• 9 svar
UKF VS KFU
2019-03-03 kl 11:24

Hej!
Vi är en familj som är helt nybörjare på husvagn så vi behöver lite råd.
Vi har bestämt oss för att vi ska ha en Hobby 560, nyare varianten. Men vad är för/nackdelar med UKF och KFU. Vi har fått för oss att det är mysigare med en soffa fram, men det kanske är helt fel? Vad har ni för erfarenheter av dessa vagnar?

Anna

2019-03-03 kl 12:33

Jag har inte Hobby, men planlösningen motsvarar nog UKF, tror jag. Sängarna fram och U-soffa bak.

Det finns de som tycker att det är trevligare att sitta i vagnens framände. Och det är det kanske, i något fler fall än det omvända.
Samtidigt är vagnens front den som frestas mest när man kör i regn. Finns det ett fönster där ökar risken för vatteninträngning, jämfört med om väggen är hel. Dessutom ska soffan samsas med gasolkofferten. In under sängen försvinner den automatiskt, så att säga.

2019-03-03 kl 14:03

Det är nog mest en smaksak, möjligtvis något mysigare med en u-soffa fram. Å andra sidan tillbringar man större delen av den vakna tiden utanför husvagnen, åtminstone om man har förtältet uppe. Så länge vi pratar om sommarcamping iaf. Hur eller hur så verkar ni valt bort KMFE med sittgrupp mitt i vagnen och det är förståndigt (det blir trångt vid köksdelen).

2019-03-03 kl 14:04

Har inte heller Hobby, men har haft vagnar med båda typerna av planlösning.

I nuvarande vagnen har vi soffgruppen fram, i förra vagnen var soffgruppen bak.

I den nya har vi takfönster i fronten, så det ör väldigt mycket ljusare. Tack vare detta så känns det heller inte trångt i den soffan soffan som är mot fronten. Jag var i en äldre modell av denna vagn en gång, där kändes det lite "instängt" då det var skåp över soffan i fronten också.

Jag skulle säga - gå på det som känns bäst.

Det som möjligtvis talar till fördel att ha soffgruppen i aktern så att säga är att takhöjden inte blir ett problem på samma sätt i sängen, så att det sluttar lite tidigare märks inte så mycket där, så vi hade det på förra vagnen. Men det bygger ju lite på hur planlösningen är i övrigt.

2019-03-03 kl 16:11

Tack hörrni för råd!

Vet ni hur det är att sitta i soffan om den är i fram? Tänker mest på lutningen vid fönstret, stör det något?

Ja, kmfe har vi helt uteslutit då den känns väldigt trång vid köksdelen. Även att barnen är så små så vi vill ha dom brevid oss

2019-03-03 kl 19:23

Fönsterlutningen brukar inte störa fram. Du kommer inte så långt fram som man kunde tro, eftersom gasolboxen är i vägen. Senast jag hade vagn med sittgrupp fram hade den en rejäl fönsterbänk, som var gasolkoffertens ovansida, mellan sofforna och fönstret.

2019-03-03 kl 22:39

Det kan nog skilja en del på olika vagnar. En del har rejäl fönsterbänk fram och då stör inte lutningen. Men på en del med U-grupp fram kan man bli sittande med gardinen framför ansiktet.. Så fördelen med sittgruppen bak är ju full takhöjd.

Vilket som är bäst skulle jag annars säga beror på hur man använder vagnen. En bekant som oftast vildcampar tyckte sittgrupp bak var bäst, eftersom dom då backade vagnen mot den vackra utsikten. Står man oftast på campingplatser är det trevligare ha sittgruppen fram, så man har utsikt mot vägen. Med sittgruppen bak är risken stor att man antingen har utsikt in i en häck eller in i grannens bakdel på vagnen...

2019-03-04 kl 08:45

Vi har en Burstner med u-gruppen fram och där får man lite som Jan-E beskriver, gardinen i huvudet. Dock sitter man sällan i den delen av soffan, oftast hamnar ungarna där. :) Vi har en bäddbar dinett bak bredvid våningssängen och där är det trotsallt luftigare att sitta får jag säga.

Vi är inne på att byta till en 560 UKF nu med, den modellen med lite mer vitt i inredningen. Jag vet inte vilket år det kom dock, kan det varit runt 2012? Riktigt fina är de iaf!

2019-03-04 kl 17:35

Låter som att det får bli en Kfu, vi sätter barnen vid fönstret =) Kryllar tyvärr inte av dom på blocken men hoppas det kommer ut fler i vår.

Just den med den ljusare inredningen som vi är ute efter, den är riktigt fin! Hoppas ni hittar en Ukf som passar er PJ. Finns fler ukf:are ute än kfu:are, tyvärr för våran del

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1709 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 766 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206