Skolarbete om släpvagnskontakter / av bjrmin

• 22 svar
Skolarbete om släpvagnskontakter
2021-05-05 kl 19:22

Hej

Vi är fyra studenter på Luleå Tekniska Universitet som försöker göra livet lättare för alla som äger någon form av släp genom att förbättra släpvagnskontakter. Eftersom forumet handlar om husvagnar tror vi att många har värdefull input om kontakten som kopplar ihop bilen och husvagnen.

Därför undrar vi om ni har 5 minuter att besvara en enkät där frågorna syftar till att undersöka vanliga problem med släpvagnskontakter. Vi vill gärna höra era åsikt om ämnet! Tack på förhand! :)

https://forms.office.com/r/8hWEtYDSyy

2021-05-06 kl 12:07

Hej,
Självklart hjälper man till för detta goda syfte. Har svarat på enkäten :).

2021-05-06 kl 12:59

Svarat här med. :)

2021-05-06 kl 13:34

Det var en konstig enkät...

Varför har ålder, kön och om man har en släpvagn med utvecklingen av släpvagnskontakter att göra?

Släpvagnskontakter för lätta släp har genom tiderna följt vissa standarder och förändringarna har varit små på just denna typen. Den enda förändring har varit från den A-kanska till Bosch samt Jäger när det gäller Elen men i övrigt så är det nya bara den som några flickor tog fram, den automatiska som förmodligen aldrig kommer på marknaden.

Så varför en enkät om ålder, kön och om man har ett släp?

2021-05-06 kl 14:46

Nu ska kanske enkätskaparna svara på det här, men det är ofta så att man vill korrelera exempelvis ålder mot svaren för att se om den spelar någon roll. Exempelvis kan det vara så att 25-åringar tycker att kontakten sitter bra till men 75-åringar tycker att den är svår att nå. Vi blir sällan mer flexibla med åldern.

Likaså kan det visa sig att släpvagnsägare har färre problem med kontakterna än de som inte själva äger något släp, utan lånar eller hyr. Ägarna har ofta mer vana, och kanske även underhåller i tillräcklig mån, när de själva får ta konsekvenserna av dåligt underhåll.

Nu vet jag givetvis inte om det var just dessa korrelationer de söker. Det är bara tänkbara exempel.

2021-05-06 kl 15:28

Jag har svarat. :)

2021-05-06 kl 18:20

Frågan gällde "förbättra släpvagnskontakter" och jag begriper fortfarande inte vad ålder, kön och ev innehav av vagn spelar in för utveckling av släpvagnskontakter.

Men då dom går på högskola så bör dom ha allt vad dom egentligen behöver via dels Transportstyrelsen (åldersgrupper) Statistska Centralbyrån SCB statistik på antal vagnar både registrerade och oregistrerade samt även en hel del med körförbud.

Eller varför inte helt sonika Patent och registreringsverket. Dom har nog full koll på dels vad som sökts och dels vad som inte kommit ut på marknaden eller via KB, Kungliga Biblioteket och forska i tidskriften Post och inrikes tidningar som borde ta upp allt som har med just släpvagnskontakter att göra och som då kanske inte ens gått till patent.

Är som sagt avig mot enkäter i forumssaiter frågan är egentligen frågan vem Frågar, vad frågar man om?

2021-05-07 kl 10:17

Då har du det väl förspänt den här gången, för att mota bort din avighet.

Vem som frågar står i första inlägget.
Vad de frågar om står i enkäten.
Varför de frågar om ålder etc. gav jag ett exempel på.

Transportstyrelsen finns där även för de som inte går på högskola. Men varken Transportstyrelsen eller PRV lär kunna svara på hur användarna upplever släpvagnskontakterna, så de källorna är förstås inte tillämpbara här.

2021-05-07 kl 14:18

Hagbard, jag tror du behöver läsa på om anledningen till varför man gör en del undersökningar, och precis som Apersson skriver, skapa en förståelse för att just i undersökningar där man efterfrågar en känsla, upplevelse eller tyckande, kan det vara väldigt intressant att kunna se om upplevelsen skiljer sig mellan ön, åldersgrupp, till och med olika yrkeskategorier.
Att ställa sig så avigt inställd till att hjälpa några studenter med en anonym marknads/användarundersökning och ifrågasätta bakgrunden när den finns beskriven känns bara onödigt. Är det inget du vill medverka i så bara scrolla vidare, såna här studentundersökningar poppar upp här och var i både fb-grupper och på forum och jag hjälper gärna till i de jag kan, då jag vet hur svårt det är att få ihop underlag nog för att få ut nåt av det.

Transportstyrelsen och patentverket har knappast någon förteckning gällande användarvänlighet och upplevda problem, det är ju databaser man får vända sig till för mer tekniska fakta och de ger inte mycket när det handlar om design, ergonomi eller kognitiv ergonomi.

