Synpunkter om nyare Polar? / av PJ

Synpunkter om nyare Polar?
2019-04-11 kl 22:49

Tack e120guru och gertolof för kommentarerna kring markis, borde inte bli något problem då. Min polar är en 2010'a så när jag jämförde med cabby 650 och knaus 580/590 så var det motsvarande prisklass, dvs lite äldre versioner med toan på samma sida som dörren, bra att de flyttat över dem på "utsidan" på senare modeller då, och ursäkta att jag rör till i tråden :-)

2019-04-12 kl 00:13

Knaus har ju ett flertal modeller i 590-längd och 580, det finns säkerligen någon av dem som har toan på "fel" sida även på 2019-modellerna... Planlösningarna skiljer ju sig åt.
Vi hade toan på styrbord sida på vår förra vagn, en 500.

2019-04-12 kl 06:54

Jag tror TS "vill ha" en Polar men vill även få det bekräftat av andra.
Och det här met toatömningen på fel eller rätt sida. Jag ser inget problem med "fel" sida, det är ju inte som så att man går förbi med ett öppet kärl samtidigt som övriga familjen sitter och äter. Ett ickeproblem som några bara fått för sig att det är ett problem.

Jag säger bara en sak: -Köp en Polar.
Jag hade gjort det alla dagar i veckan om det står bland dessa val.

P.s. Jag har ingen Polar själv, men skulle gärna vilja ha.

2019-04-12 kl 07:31

perin skrev:
Jag tror TS "vill ha" en Polar men vill även få det bekräftat av andra.
Och det här met toatömningen på fel eller rätt sida. Jag ser inget problem med "fel" sida, det är ju inte som så att man går förbi med ett öppet kärl samtidigt som övriga familjen sitter och äter. Ett ickeproblem som några bara fått för sig att det är ett problem.

Alla dagar i veckan tar jag hellre toan på babords sida efter
Att ha haft vagnar med båda delarna... Inte så avgörande så att det skulle få avgöra valet av vagn dock...
Sedan är det ju lite beroende på var på styrbords sida den eventuellt sitter - har man förtält vill man ju inte behöva möblera om för att kunna tömma toan... Det ser jag som ett verkligare problem än att tömma medans folk sitter och äter... Men det är ju inte så att semestern skulle bli förstörd av toan på fel sida....

Som Perin säger: köp en Polar om du vill ha en - du kommer hitta saker du inte gillar med den ändå... Det kommer du göra oavsett vilken vagn du köper...

2019-04-12 kl 08:49

Den enda gången det spelat någon roll för mig var när vi lämnade hela kassetten hemma och hade utrymmet som ölförråd istället. Hade varit osmidigt om det inte var i förtältet då...

2019-04-12 kl 08:53

I 590 BK 2017 så är både toan och kylskåpet mot baksidan. Tror det är viktigare med kylskåpet mot baksidan då det fungerar bättre med sval luft än denvarma från ett ev förtält på framsidan.

Sen är det ju en riktig vintervagn inget halvfabrikat, eller anpassat.

2019-04-12 kl 08:55

apersson850 skrev:
Den enda gången det spelat någon roll för mig var när vi lämnade hela kassetten hemma och hade utrymmet som ölförråd istället. Hade varit osmidigt om det inte var i förtältet då...

Det var bra, ska komma ihåg det... :-)

2019-04-12 kl 10:58

e120guru skrev:
perin skrev:

Som Perin säger: köp en Polar om du vill ha en - du kommer hitta saker du inte gillar med den ändå... Det kommer du göra oavsett vilken vagn du köper...

Det är lite så jag känner också, jag tycker att många gånger när man kliver in i en husvagn så känner man ganska fort om man gillar det visuella så att säga.

Allt är inte perfekt, men tycker jag om det jag ser, så kan jag stå ut med en funktion som kanske hade kunnat varit bättre (till viss gräns förstås).

