Husvagn: Solifer Zenit 630 PH

Publicerad: 2013-01-28   Uppdaterad: 2023-04-18

I Dorotea bygger man husvagnar, husbilar och campers. Alla produkter kännetecknas av rejäl vinterduglighet och håller hög standard. Solifer Zenit är inget undantag, den är full av bekvämligheter och den är först ut med ett nytt elsystem. Zenit är en ny serie från Solifer – Polar Zenit 630 PH som vi bekantar oss med här,...

I Dorotea bygger man husvagnar, husbilar och campers. Alla produkter kännetecknas av rejäl vinterduglighet och håller hög standard. Solifer Zenit är inget undantag, den är full av bekvämligheter och den är först ut med ett nytt elsystem.

Zenit är en ny serie från Solifer – Polar Zenit 630 PH som vi bekantar oss med här, är en husvagn som försöker förena boendekomfort med resevänlighet. Vagnen är stor och har generös lastkapacitet, närmare femhundra kilo. Tomvikten är cirka 1 500 kilo, totalvikten 2 000. Den kräver en bastant dragbil och det är inte helt vanligt att man får dra så mycket med en konventionell familjebil, en större suv rekommenderas. Skall man utnyttja lastkapaciteten fullt ut får man ta fram våg och miniräknare och se efter att man inte överstiger maxgränsen för utökad B-behörighet; 4 250 kilo för bil och vagn. Enklast är att skaffa sig E-behörighet om man är spekulant på denna vagn.

Husvagn: Solifer Zenit 630 PH
Ett kök med omsorgsfulla detaljer. Torkställ inbyggt i ett av överskåpen, utdragbart skåp i bänken, fläkt, fyrlågig spis, stor kyl och frys.

Spekulant blir man nämligen ganska lätt, då husvagnen lockar svårt med 15m2 bostadsyta som innehåller allt man behöver – om man är två. (Solifer Zenit kommer längre fram i andra storlekar). Den här planlösningen, 630 PH har vagnsbrett tvättrum längst bak i vagnen, dubbelsäng längs ena sidan och skåp, garderober och en liten byrå på motstående vägg. Kök, kyl/frys och instegsgarderob i mitten, och sittgrupp längst fram i vagnen.

Direkt innanför ytterdörren hittar vi en rolig detalj, luckan till skåpet under garderoben vid éntredörren öppnas genom att den dras utåt och uppåt, ungefär som koffertlocket på många nya husvagnar. Det gör att luckan kommer undan, den blockerar inte gången vid dörren när den är öppen. Fiffigt. Vidare kan vi konstatera medan vi fortfarande har ena foten på trappan, att detta är en ny annorlunda färgsatt husvagn. Möblerna går i mörkt brunt medan väggarna, skåpluckor och lådfronter går i kontrasterande vitt.

Sittgruppen längst fram i vagnen är U-formad och skön att sitta i. Men, som i andra modeller från Solifer kan inte fullvuxna sitta i tvärsoffan då frontväggen lutar så starkt att man får gardinerna i huvudet. Det är en eftergift åt vägegenskaperna som troligen gynnas av den sluttande frontväggen.

Det nya och annorlunda med Zenit, förutom färgsättningen och utrustningsnivån, är det nya elsystemet baserat på Can Bus som gör att man kan sköta all el från en och samma display och programmera och spara olika ljusscenarion. Man kan alltså ställa in belysningen efter eget tycke och smak och man kan få rätt belysning direkt. Belysning finns det nämligen väldigt gott om med ljuslister och led-spottar lite varstans. Naturligtvis kan man också läsa av batteriets och vattentankarnas status.

Vinkelköket innehåller stora lådor för grytor och matberedning och ”soliferismen” torkställ i ett av överskåpen finns även i denna vagn. Fyrlågig spis och utdragbart skåp i vinkeldelen samt rymliga överskåp gör köket lättarbetat, även om man har lite större krav på matlagning än normalt. Belysningen sköts av nedåtriktade spotlights både under överskåpen och i kornischen över ovanskåpen, en effektiv fläkt hittar vi också. Utöver det kan man öppna köksfönstret och takfönstret, vilket torde underlätta rejält för vädring av matos.

Husvagn: Solifer Zenit 630 PH
I sovrummet finns en längsmonterad dubbelsäng, en byrå och tre garderober.

Sängen som står längs vagnens vänstra sida döljer ett lastutrymme som är åtkomligt utifrån – om man kryssar för lastlucka i tillvalslistan. Annars finns det massor av skåp och garderober, till och med en liten byrå under fönstret på husvagnens högra sida. Hela sovrummet kan skärmas av mot vagnens umgängesutrymme men om man behöver besöka toaletten måste man gå igenom sovrummet för dörren in till tvättrummet finns mellan byrån och sängens huvudända.

Väl därinne slås man av de generösa ytorna, toastol till vänster, handfat i mitten och längst till höger en duschkabin. Förvaringsmöjligheter för hygienartiklar är det gott om, handukshängaren och den sofistikerade belysningen skapar lite spa-känsla och visst har man lyckats med boendekomforten i Solifer Zenit 630PH.

På vagnens utsida noterar vi en ny kulhamrad plåt med grundare gropar och mindre omkrets. Det ger onekligen ett elegantare intryck liksom de fyra aluminiumfälgarna och den grå dekorranden som går runt hela vagnen i fönsterhöjd. Men vagnen väger en hel del, är 253 centimeter bred och med dragbommen drygt åtta meter lång. Om det två hjulaxlarna ger vagnen en stabil gång vet vi inte eftersom vi inte körde vagnen mer än några få kilometer, men våra tidigare erfarenhetar av Solifer husvagnar är goda och vi antar att även denna vagn går stadigt.

Att föreningen mellan hög boendekomfort och resevänlighet inte är helt komplett skyller vi på den bastanta totalvikten. Men den som har det som krävs i form av bil och anspråk skall definitivt bekanta sig med Solifer Zenit 630 PH. Den är elegant, vinterduglig och mycket rymlig, med skåp och garderober för allehanda laster och persedlar. Prislappen är inte heller helt avskräckande i jämförelse med andra nordiska vagnar. Denna vagn med en hel del utrustning, till exempel alufälg, säkerhetskoppling WS3000, fjällkoppling och vattenburen golvvärme, kostar 479 000 kronor. Mycket pengar men också mycket vagn med sju års täthetsgaranti.

FAKTA
Solifer Zenit 630PH

Chassi: BPW tandemaxlar
L/B/H cm: 807/252/265
Totalvikt: 2 000 kilo
Tjänstevikt: 1 520 kilo
Antal bäddar: 2 (+ bäddbar sittgrupp)
Pris: 479 000 kronor

Rulla till toppen