Tips och råd gällande husvagnsköp. / av Ponte

• 5 svar
Tips och råd gällande husvagnsköp.
2020-12-11 kl 11:33

Jag har fundering på att köpa husvagn och skulle behöva lite råd och tips.

Tanken är att ställa upp den helsäsong (vår sommar höst) på camping i Blekinge, den kommer bara rulla max 30 mil/ säsong.

Jag har tidigare under 90-talet legat ute på arbete och bodde då mycket i husvagn så viss erfarenhet har jag. Jag känner till att nordiska vagnar har bättre kvalitet och är bättre på vintern, jag ska inte nyttja vagnen vintertid dock.

Jag kommer mestadels att bo i vagnen ensam men kommer få besök av tjejen och mina två barn (17-19 år) så vi blir max 4 totalt. Önskemål jag har är max 1600 kg totalvikt, dubbelsäng/franskbädd och att vagnen är ljus och fräsch invändigt samt någorlunda modernt utseende utvändigt, har tänkt lägga ca 80 000 men kan lägga det dubbla och lite till om det är ett bra köp och prisvärt. Har sneglat på nyare Hobby UFE Excellent som är fina invändigt tycker jag.

Vad tycker ni?

Ska man köpa en nyare "billig" vagn typ Hobby eller försöka hitta fuktfri äldre vagn av nordiskt märke? Utan storblommiga dynor..

Vilken begagnad vagn skulle ni rekommendera? Märke och modell som motsvara mina önskemål?

Vilka beteckningar på olika märken som man ska leta efter för planlösning med U-soffa och franskbädd.

Tacksam för all hjälp och tips!

2020-12-11 kl 12:49

Själv har jag en Tabbert 580 Puccini från 2008.
Nu har den två enkelsängar, men de finns i utförande med en säng också.

Plats att bädda ner fyra personer totalt.

Totalvikt 1700 kg, men den var 1600 kg innan jag köpte vagnen. Jag har höjt den. Ska man inte köra med vagnen behöver man ingen högre lastvikt, förstås.

Det finns lite bilder i ett webalbum.
Det är bilderna i slutet på albumet som gäller den här vagnen.

2020-12-11 kl 21:27

Jag hade köpt en hobby med vattenburen värme och golvvärme. Antingen en 560 eller en 545. Duger mer än tillräckligt för dina behov. Funkar även på vintern om man vill.

2020-12-15 kl 19:33

Jag hade tittat på något annat märke än dom nordiska eftersom dom är orimligt dyra. Kolla på Hobby eller Knaus som ger mycket vagn för pengarna. Vill du ha en riktigt trevlig premiumvagn så hade jag tittat på Tabbert eller LMC som håller väldigt hög standard.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2020-12-16 kl 17:12

I ett annat forum gjorde jag och en annan deltagare mätningar på nödvändig tillförd effekt vid olika temperaturer. Vid -10°C krävde min Tabbert ungefär 80% av den effekt som han fick tillföra sin Polar för att hålla jämn värme.

Vagnarna är lika långa.

Däremot är nog avloppet mer vinteranpassat i Polaren. I Tabberten är det inte alls det, utan hänger på tvären under vagnen.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1687 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 747 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206