Skillnader på fönster / av David

• 20 svar
Skillnader på fönster
2018-01-15 kl 06:30

Har i mitt letande av ny vagn funderat lite över de två vanligaste fönstertyperna.
Skiljer något förutom utseendet. Tex mer eller mindre kondens osv.
Tänker då på de fönster som är släta längs väggen typ Kabe, Adria och polar mot de som ligger mer utanpå Typ Hobby, Knaus och de flesta andra.

Har nämligen fastnat för Knaus 590 UK Scandinavian Selection. Den har allt jag behöver förutom inbyggd gråvattentank. Rören är invändiga och plats finns för tank så det är lätt löst. Men fönsterna är den utanpåliggande typen. Är det något att hänga upp sig på?
Vi är inte vintersäsongare men använder vagnen på sporadiskt över hela året.

2018-01-15 kl 10:42

Nu har jag inte reflekterat över det tidigare, men är inte alla öppningsbara fönster på en husvagn utanpåliggande? Eller är det bara jag som missat nåt på lite nyare vagnar? :) Eller missuppfattar jag vad du menar?

2018-01-15 kl 11:10

Vist är dom utanpåliggande men under tidens tand och kosmetiska intryck så har man valt att ha "bulben" innåt eller utåt.

Dometic-Seitz har nu mera den utåt på sina S-fönster då dom renodlat sortimentet efter övertaganet av bl a Seitz och Birkholz.

Men en stor konkurrent till dessa är Polyplastic (Indien) som också tillverkar moderna fönster bl a till Hobby, Knaus mm.

http://polyplastic.nl/solutions

2018-01-15 kl 14:09

Ah, ja det kan det ju vara som menas i inlägget. :) Tack Hagbard!

Men inte bör det vara nåt man ska fundera på att hänga upp sig på va?

2018-01-15 kl 14:42

PJ skrev:
Ah, ja det kan det ju vara som menas i inlägget. :) Tack Hagbard!

Men inte bör det vara nåt man ska fundera på att hänga upp sig på va?

Tycker jag inte, de e ju bara för syns skull.

2018-01-15 kl 16:33

Vad bra, då är det inte som en Kabe säljare sa då.
De hävdar att de med bulben inåt skulle isolera bättre och att det inte blir kondens på de rutorna.
Nu hade jag dock mer kondens på Kaben än vad jag har på nuvarande Hobby.
En nackdel har jag dock märkt på de "utanpåliggande" fönsterna på vår Hobby. Vid körning i ösregn och kraftig motvind så har det hänt att lite vatten har sipprat in mellan fönstret och gummilisten. På Kabe tex så är fönsterna mer släta mot karossen eftersom bulben går inåt. De borde då inte kunna påverkas av vinden lika mycket. En bagatell i sammanhanget kanske. Jag tycker dock det är snyggare med släta rutor. Men man kan inte få allt.

2018-01-15 kl 17:41

David skrev:
De hävdar att de med bulben inåt skulle isolera bättre och att det inte blir kondens på de rutorna.
En nackdel har jag dock märkt på de "utanpåliggande" fönsterna på vår Hobby. Vid körning i ösregn och kraftig motvind så har det hänt att lite vatten har sipprat in mellan fönstret och gummilisten. På Kabe tex så är fönsterna mer släta mot karossen eftersom bulben går inåt. De borde då inte kunna påverkas av vinden lika mycket. En bagatell i sammanhanget kanske. Jag tycker dock det är snyggare med släta rutor. Men man kan inte få allt.

Tror inte en säljare har en aning om hur fönster fungerar egentligen och vilken påverkan vinden har om bulben sitter innåt eller utåt.

I Dometics katalog abseende Sitz fönster så går bulben utåt nu, kanske har varit lite si och så med det under tiden.
Är dom däremot inte öppningsbara så är det nog att föredra att bulben går inåt.

Och att det kan läcka in vid kraftig motvind är nog som det blir då det sker en lyftande verkan på fönstrerna, precis som en flygplansvinge.

2018-01-26 kl 18:09

David skrev:

Tänkte lite på vad en del Kabesäljare säjer.

Inte har dom så mycket koll på vad dom säljer men skam den som ger sig.

Men en Primuspanna i en Smaragd är nog rena kuriosan, tror det aldrig har funnits i denna typ av vagn men Tgene säger att så är det... :(

https://www.blocket.se/goteborg/Kabe_SMARAGD_GLE_74800540.htm?ca=5&w=3

Kabe SMARAGD GLE
Årsmodell: 1995
Färg:
Typ: Husvagn, 1-axl
Info: Årsmodell: 1995, Skick: Begagnad, Karosstyp: Enkelaxel, Planlösning: Övrig, Totalvikt: 1390 kg, Tjänstevikt: 1150 kg, Totalbredd: 230 cm, Totallängd: 695 cm, Skatt: ca 360 kr/år, Besiktigat till: 2018-04-30, Pris: 72.000 kr, Primus - vattenburen centralvärme, Varmvatten, Gasolflaska, Gasolspis, Kylskåp, Köksfläkt, Kassettoalett, Bäddbar sittdel, Batteri, Batteriladdare, Vi reserverar oss mot eventuella felskrivningar. Tjänstevikten är angiven utan extramonterad utrustning.
Totalvikt: 1390
Antal bäddar: -1

Jag menar för 72 000:- så kan dom väl ta reda på vad som gäller, annars så finns det kurser. :)

2018-01-27 kl 10:08

Jag tycker de flesta husvagns/husbils säljare har dålig koll överlag. De brukar ligga i nivå med att läsa upp vad som står på saluskylten. Frågar du något tekniskt så vet de inte. Brukar ofta vara usel service också. Värst är nog om man köper en ny Hobby i Sverige. Då läggs det på 100k och man orkar inte ens se till att allt fungerar den dagen vagnen levereras.

