Tips och råd kring köp av husvagn / av Husvagnsvenne

• 10 svar
Tips och råd kring köp av husvagn
2021-06-24 kl 18:51

Hej!

Efter alla år av nej nej nej, aldrig husvagn har jag slutligen kommit fram till samma slutsats som alla er husvagns-svenssons där ute!

Så här är jag, en snart 40-taggare med familj som önskar få ta del av all er kunskap kring olika husvagnsmärken och modeller. Detta är såklart väldigt subjektivt vad en själv föredrar men med tanke på hur stor marknaden är blir det nästan överväldigande att ge sig in i denna värld.

Vi kommer bara använda den på sommaren. Därför tänker jag att Kabe eller liknande nordiska märken går bort pga dyrare prisklass.

Har kikat lite på Adrias olika modeller som verkar passa bra med att sängen är nära våningssängarna med tanke på åldern på barnen. Hur viktigt är det med tjänstevikten och totalvikten på husvagnen, många modeller när det gäller Adria är det vad jag sett bara 100 kilo man kan packa i totalvikt vilket låter rätt lite?

Min mammas kille säger t ex att Hobby är dålig kvalitet men många märken är väl från Tyskland och verkar inte hitta något som pekar ut just detta märke sämre än andra.

Givetvis ska vi gå och klämma och känna på olika modeller och märken. Det lutar även åt att vi kommer göra vårt första köp på en firma för garantin med fukt- och gasoltest och liknande.

Jag är en sån som vill vara väldigt förberedd och super tacksam för alla tips och tankar som ni kan dela med er av!

Mvh

Nybörjarn

2021-06-25 kl 00:02

Vad har ni för budget? Vi köpte en Adria 573PT 2018 för 270.000:-
Vi har haft den i tre år nu och vi är supernöjda! Barnen är 6 och 4år.
Vi använder den året runt. Står på säsong i Bjursås med den på vintern. Sommarhalvåret är vi ute och åker runt med den. Vad har du för körkort? Våran kombination måste man ha BE för att dra. Har en BMW 520 som dragbil.

2021-06-26 kl 10:41

Vår budget ligger runt 180 000 som smärtgräns. Så den Adria du pratar om känns lite långt borta :) Jag hade tänkt att kunna dra med bara B-körkort men kan tänka mig att utökat B-körkort vid behov. Men samtidigt vill jag ha en liten mindre vagn som är lätt och inte för stor då det är blir min första vagn.

Jag har kollat på några alternativ som har hyfsad lastvikt men som jag ändå kan dra med B-körkort.

Weinsberg https://www.blocket.se/annons/dalarna/weinsberg_500_qdk_barnkammarvagn_2014/95854265

samt hobby
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/hobby_hobby_490_kmf_de_luxe_barnkammare/96278400

Har just nu en Mazda 6 bensinare (då vi kör till 95% i stadstrafik). Men ska man röra sig utåt landet mer med husvagn kanske en diesel är mer att föredra för bränsleförbrukningen samt totalvikten.

2021-06-26 kl 12:03

160 kg lastvikt i Hobbyn är för lite, du kommer att köra med överlast jämt. Byta till diesel bara för husvagnens skull tycker jag är överkurs, flesta milen kör du väl ändå utan husvagn. Insignian som syns på min bild är bensin och vagnen har 1600 kg totalvikt.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2021-06-26 kl 12:26

Jag håller med föregående inlägg att 160 kg är på tok för lite i lastvikt. Just det här med vikt är något som man oftast börjar inse först efter man haft husvagn ett tag. Vi är rätt nya på det här med camping och skaffade husvagn 2019, förra året var första riktiga camping säsongen för oss och jag kan säga att vi körde nog med övervikt för det mesta och då hade vi 260 kg lastvikt på den vagnen. Nu har vi ny vagn med 340 kg lastvikt men nu lägger jag så mycket som möjligt i bilen typ förtält och vissa tyngre möbler. Det var just en insikt att allt väger och sammantaget så kommer man rätt snart upp i totalvikt, med 160 kg så är det ju knappt så att du kan lasta in kläder och mat för att komma upp i totalvikt. Vi har en Knaus Scandinavian Selection 590 UK med totalvikt 1900kg men den kräver BE lite beroende på bil, vi gillar Knaus så det är även ett märke jag tycker du borde kolla in.

2021-06-26 kl 13:33

Husvagnsvenne skrev:
Har just nu en Mazda 6 bensinare (då vi kör till 95% i stadstrafik). Men ska man röra sig utåt landet mer med husvagn kanske en diesel är mer att föredra för bränsleförbrukningen samt totalvikten.

