Tabbert Comtesse, bra vagn? / av Anonym 612966938

• 26 svar
Tabbert Comtesse, bra vagn?
2012-04-02 kl 13:54

Funderar på att skaffa husvagn, vår första.
Tittat på Tabbert vagnarna med "panoramafönster", ser ju ballt ut på bild med har inte sett det i verkligheten.

Men, är Tabbert en bra/dålig vagn?
Satt en gräns på 100´, mycket gärna en hel del under det.

Tyck till, varför ska/ska inte, ha en sådan vagn?

Kom ihåg att jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta så var gärna övertydliga...

2012-04-02 kl 14:38

Visst är Tabbert säkert en bra val,oftast använd av resande folket som vill ha det allra bästa,men som mer och mer tilltalar också Svenska kunder.

2012-04-02 kl 16:20

Reservdelar, lätt/svårt att få tag i?
Att sälja, svårare än en "vanlig" vagn?

2012-04-02 kl 17:02

jag vet inget annat än att det är kvalitet rakt igenom, och vad gäller reservdelar så kollar man bara på google om det märkets servicenät....

2012-04-02 kl 19:55

jomen det var en fin vagn när den såldes här bi sverige varför den har minskat i fösälnig spekuleras i att den förknippades med Zigenare men där är väl inget större fel på det folkslaget.

2012-04-02 kl 22:31

Var det Beduin vagnen du tänkte på Bertil ?

2012-04-02 kl 22:41

Om jag köper en sådan vagn, tror ni jag löper större risk att inte kunna sälja den?
Men förstår jag er rätt att vagnen är generellt helt ok men den dras med lite förutfattade meningar?

Är det en "komplicerad" vagn? Skulle ni rekommendera den till en förstagångsköpare, det är en privatperson som säljer så några garantier eller dylikt finns inte. Vet inte om hjälpen från en handlare på en gammal vagn är något att hänga i granen heller?
Finns det firmor typ Motormännen som man kan lämna vagnen till om man är osäker innan köp?

2012-04-03 kl 08:23

Tja..visst har den märket dragits med lite förutfattade meningar,men med det dras Vi hela camparskara.Och det andra..visst skulle man rekommendera i alla fall jag..specielt om det är en Truma uppvärmnings system i vagnen.Enkelt, billigt och nästan inget som kan gå sönder.Och visst är det som du säger att nåt större hjälp får man inte..fast man får betala högre pris än hos privatperson.

2012-04-03 kl 08:59

Det är luftburen värme, minns inte om det heter Truma eller inte?
När jag tar kontakt med firmor för att fukttesta vegnen så får jag ständigt höra om hur svårt det är med delar, udda val som INTE är att föredra, välj annat med tanke på konstruktion mm mm.
Mycket negativt, men ligger det något i de dom säger?

Finns det någonstans jag kan "funktionsbesiktiga" vagnen?
Det jag vill veta är:
Fukt
Gasol
Skick, från någon som är duktig på att bedömma det
Allt detta i södra dalarna...

När jag tittade på vagnen så tyckte jag den såg fin ut, luktade ok, hittade få saker som ens kunde gå sönder förutom rena inredningsdetaljer.

2012-04-03 kl 09:50

Helt riktigt,du skall förlita på din egen näsa,vagnar som är fuktskadade luktar oftast mögel...och tycker du att den såg fin ut...köp den.Firmor vill oftast sälja sina egna vagnar...och delar som kan gå sönder sitter likadana i alla vagnar,som kylskåp...och som sagt Truma värmare om den är modell 3002 eller 5002 är nästan outslitliga!Gasol testning skall dom kunna göra på varenda husvagnsfirma med verkstad..oavsett märke..likaså fukt,kan dom inte göra det,då skall dom inte kalla sig firma.

2012-04-03 kl 11:04

Zubac, du får mig att faktiskt våga fundera över denna vagn, tack för det!
Ska kolla med firmorna om de kan tänka sig att kolla över denna vagn.

