• 8 svar
Solifer Artic
2020-07-28 kl 17:35

Hej!
Jag och sambon söker vår första husvagn. Har fastnat lite för Solifer Artic som ryktas vara lättdragen och duglig på vintern.

Har sökt info på nätet men om det är någon här som kan lite om dessa vagnar så vore vi tacksamma om ni berättade lite. :)

Vad jag förstår var 2004 sista finsktillverkade vagnen, sedan byggdes de hos Polar till 2008 när tillverkningen flyttade till Tyskland.

Någon årsmodell man ska se upp med?

Blir inte klok på vikterna heller, en 480 -06 kan ha högre totalvikt än en 550 -04. Blev de kraftigare byggde sedan de flyttade till Sverige?

2020-07-29 kl 05:57

Ibland finns det flera olika totalvikter i typgodkännandet. Då kan förste köparen ha tagit ut vagnen med vilken vikt som nu passade honom bäst. Så "samma" vagn kan finnas med olika vikter. Ibland går det också lätt att byta mellan dem, även i efterhand.

2020-07-29 kl 07:52

Ja, de finsktillverkade är lättare. När tillverkningen flyttade till Sverige är i princip en Solifer en Polar med annan färg. Tittar man på inredning och planlösning är dom nästan helt identiska i allt utom färgsättning. Men Solifer har fått behålla några märkestypiska finesser som vädringsluckor och diskställ i överskåpet. Fortfarande en mycket bra vagn, men vill man ha en lätt vagn ska man titta på dom finskbyggda. Vi har en 520 S3 från 2002, som är finskbyggd, och den väger 1020kg i tjänstevikt och 1200kg totalvikt.

Men om jag inte fullständigt missminner mig nu så var det 2008 som tillverkningen flyttade till Sverige och 2014 var sista svenska årsmodellen. 2007 var alltså den sista finska. Från 2015 blev Solifer en dekalsminkad Eriba och efter bara 1år upphörde dom att säljas i Sverige. Jag förstår varför. Den vagnen hade inte mycket gemensamt med en äkta Solifer.

2020-07-30 kl 09:59

Tack för info.
Ja, det stämmer, 2014 var sista svenska.

Frågan är hur andrahandsvärdet blir i framtiden, eftersom märket inte finns längre?
Och reservdelstillgången?

2020-07-30 kl 11:41

Jag upplever nog att Solifer, såväl finsk- som svensktillverkade, fortfarande är eftertraktade och därmed har ett bra andrahandsvärde. Hur det blir i framtiden är svårt att sia om. Än så länge är det inga problem med reservdelar, men skulle det bli brist på såna kan man nog räkna med sämre andrahandsvärde. Idag är det Polar i Dorotea som har hand om reservdelarna till både Solifer och konkursade Cabby, utöver Polar. Men skulle även Polar gå i konkurs kan det nog uppstå problem. Vet inte hur stor risken är för det. Personligen känner jag ingen större oro för det. Och Solifer som märke lever väl fortfarande, vad jag vet, även om dom inte säljs i Sverige.

2020-07-30 kl 16:15

Jag kan efter att i 20 års tid ägt flera Solifer Artic varmt rekommendera denna vagnsmodell. Den är en trevlig och lättdragen vagn, med en bredd på 2,3 meter.
Vi har även använt dom för vintercamping varje vinter, och har upplevt att värmen i vagnen har räckt till mer än väl.
Några fel förutom åldersbetingade, såsom byte av vattenpump och display för värmeinställning, har vi varet befriade från. Den sista Articken vi ägde var av den sista modellen som kom ut, där var framrutan inflyttad en bit vilket gjorde att man satt med huvudet mot rutan när man ville sträcka ut benen på soffan. Alla Solifer har väl den nackdelen, men i den sista versionen var det lite för mycket.
Eftersom Solifer har slutat att tillverkas blev det en Ny Kabe med 2,3 meters bredd för oss, och där kan tala om problem med kvaliten. Men det är ju en annan sak, som inte har med Solifer att göra.

2020-07-31 kl 05:23

Alla vagnar jag har haft har haft sittgruppen bak. Då slipper man den där främre väggen/fönstret i skallen hela tiden.

2020-07-31 kl 07:59

Jaha, så det blev en försämring på den punkten när nya frontrutan kom. Det var 2009 va? Tycker mig ha kommit fram till det av bilder.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1662 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 733 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206