Solifer S5 Special 1999, dubbla batterier? / av Flugrymme

• 5 svar
Solifer S5 Special 1999, dubbla batterier?
2021-10-02 kl 23:46

Hej.
Jag är nyblibven ägare av en Solifer S5 special. 1999.
Vad special i modellbeteckningen blir jag inte klok på, efter läsande i manual och googlande.
1. Nån som vet skillnanden på S5 och S5 special?
2. Varför har jag två batteier i min vagn? Jag hittar bara ett på elschemat i manualen och det talas bara om ett i beskrivningen. Ett sitter under vänster sittgrupp fram. Det andra sitter under golvet i garderoben. Det ser ut att vara original montering av dessa.
När jag skulle byta släpvagnskontakt och sätta fast en fast monterat uttag på vagnen, så lossade jag såklart på batteripolerna i vagnen innan anslutning påbörjades., Men min fråga är,
3. Hur kan det ligga ström på kontakt 2 och 5 i den 7poliga kontakten på vagnen? +12v alltså.
Är detta som det ska vara? Detta mättes upp, och batteri 1 kopplades ur. Fortfarande 12v i släpvagnskontakten. Det andra batteriet kopplades ur, och då ingen ström förståss.
Tacksam för hjälp om någon har en aning om detta.

2021-10-03 kl 12:58

Att det är ström på nr 2 tyder på att det har varit laddning från dragbilen men att det är på nr 5 är konstigt för den skall gå till höger bakljus.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2021-10-03 kl 19:55

Någon har väl använt vagnen under längre tid utan tillgång till 230 V, och därför utökat batterikapaciteten.

2021-10-03 kl 22:42

Jo precis, så är nog fallet. Batteriet på golvet i garderoben verkar vara extra installerat. Det går 2 kablar direkt från detta batteri till Batteriet under sittgruppen. Mätte upp detta, och kom fram till detta. Men kablarna mellan batterierna är endast på 1,5mm2. Alldeles för klent enligt mig. Är på väg att byta laddaren till en c-tek 7A laddare. Men att ladda dubbla batterier samtidigt? Bra ide?

2021-10-04 kl 21:27

Jo, 1,5 mm² är ju ganska klent i 12 V installationer. Men samtidigt så är förmodligen all last kopplad till originalbatteriet, och det andra används bara för att fylla på efterhand. Om trådarna är långa dessutom blir det inte så våldsamt med ström som ska förbi. 6 mm² hade varit rimligare. Är de avsäkrade?

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206