en sådan eller ej, men att de sa att de var nån ny regel. Det måste bara varit bluff att han ville sälja med en huv? Aldrig hört talas om det

2021-07-04 kl 17:51

Mitt lokala Byggmax varuhus byter inte in flaskor som saknar huv. Jag hade en P5 som saknade den, då var det stopp. Men de gick med på att byta in den om de tog den från min "nya" flaska och satte på den på min inbytta. Så min saknar fortfarande huv. Är tydligen nån ny regel.

2021-07-04 kl 18:43

Konstigt för PK10 har inte huv...

2021-07-05 kl 06:17

Jag har inte haft huv på en enda flaska under de 20 åren jag har campat. Byter man i en gasolautomat får man ingen huv på flaskan. Eller jag har iallafall inte fått det de få gånger jag har varit tvungen att använda en sådan automat. PK10 har ventilen mer skyddad, kanske därför huv saknas.

2021-07-05 kl 06:30

Ett förtydligande, Pc/Pk=composit och Pa=aluminium har en ring/handtag runt ventilen så det finns inget behov av huv på dessa.

2021-07-05 kl 10:27

Problemet för handlarna är att transpotören inte tar med sig flaskor utan skyddshuv när det gäller flaskor av P modellerna(stålflaska), och då får dom själva beskosta skyddshuv för att dom ska kunna retunera den till leverantören.

Det gäller inte Pc/Pk och Pa flaskor vilka har den skyddande ringen runt ventilen.

2021-07-05 kl 13:08

En del gamla stålflaskor har också en hög ring som handtag. Men det är inte många.

2021-07-06 kl 14:39

David skrev:
Byter man i en gasolautomat får man ingen huv på flaskan. Eller jag har iallafall inte fått det de få gånger jag har varit tvungen att använda en sådan automat. .

Till och med så att de 2-3 ggr jag bytt i automat har det stått på automaten att man INTE ska ha huv på den tomma flaskan när man ställer in den.

I övrigt är det som flera skriver, när man byter in flaskan på nåt ställe så är risken stor att de inte vill ta emot den utan huv, alternativ att man flyttar huven från den nya flaskan (på de typer av flaskor som kräver huv, också uppräknat ovan).

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206