Bensin eller diesel beror ju på hur dina körvanor ser ut. Hur många mil per år kör ni totalt och hur många av dom tror ni kommer ske med husvagn? Är 95% av era resor främst korta sträckor i stadstrafik så är en diesel direkt olämplig. Eftersom ni dessutom vill ha en lättare vagn så duger en bensinare bra. Jag drar själv med bensinare.

Funderar hur du menar att en diesel skulle vara att föredra för totalvikten? Menar du att den får dra en husvagn med högre totalvikt? Ja, bilen får dra mer, men eftersom ditt B-körkort enbart tillåter 3500kg i sammanlagd totalvikt och en diesel oftast väger mer än en bensinare så kommer det som blir kvar för husvagnens vikt förmodligen att krympa.

Förövrigt tycker jag inte det är fel att som nybörjare börja med en mindre och lättare husvagn, medans ni känner er för. Fastnar ni för husvagnslivet så går det ju att byta till större husvagn nästa gång, om ni vill det. Personligen uppskattar jag mindre, lättare vagnar. Men som andra redan sagt, köp en med större lastvikt än Hobbyn. Där var ju Weinsbergern bättre. Kilona försvinner snabbt när man börjar plocka in sängkläder, kläder, mat, husgeråd, förtält, mm... Tänk även på att ev tillval på husvagnen, som cykelställ, ac, solceller, mover mm också snor från lastvikt, eftersom dom tillkommit efter att vagnen fick sin tjänstevikt. Fukt i konstruktion kan också göra vagnen tyngre än den ursprungligen var, så det kan vara klokt att kontrollväga vagnen tom så man vet vad som finns kvar i verklig lastvikt. Lycka till med köpet!

2021-06-26 kl 14:06

Eftersom det som ni är inne på med totalvikten och B-körkort spelar det ju mindre roll då jag bara kan dra 3500 kilo. Hade en Volvo D5 tidigare och den väger mer än min nuvarande bensinare så den idén lägger jag på hyllan.

Jag är inne lite på Jan E skrev att det kanske är bättre att börja med en mindre husvagn med nuvarande förutsättningar med B-körkort och bil. Att testa på det och se om det är något man vill fortsätta med. Sedan med lite mer erfarenhet kanske tänka på att skaffa mer behörighet och annan typ av bil.

Det blir förmodligen inte något inköp den här sommaren utan jag ska försöka kolla till hösten/vintern då marknaden i regel är bättre som köpare. Men vem vet, dyker något bra upp så kanske man slår till!

Tack för all input, jag tar gladeligen emot mer från er alla erfarna där ute!

2021-06-26 kl 15:11

Du kan ju göra som vi gjorde 2019, vi hyrde husvagn en vecka på sommaren och vi blev fast och köpte sen en vagn nån månad efter vi kommit hem. Just att hyra är ju ett rätt bra sätt just att testa på det, sen kanske det kan vara lite knepigt att hitta något att hyra denna sommaren. Har man aldrig kört med husvagn innan eller om man är ovan vid att köra med släp så kan det vara en bra idé att träna lite på detta innan man ger sig iväg, det kan ju vara lite pressande att backa in en husvagn på en trång camping då man dessutom oftast har publik som kollar på :). Just frihetskänslan är väl det som tilltalade mig mest även om det är svårt att vara spontan under högsäsong.

2021-06-26 kl 20:08

Vi hyrde faktiskt husvagn förra sommaren i en vecka och åkte runt. Har rätt mycket erfarenhet av att köra släp så det kändes ändå bra.

Det är frihetskänslan med att kunna åka vart man vill, inte bara till olika campingar utan familj och vänner som tilltalar oss väldigt mycket.

2021-06-29 kl 09:36

Körkortsbehörigheten B96 är något av det billigaste campingtillbehör du kan skaffa dig. Med de flesta dragbilar ger den skillnaden i sammanlagd totalvikt ett mycket större utbud på tänkbara husvagnar.

Med min bil får man dra 1100 kg vagn på B-kort med 1850 kg med B96. Det finns ett mycket stort antal vagnar mellan 1100 och 1850 kg, men få under 1100 kg.

Har du en lite lättare bil än min på 2400 kg får du förstås ett ännu större utbud, då vagnen kan vara tyngre.

Ska man campa i vackert väder hela tiden kan man vara ute en hel del. Då gör det inte så mycket om vagnen är liten. Men ska man tillbringa regniga dagar där inne är det ett elände med en liten vagn. Speciellt om man är många.

Vagnen jag har nu hade 90 kg lastvikt när jag hittade den. Men det gick att höja till 200 kg. Annars hade jag inte köpt den. I bilens bagagerum stoppar jag allt tungt, tills det är fullt upp till taket. Senast fick jag in ett campingbord, två stolar, två uppblåsbara paddelbrädor, verktygslåda, två kablar (behövde 50 meter på ena stället vi stod på) och kameran.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206