2019-04-15 kl 07:12

David, jag la märke till det med, att lock och dyna var integrerade i varandra på Kanusen,väldigt smidigt när man ska lyfta och ner under soffan. Men sängen var nog till slut tungan på vågen och fällde avgörandet för oss, så på onsdag hämtar vi vår Polar. Eller, ska man vara helt ärlig så har vi ju bara sett den på bilder, men är den som utlovat så tar vi med den hem på onsdag. Och jag hyser inga större tvivel om att handlaren, som är en välrenommérad sådan, inte fört oss bakom ljuset. :)

Hagbard, ditt inlägg känns väldigt skönt att läsa med, du verkar ju vara rätt bra insatt i konstruktionerna hos många vagnar och det du skriver känns bra. :)

Knausen var en superfin vagn med, men som sagt så var sängen stenhård och sen var där nåt, kan inte sätta fingret på vad, med designen som gjorde att jag inte fick en lika hemtrevlig, eller mysig känsla, som i Polar. Men det är ju bara tycke och smak, och har inte nåt med kvalitet att göra såklart.

Sen är det ett stort plus att både säljaren av vagnen och sen den närmsta Polarverkstan vi har är folk man omgående får ett gott förtroende för.

Håll tummarna för att vi valde rätt nu bara, hämtning på onsdag, inpackning och fix och så drar vi till Apelviken på torsdag efter lunch. Tömde gamla vagnen i helgen och shit, vad mycket skit man har plockat in. På sån liten yta! Vi fyllde ju flera kvadratmeter golv när vi ställde in grejerna i verkstan..haha.. Nu blir det att noga tänka över vad som ska tillbaka in i nya husvagnen. :)

Åter igen, stort tack för alla tankar och tips, synpunkter och påpekanden! Äntligen golvvärme!! ;)

2019-04-15 kl 07:45

Grattis till en fin vagn

2019-04-15 kl 10:03

Instämmer, grattis till en fin vagn. Att ha en bra verkstad i närområdet, som man har förtroende för, är ett bra argument för att välja ett visst märke av såväl husvagn som bil.

2019-04-15 kl 10:09

PJ skrev:

Knausen var en superfin vagn med, men som sagt så var sängen stenhård och sen var där nåt, kan inte sätta fingret på vad, med designen som gjorde att jag inte fick en lika hemtrevlig, eller mysig känsla, som i Polar. Men det är ju bara tycke och smak, och har inte nåt med kvalitet att göra såklart.

Det är detta jag ville få fram. Vilken är känslan när man kliver in i en vagn. Stämmer färg och form med sin egen smak så vill man ju ha det. Kvalitet är ofta svårt att avgöra och det är nog ingen husvagnstillverkare som går utan anmärkning här.

Det kommer säkert att bli bra det här.

2019-04-16 kl 06:09

Gratulerar till nya vagnen, får hoppas allt går bra så ni kommer iväg. Känns som de flesta skall iväg nu i påsk :) det tvättas och poleras friskt hemma i gatan.

2019-04-16 kl 07:08

Tack ska ni ha allihop, det känns väldigt bra iaf, och i morgon är det hämtning av den. Frågan är om man kan sova inatt eller om man kommer vara som ett barn på julafton..haha..

Precis Perin, den där känslan man inte riktigt kan sätta fingret på vad det beror på är ganska viktig, för annars tror jag nog att Knausen löst uppgiften för vår familj lika bra.

Under den här tråden har jag insett att jag saknar "gilla"-knappar på inläggen för att kunna visa att jag uppskattar svar, även de jag rått med att kommentera, alla inlägg om "tänka på", madrasser, teknik, jämförelser och ölförvaring tar jag med mig in i våren och vår nya vagn.

