Trasigt lås på Eifelland / av freddan

• 2 svar
Trasigt lås på Eifelland
2021-04-08 kl 15:39

Hej,

Jag har en Eifelland där det fungerar utmärkt att låsa med handtaget från insidan.
När jag försöker låsa från utsidan med nyckel så snurrar bara nyckeln runt.

Någon som har någon idé på vad som är trasig? Hur demonterar jag låset korrekt? Var kan jag hitta reservdelar?

Mvh Fredirk, Ny på det här med husvagnar....=)

2021-04-09 kl 10:06

Jag har aldrig haft någon Eifelland, men hade ett liknande problem i min Tabbert.

Det gick bra att öppna dörren inifrån, men var väldigt svårt att komma i vagnen utifrån. Man fick bända och dra i dörren för att få upp den.
Detta hade alltså inte med själva låsningen att göra, utan det räckte att bara stänga dörren utifrån, så gick det knappt att komma in igen.

I min vagn finns det en panel runt låset, på dörrens insida. Den sitter med några plastnitar och lite kardborreband. Efter att ha demonterat panelan kunde jag konstatera att inifrån var det två rörliga delar som påverkade låset. Utifrån var det sex pinnar och stänger inblandade. Det var för mycket glapp utifrån, så den drog inte in låskolven tillräckligt. Efter att ha shimsat mellan två delar, där den ena skulle trycka på den andra, fungerar det bra igen.

I ditt fall låter det som om något slags medbringar gått av eller blivit krokig.

På den här bilden ser man hur dörren ser ut på insidan. Den bruna panelen kan man ta bort.

Här syns dörrens insida i min förra vagn. Där var låset inte lika inbyggt i dörren.

• 2 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1641 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 607 fristående campingplatser och 707 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 327 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206