2019-01-09 kl 10:31
|
|
Hej! Jag är ny här och söker min första husvagn. Igår kollade jag på en del Solifer 5-10 år gamla. Förvånades av att lådorna i köket inte gick att öppna. Luckor som satt snett och kärvade. Tänker då om kvaliten är lika dålig på det som jag INTE kan testa... Hu! Brukar det vara så här? Smäckigt, alltså. |
2019-01-09 kl 11:44
|
|
Beror kanske lite på hur man hanterar och sköter sin vagn, vår vagn är 20 år och har inga sådana problem. |
|
Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99 |
2019-01-09 kl 13:14
|
|
Jag har sett vagnar som är tio år, även från tillverkare som brukar ha rätt ordentligt material i sina byggen, där allt sitter på sniskan, kärvar eller är löst. |
|
2019-01-09 kl 17:04
|
|
Ni har väl rätt där. Det är bara att fortsätta sökandet och testa sig fram. Med stödben t ex. Tack för tips och svar! |
2019-01-10 kl 10:16
|
|
Kan var så enkelt beroende på årgång. Vissa år så fick man lyfta lådan för att få ut den och vissa år så fans det en plastsäkring som höll lådan inne där man fick rycka till för att den skulle lossna. Finns många sätt att säkra lådor och dörrar på så de inte går upp under färd. Och den sista lösningen är nog inte uppfunnen än. Men en sak lär man sig och det är att fråga först och prova sen. |
2019-01-10 kl 14:25
|
|
Friskt våld, hälften brutet, Hagbard! |
|
2019-01-10 kl 16:46
|
|
Kör man mycket och på dåliga vägar får man justera lite luckor osv ibland. De som kan sköta om sina prylar ser väl oftast till att fixa sådant. |
2019-01-10 kl 21:33
|
|
Många fel är ägarrelaterade och inte beroende på märket. |
2019-01-11 kl 00:26
|
|
Det bästa någon har sagt på länge ang. kvalitet.... |
2019-01-11 kl 08:11
|
|
I vår vagn är det stor skillnad nu när vagnen står kall på vintern mot när man värmer upp den. Dörrar till skåp kärvar lite och så nu när den står kall och lite fuktig, men det försvinner när vagnen stått varm ett dygn eller når våren kommer. |
2019-01-11 kl 09:02
|
|
Enstaka små gnäll tycker jag inte passar på mitt epitet "plågat skrik". Så jag tror du förstår vad jag menar. Det är rätt uppenbart om benen inte sett smörja på tio år. |
2019-01-11 kl 13:14
|
|
Ja där ligger den största sanningen. Och apropå demo-./visningsvagnar så skadas dessa mest utifrån just handhavandefel hos besökarna (är nog väldigt känt). Just när det gäller att "öppna" skåp och lådor. Alla är ju så nyfikna på vad som finns innanför! Sett det mesta vid visningar när kunder inte får upp genom att trycka, vrida eller lyfta. Nej man frågar inte, man tar bara i och så står man där med lådfronten i hand och undrar om det var någon som såg det. |
2019-01-12 kl 10:14
|
|
Nu är det lite skämmigt för jag frågade aldrig hur lådan skulle öppnas... å andra sidan bör väl en låda tåla lite. Det finns ju både små och stor barn. I en av Solifers vagnar, en 06:a, var lådorna av annat snitt. Samma som i en Polarvagn det året. Gissar att en ägare klagat och fått byta. Där funkade allt. |
2019-01-12 kl 11:33
|
|
Kunde du inte öppna lådan kan det vara så enkelt att du gjorde fel. Är det låda med knopp brukar det finnas en knapp i mitten som man trycker in. Var det handtag så brukar knappen vara mer synlig och borde inte missas. |
2019-01-15 kl 11:01
|
|
Vi har en Solifer-02 och jag kan hålla med om att lådorna är lite rackliga. Har fått laga dom ett par gånger då den gått isär. Har hänt att lådans front lossnat under färd så innehållet ligger på golvet vid framkomst. Men det är väl priset man får betala för en lätt vagn... Någonstans måste man pruta för att få ner vikten. 1020kg tjänstevikt på en 520 är ju rätt lågt. Sånt här hände aldrig i vår Cabby -87. Den hade rejälare skåp och lådor. |
2019-01-16 kl 10:14
|
|
Vad är finessen nuförtiden med att vagnen är lätt? |
2019-01-16 kl 11:22
|
|
Finessen är att jag får dra den med B-kort och även med bilar i Golfklassen. |
2019-01-16 kl 16:53
|
|
I mina äldre Solifer var allting väldigt tunt. Det mest höll dock ihop. Men lucklåsen gick alltid sönder. Det var inte lås utan en plasttapp som låstes genom att tryckas in i en annan plastbit i skåpet. Våld var det enda sättet att rycka upp dem med. |
2019-01-18 kl 12:03
|
|
Just när det gäller vikten så ser jag fördelen med en tyngre vagn (i samma storlek, då) i att den oftast är stabilare byggd. |
2019-01-18 kl 19:45
|
|
Du har rätt i att en tyngre vagn förmodligen är mer stabilt byggd. Vi har bara haft två vagnar som jag kan jämföra, men vår Cabby hade mer stabil inredning i skåp och lådor, vilket jag uppskattade. Det är främst detta som jag upplever tunt i vår Solifer. I övrigt känns den välbyggd. Men den har ju kort chassi, så det är väl kanske en vekare konstruktion kan jag tänka mig. Men vi har då inga läckage än så länge. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.