2018-01-27 kl 10:19

På de fönster med bulben inåt, kabe/cabby/polar/adria. Så går kanten på fönstret innanför ramen när det är stängt. På Hobby tex så spänns rutan mot gummilisten. Rutan har altså ingen yttre ram/foder. Luften kan altså som Hagbard säger pressa upp rutan. Detta fenomen bör inte hända särskilt enkelt på de fönster som är släta på utsidan. Därför används den typen på Husbilar. I mitt fall kan det nog ha med bilen att göra också. Verkar bli en koncentrerad luftström precis vid framrutan på vagnen. Syns väldigt tydligt nu på vintern då skiten fastnar. Hade inte problemet alls när jag drog med en större SUV.

2018-01-27 kl 11:18

Intressant att läsa vad som skrivs i forumet men vad är "bulben" för något. Nytt ord för mig. Googlade men blev inte klokare!

2018-01-27 kl 12:52

rlofstedt49 skrev:
Intressant att läsa vad som skrivs i forumet men vad är "bulben" för något. Nytt ord för mig. Googlade men blev inte klokare!

Lite enklare uttryck i stället för den konvexa delen.

2018-01-27 kl 21:41

Hagbard skrev:
rlofstedt49 skrev:

Lite enklare?
De flesta vet nog vad konvex och konkav är, men "bulb"?
Strunt samma, nu vet vi.

2018-01-28 kl 10:03

perin skrev:
Hagbard skrev:
rlofstedt49 skrev:

Lite enklare?
Strunt samma, nu vet vi.

Kanske vi inte ska strunta i, det kan vara viktigt att veta ordens betydelse.

Bulb som kommer ifrån en fartygsstäv där ordet -betyder Knöl eller Utväxt.

Och för att inte skapa oroliga tankar och att alla skall förstå så var nog ordet Bulben rätt i det här sammanhanget, som påvisade hela denna "knöls" utformning. Utanför rutans/fönstrets vertikalplan och i det här fallet utåt då det är konvex i sin gjutform, limmat mot en plan sida som då motsvarar det inre "glaset".

2018-01-28 kl 19:33

Hagbard skrev:
perin skrev:
Hagbard skrev:
rlofstedt49 skrev:

Lite enklare?
Strunt samma, nu vet vi.

Kanske vi inte ska strunta i, det kan vara viktigt att veta ordens betydelse.

Bulb som kommer ifrån en fartygsstäv där ordet -betyder Knöl eller Utväxt.

Och för att inte skapa oroliga tankar och att alla skall förstå så var nog ordet Bulben rätt i det här sammanhanget, som påvisade hela denna "knöls" utformning. Utanför rutans/fönstrets vertikalplan och i det här fallet utåt då det är konvex i sin gjutform, limmat mot en plan sida som då motsvarar det inre "glaset".

Jaha, där ser man. Nu bör man alltså ha fartygskunskaper när man pratar om husvagnsfönster. Så kan det gå när inte haspen är på.

2018-01-30 kl 09:19

perin skrev:
Strunt samma, nu vet vi.

Jaha, där ser man. Nu bör man alltså ha fartygskunskaper när man pratar om husvagnsfönster. Så kan det gå när inte haspen är på.

Det underlättar...

Man behöver ju inte vara orienterare för att läsa en karta.

Man behöver ju heller inte vara med i en syförening för att märka ord,
det räcker med en Dymo.

Och det måste vara bättre att kunna lite om mycket än att bara kunna mycket om lite.

Men som du säger, skit samma vem bryr sig.

2018-02-16 kl 12:35

Ibland är vagnarna så breda att för att få in dem under en viss totalbredd, så får man vända fönstren inåt, vare sig man vill eller ej. Inte för att jag vet om det är det som är anledningen här, men jag känner en som renoverade en vagn och ville få den registrerad med en maxbredd på 230 cm (han skulle kunna köra i Schweiz). Det krävde fönster som var plant med ytterväggen på ena sidan av vagnen.

2018-02-16 kl 22:01

230 cm i Schweiz?

2018-02-17 kl 13:36

Ja, på den tiden var högsta tillåtna fordonsbredd i Schweiz 230 cm. Här körde vi då med max 250 cm.

2018-02-17 kl 18:29

Okey. Jag har för mig om att även Norge har haft 230 cm. Nu försöker man väl ha gemensamma regler inom EU/EES.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206