På tal om ölförvaring så finns det ju ett skidfack fram på förtältssidan på Polar, funderar på om man inte skulle försöka få till en ölkylarlösning där, för i den facken är det ju en utdragbar låda tänkt för skidor (otippat nog..haha). Får nog bli nåt att klura på lite sådär lagom seriöst när man sitter i förtältet utan några som helst måsten. ;)

2019-10-08 kl 10:36

Då har man klarat av första sommarsäsongen med nya vagnen, ännu återstår ett par planerade turer med den, Halloween bland annat. Vi har varit riktigt nöjda med köpet och det blev även ett inköp av en 4,40 lång markis som funkar kanon på vagnen.

Nu ser man fram emot att få komma ut de här sista två gångerna, med lite höstigare och kallare väder för att kunna njuta av vintervagnsegenskaperna och golvvärme, som vi inte hade på den förra, för även om jag mest föredrar att campa under de varmare månaderna, så är det nåt särskilt mysigt med att campa i kyla med.

2019-10-08 kl 17:11

Att sitta inne i vagnen med snön yrandes runt knutarna är något speciellt.
Eller när man vaknar upp till ett helt förändrat landskap med gnistrande nysnö, värmer några frukostbullar i ugnen och dricker den första koppen kaffe under tiden man tittar ut över en frusen sjö :)

2019-10-08 kl 17:13

Man behöver inte ha vintersäsong med förstuga för att njuta av det:) Vi har alltid kört året runt med våra vagnar. Ja till och med vintercampat i en Hobby med Truma och inte ens barnen frös ihjäl :)

2019-10-08 kl 19:57

Något som inte nämns i tidigare inlägg om div vagnar. Uppvärmningen. Jag skulle aldrig köpa en vagn som inte har vattenburen värme genomgående. Vattenburen radiator värme och elgolv går bort. Luftvärme aldrig igen.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2019-10-08 kl 20:15

Polar gör fina vagnar och kikade på 590 edition CTV/CTH under husvagnsmässan. Vi vill ha AC i vår vagn och där meddelade de att man tog den enda takluckan i anspråk för att installera tak ac. Då blir vagnen ännu mörkare invändigt och det ville inte vi at den skulle bli. Kikade även på stödbenen och de är verkligen lättåtkomliga men de är fästade i golvet och inte i chassit.
Nu blev det istället en Knaus 580 uf Scandinavian Selection -20 och där sitter Ac i mitten av husvagnen och har forfarande två takluckor kvar. Angående sängem så visst är den bredare och säkert skönare än Knausen men vi kar haft Knaus tidigare så det var inge dealbreaker.

2019-10-10 kl 07:53

Blueberry: Jag tror faktiskt att i den Knaus 590 UK vi kikade på var sängen någon cm bredare. Och även barnens våningssängar var bredare, vilket jag trodde skulle bli ett bekymmer i polaren där de bara är 63 cm breda. Men det är inget en femåring och en sjuåring märker av iaf. Och när de växer ur sängarna har man ju en anledning att byta igen. ;) Just taklucka är väl den stora nackdelen tycker jag, det blir väldigt märkt i bakdelen av vagnen och jag saknar lite att ha en taklucka att öppna därbak när man ska sova. Men det är ju som sagt inga problem att sätta in om man vill det och för oss var det viktigare med skön säng än med taklucka bak.

Kjello; Jag tror att anledningen till att det inte berördes var att det var ingen dealbreaker för oss. Golvvärme av nåt slag låg högt på önskelistan, men elgolvvärme och Truma hade vi kunnat tänka oss med. Därmed inte sagt att vattenburen värme och luftburen är jämförbara, inte alls, och vi ångrar såklart inte att valet föll på vattenburet. Det är ändå mycket högre kompfort i det. Och att vi nu har en vagn med vattenburet är nog en av anledningarna till att vi kör den längsta campingsäsong vi gjort hittills. Vår förra vagn hade inte ens golvvärme och det var lite sådär när det kröp ner mot några enstaka plus. :)

2019-10-10 kl 20:08

Det har funkat i våra tidigare vagnar, utan golvvärme. Man får ha inneskor, bara.