2012-04-03 kl 16:24

Frank skrev:
Var det Beduin vagnen du tänkte på Bertil ?

Cigenare använde Tabbert mycket åttiotalet det var lyxvagnar som dom använde dom störste finaste vagnarna det var inte många svenskar på den tiden som hade resurser att köpa en sådan vagn den kallades zigenarvagnen.

2012-04-03 kl 21:09

Låter som svenska avundsjukan som slog till.
Hade man inte råd att köpa den så fick man väl kalla den Skitvagn... Eller zigenardroska...

Tråkiga i min situation nu är att de ställen som kan fukttesta vagnen inte har tid på ca 3 veckor.
För lång tid om man ska handla beg.
Vad gör folk, köper man ändå & hoppas på att det är ok? Väntar och ser hur vagnen blir såld till någon som törs köpa utan test?

2012-04-04 kl 07:49

Man kan köpa sin egen fuktmätare..kostar inte så många kronor och då kan man kolla runt taklucka och fönster..annars kan man faktisk köpa utan test.Som sagt näsan är ganska bra att ha..för mögel luktar.Och kolla att tapet under fönster ser finna ut.Framför allt var inte rädd...

2012-04-04 kl 10:22

Ämnar du vintercampa så är stora fönster ingen höjdare, ej heller "blåsvärme" men som sommarvagn helt OK. Kolla Caravan clubs hemsida och dalasektionen, där hittar du en teknikansvarig som kanske kan ge tips. Det finns en serviceverkstad i Borlänge alldeles strax intill Loods Fritid som kanske kan hjälpa dig, de är märkesobundna. Fukt är ett STORT problem inom husvagnsvärlden så det finns all anledning att kontrollera detta noggrannt innan ev köp, och är säljaren seriös så väntar han på din test, har han bråttom så se upp.
Stefan i Avesta

2012-04-04 kl 11:58

jag har pratat med serviceverkstaden du nämner bland annat, ingen har tid föränn om några veckor.
Men de bredvid Loods, kanontrevligt bemötande! Kul!

Hittar dock ingen teknikansvarig person på sidan?? Drift mm finns.

2012-04-05 kl 09:09

Jan ove Eriksson alias= JOE 0706221870 är teknikansvarig i CC Dalarna. Han är yrkeschaufför och har nog ett och ett annat tips om var du kan få hjälp. Det finns nån Lindgrens husvagnsservice i Falun men jag vet inget om dem.

2012-04-10 kl 21:59

Däck till en sådan vagn, behövs det C-däck eller går det bra med vanliga 155or?
En boogievagn på 1400kg totalvikt.

2012-04-11 kl 07:13

Det går bra med vanliga 155or.

2012-04-11 kl 08:38

Perfekt

2012-04-11 kl 21:28

Då har vi slagit på köpet till en 590 Comtesse! Gu så kul! Nu är sommaren räddad.
Hörnsoffa & panoramaruta, perfekt för vår lille kille som får ganska mycket golvyta att busa runt på om inte pappa fått upp tältet...
Hittade en som min bil fick dra till slut, perfekt

2012-04-12 kl 07:22

Grattis till en fin vagn och välkommen till husvagnslivet!

2012-04-12 kl 08:54

Ska bli riktigt kul!
Grymt fin fagn dessutom, gammal men det märks inte på inredningen överhuvudtaget. Måste vara fantastisk kvalitet!

2012-04-12 kl 09:19

Visst är kvalitet på dom och förresten på nästan alla Tyska vagnar,men Tabbert står säkert i ett klass för sig...annars skulle inte "resande"ha dom som första märke..dom vill ha kvalité !

2012-04-12 kl 09:58

Blir att hämta den i dagarna, blir kul att få hem den.
Den enda är att köpa däck innan bes, resten fungerar fint vad jag kan se.

2018-06-27 kl 16:48

Jag har inte haft några problem att hitta reservdelar till våra Tabbert i alla fall. Husvagnsreserven i Kristianstad eller Bengt i Örkelljunga har fungerat bra.

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206