Hade de däremot frågat om vad jag har för bil/släpmodeller och personnummer, namn osv så hade jag kunnat tagit din sida Hagbard.

2021-05-07 kl 19:39

Jag har också givetvis lämnat mitt svar! Seriöst av studenterna vända sig direkt till användare av den produkt/lösning som dom vill studera och kanske förbättra.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-05-07 kl 21:41

Kul, och väl utformad enkät tycker jag!
Något som man kanske inte tänker på är att många numera har cykelhållare med belysning på kroken, och där upplever jag helt klart problem med att få dit kontakten (med adapter), mycket trängre att komma åt då än med husvagnen på draget.

2021-05-09 kl 09:16

https://news.cision.com/semcon/r/new-concept-automatically-connects-car-and-trailer,c2677402

2021-05-09 kl 12:12

Ser inte ut som att det fungerar att svänga med den lösningen. :D

2021-05-09 kl 12:53

Precis vad det gör och alla Elkopplingar sitter också där, så allt kopplas ihop helt automatiskt.
Man slipper krypa, smutsa ner sig eller leta efter elutag som blivit lite tillknycklat och åkt under bilen som somliga har som råkat ut för något som inte de borde eller bara hänger där i sina trådar.

2021-05-10 kl 09:58

Känns lite risky att lyckas få dit den där kopplingen utan att träffa plasten runt om, men annars är det ju en Clean och nice lösning. Kanske lite utanför spektrumet att designa om en elkontakt dock. :D

2021-05-10 kl 12:12

Inga problem, läs lite i infot om kroken.

Det sker helt automatiskt genom att trycka på en knapp inni i bilen sedan så backar den själv och söker upp draget och ihopkopplingen sker helt automatiskt.

Lite lättare än att sätta på en skogskran i bakgaveln på en lastbil, där behövs det precission och erfarenhet.

2021-05-10 kl 12:27

Precision behövs här också, fast bilen ska göra det själv, förstås.
Backa till en skogskran är inte svårt. Den är lika bred som bilen, så man ser hörnen på stödbensbryggan när man backar. Den är samma sak som att backa till en släpvagn. Bara dragstången står rakt, så går det utan kamera.

Men den här lösningen är förstås bra för de som är dåliga på att backa själva. Om det är halt och sluttande, så bilen vill glida i sidled när man ska backa till, då får man kanske köra själv i alla fall.

2021-05-10 kl 12:39

Cool lösning, läckert med innovation! Jag fattade filmen som att stödhjulet är del av automation och hjälper till att sikta rätt i höjd och position genom att kommunicera via "molnet".

2021-05-10 kl 13:35

Ja, så skriver de. Vilket innebär att vagnen måste ha egen strömförsörjning. Det har vanligtvis våra husvagnar, men för vanliga släp blir det ett tillägg.

Jag såg inte hur man kopplar från draget. Idag är det krav på att frånkoppling görs genom att gå ut och lyfta spärren. Tillkoppling får göras automatiskt. Detta då för lastbilar med VBG eller motsvarande - med kulskålarna fungerar det inte. Undrar om de tänkt något liknande här, eller kräver ändrat reglemente?

Det största problemet med sådana här konstruktioner är i regel arvet. Det finns ju många tusen fordon idag med dragkrokar och kulskålar baserade på 50 mm kula. Ska man byta så blir det i början bara dedikerade kombinationer bil/släp som fungerar med varandra. Ungefär som om det inte funnits adaptrar för 7-poligt och 13-poligt.

2021-05-11 kl 06:07

apersson850 skrev:
Det största problemet med sådana här konstruktioner är i regel arvet. Det finns ju många tusen fordon idag med dragkrokar och kulskålar baserade på 50 mm kula. Ska man byta så blir det i början bara dedikerade kombinationer bil/släp som fungerar med varandra. Ungefär som om det inte funnits adaptrar för 7-poligt och 13-poligt.

Arvet är nog det största problemet, för att ersätta nuvarande konstruktion (som anses som standard i hela världen) så behövs något helt innovativt som kan ersätta alla de miljoner kopplingar som Franz Knöbel tog fram 1932 och som är alenarådande idag.
Att sedan ersätta de vanliga 7/13 poliga kräver också en stor innovativ produkt som kan ersätta dessa kontaktdon och det blir nog svårt (många har försökt).
Men har man önskemål om en bättre elkoppling så finns den redan och den kan också ta grövre ledningar och större antal ledningar (upp till 22 st) och konstruktionen är svensk och heter VBG, (Världens Bästa Grejer).

http://www.vbg.se/globalassets/inriver/resources/vbg-power-plug---mounting-instruction---38-133900_swedish.pdf

2021-05-11 kl 19:04

VBG är väl knappast nåt man monterar på en personbil...

2021-05-11 kl 21:48

Lite klumpig på en personbil, så den lär gå bort.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1671 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 609 fristående campingplatser och 732 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-07

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206