2019-10-11 kl 06:31

Vi fick med formsydda mattor till vår. Perfekt när man har ungar då mycket sand osv fastnar i mattan istället för att man drar upp det i sängar och soffor. Men den tar bort den där härliga känslan av golvvärmen. Den man annars får när man har varit ute i kylan och kommer in och värmer upp fötterna på golvet. Med mattan på så känns det som vilket golv som helst, varken varmt eller kallt.
Förresten angående AC på Polaren så kan man ha den på mitten och göra nytt hål. Många ÅF som inte vill montera så dock.

2019-10-11 kl 16:01

Det här med toan på dörr- eller fönstersidan finns det som sagts inget rätt eller fel om.
Personligen föredrar jag toan på fönstersidan då jag inte vill ta den genom tältet när vi står säsong.
Där vill jag i stället ha lastluckan. Har den på fönstersidan idag och det är inte kul att behöva gå runt varje gång med ska ha något.
Speciellt när det regnar. Då är det betydligt trevligare att ha den på dörrsidan under markisen/tältet.
Använder ju också lastluckan oftare än toaluckan.
Vår förra Cabby fick vi Cabby att spegelvända toan på bak. Under det jobbet kom man på fördelen med att erbjuda toa på båda sidorna. Så det införde man på många modeller.
Nu har det tydligen smittat av dig till Polar med CTV och CTH modellerna.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-10-12 kl 06:57

Min vagn har ingen lastlucka på utsidan, så det finns inget som konkurrerar med toalettluckan på den sidan.
När vi står så vi har förtältet uppe finns det i regel toaletter på sådant avstånd att vi ytterst sällan använder toaletten i vagnen. När det inte finns toaletter inom smidigt räckhåll är det oftast bara en dag eller två, så då har vi inte förtältet uppsatt.

2019-10-17 kl 13:01

Slutsatsen man kan dra av det är att det som är rätt för nån är fel för nån annan. Jag föredrar toan på fönstersidan, men förra vagnen hade toan i tältet och jag spillde inte i förtältet en enda gång. Lastluckan hade vi i förtältet på förra vagnen och nu på fönstersidan och det kvittar helt, eftersom vi bara använder den luckan när vi lastar ur stolarna (när vi kommer till campingen) samt lastar i dem (när vi åker hem). Toan används alltid oavsett var vi står, bara för att det ofta är bekvämare att gå på toan där än att traska till servicehuset. Så som sagt, det finns inga rätt och fel, bara personliga referenser som ju är just personliga.

2019-10-17 kl 16:38

Ja, vi ser det som bekvämare att spola på någon annans toalett än tömma den egna.

2019-10-18 kl 07:18

Helt förståeligt apersson. :) VI har barn som gör att det ofta är smidigast för dem att gå på toa i vagnen. Och så kan jag tömma toan så får frugan ta huvudansvaret för disken istället. :) Tömmer hellre toan 2 ggr om dagen än diskar varannan dag. ;)

2019-10-18 kl 09:36

Hihi, jag är oduglig på att laga mat, men diska kan jag... :-)

2019-10-21 kl 09:55

Något som stör mig mer än att vi har toan i förtältet är att vi även har gråvattenavloppet på den sidan, strax bakom hjulet. Hur tänkte konstruktörerna där? Inte helt enkelt att tömma gråvattnet när man har förtält uppe, matta och sidostycke mot marken. Köket är på fönstersidan av vagnen och därifrån har man alltså dragit avloppsslang till toalettens tvättställ, under vilken båda går samman och dragits ut. Hade inte tvärtom varit bättre?

2019-10-21 kl 11:24

Det har de i alla fall tänkt på när det gällt de vagnar vi har haft. Alla har haft avloppet (ingen inbyggd gråvattentank) på vänstersidan. De tre senaste vagnarna har alla haft toaletten på förtältssidan, men avloppet har gått över till kökssidan, som varit till vänster. Den första vagnen hade ingen kassettoalett alls. Men avloppet gick ut till vänster där också.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206